Az Oxford Economics által készített jelentés az iparág közvetlen gazdasági tevékenységei nyomán keletkezett közvetett hatást, az ellátási lánc egészének közvetett hatásait, a munkavállalók és családtagjaik fogyasztása nyomán keletkezett gazdasági hozzájárulásokat, továbbá a légi közlekedéssel összefüggő turisztikai hatásokat elemzi behatóan.
A repülési ágazat gazdasági hatásai
Dubaj légi közlekedési szektora – amely magába foglalja az Emirates Groupot, a két nemzetközi repülőteret üzemeltető Dubai Airports Company-t és más légi közlekedési vállalatokat – az emirátus teljes bruttó hazai termelésének 27 százalékát adta 2023-ban, ami 37,2 milliárd dollárnyi bruttó hozzáadott értéket (GVA) jelent. Ebből a légi közlekedés közvetlen hozzájárulása 25,5 milliárd dollár, amelyhez hozzáadódik a turizmus közvetett hatása 11,7 milliárd dollár értékben. Az Oxford Economics előjelzése szerint ez az érték folyamatosan nő majd és 2030-ra az ágazat 53 milliárd dollárral a dubaji GDP 32 százalékát fogja adni. A szektor tavaly 631 ezer embert foglalkoztatott, 2030-ig pedig várhatóan további 185 ezer munkahelyet fog teremteni.
„A légi közlekedés Dubaj gazdasági növekedést ösztönző stratégiájának (D33) egyik alappillére, amelynek célja, hogy városunk 2033-ig a világ egyik legfontosabb kereskedelmi és turisztikai központjává váljon”
– mondta őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, a légitársaság elnök-vezérigazgatója és a Dubai Airports elnöke.
A gazdasági ütemterv része 400 új kereskedelmi útvonal megnyitása, valamint annak célnak az elérése, hogy Dubaj a világ öt vezető logisztikai csomópontja közé tartozzon. Mindezt olyan beruházásokkal támogatják, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér fejlesztése és az Al Maktoum Nemzetközi Repülőtér (DWC) bővítése.
A 35 milliárd dolláros befektetéssel kialakított új légikikötő ötször nagyobb lesz, mint a Dubaji Nemzetközi Repülőtér, első szakasza 10 év alatt készül el.
A teljes projekt befejezését követően több mint 400 repülőgépállással fog rendelkezni, és évi 260 millió utas kiszolgálására lesz alkalmas. Az Al Maktoum repülőtér-bővítés gazdasági hatása nem szerepel a tanulmány előrejelzésében. A DWC bővítése a becslések szerint 2030-ban további 1,6 milliárd dollár bruttó hozzáadott értékkel fogja növelni a gazdaságot, ami Dubaj GDP-jének 1 százalékával egyenértékű, és 132 ezer munkahelyet fog teremteni, ami Dubaj összemunkaerő-létszámának 3,7 százalékát adja majd