Felmérés: az európai utazók jövőbeni költési szokásairól

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó fenntarthatósági kihívásokat, és segítenie kell az utazókat abban, hogy a jó szándékból jó döntések is születhessenek.

A hét európai ország 8000 utazója körében végzett kutatásból kiderül, hogy a válaszadók több mint fele (53 százalék) 2025-ben többet tervez utazásra költeni, mint 2024-ben, míg csupán tizedük (10 százalék) számol alacsonyabb utazási költségkerettel. Ismét a lengyel utazók a legbizakodóbbak 2025-ös utazási költekezésüket illetően: mintegy kétharmaduk (65 százalék) nagyobb költségvetéssel tervez, míg mindössze 8 százalékuk számít csökkenésre. Őket követik a német (62 százalék vs. 8 százalék) és a spanyol (55 százalék vs. 12 százalék) válaszadók. A holland és az egyesült királyságbeli utazók 52 százaléka szintén úgy gondolja, hogy többet költ majd jövőre, és 12 százalék, illetve 10 százalék számol a kiadások csökkenésével.

Összességében az európaiak 2025-re tervezett utazásainak száma is növekszik.

Az utazók 88 százaléka azt állítja, hogy jövőre legalább egy tengerentúli szabadidős utazást tervez, emellett a nemzetközi és belföldi üzleti utazások száma is jelentősen megnő.

A fenntarthatósági szándékok döntésekké alakítása


Fotó: Depositphotos

Bár a felmérés az európai utazók folyamatos optimizmusát mutatja, arra is rávilágít, hogy az utazási ágazatnak fenntartható módon kell irányítania növekedését. A klímaváltozás és a fenntarthatóságot szem előtt tartó kínálat az utazók 73 százaléka számára fontos – az előző felmérés 71 százalékához képest –,a megkérdezettek negyede (25 százalék) szerint pedig nagyon fontos (a korábbi 22 százalékhoz képest). Az olasz és német utazók veszik a legkomolyabban a zöld utazást, 81 százalékuk tartja fontosnak e tényezőket. Őket követi Spanyolország (78 százalék), Lengyelország (77 százalék), Franciaország (75 százalék), Hollandia (67 százalék) és az Egyesült Királyság (63 százalék).

Ami a klímaaggodalmak miatti változtatásokat illeti, minden ötödik utazó (20 százalék) el fogja kerülni a szélsőséges időjárási viszonyoknak kitett területeket.

Az utazók személyes viselkedésükön is változtatnak a negatív hatások csökkentése érdekében, többek között újrafelhasználható palackokat használnak (36 százalék), rövidebb ideig zuhanyoznak, hogy takarékoskodjanak a vízzel (35 százalék), helyben termelt és/vagy szezonális termékeket választanak az éttermekben (32 százalék), valamint független vállalkozásokat választanak a helyi desztinációkon (27 százalék).

Túlturizmus

Az utazók túlnyomó többsége (90 százalék) szerint a túlturizmus okozta problémák valamilyen módon befolyásolni fogják, hogy 2025-ben hova vagy hogyan fognak utazni. Közel egyharmaduk (31 százalék) azt állítja, hogy a túlzsúfoltság elkerülése érdekében a főszezonban inkább nem utazik majd. Minden negyedik válaszadó (27 százalék) el fogja kerülni a túlturizmus által érintett úti célokat, és több mint minden ötödik (22 százalék) tudatosan választ majd kevésbé ismert helyeket utazásaihoz.


Fotó: Depositphotos

Az akadályok leküzdése

Mivel a pozitívabb utazási döntések meghozatalában ismét a költségek jelentik a legnagyobb akadályt, a válaszadók 46 százaléka nagyobb valószínűséggel változtatna döntésein, ha csökkenne a fenntartható lehetőségek felára. További ilyen tényező lenne, ha több fenntartható lehetőség állna rendelkezésre (36 százalék), ha átláthatóbb lenne az ajánlatok hatása (34 százalék), illetve ha a fenntarthatóbb lehetőségek választásáért kedvezmény járna (31 százalék).

A válaszadók támogatták a környezetbarátabb utazásokat ösztönző lehetséges kormányzati intézkedéseket is, például a németországi kísérletet a vasúti viteldíjak csökkentésére a közlekedés kibocsátáscsökkentése érdekében (22 százalék) vagy a rövid távú repülőjáratok betiltását, amennyiben fenntarthatóbb alternatívák állnak rendelkezésre (16 százalék) – ilyen intézkedés például Franciaországban a belföldi rövid távú repülőjáratok betiltása.

A jelentés további főbb megállapításai

Az üzleti és a szabadidős utazásokat ötvöző nemzetközi „workation” tervek növekednek, a tavalyi utazónkénti 0,6 alkalom 2025-re 0,87-re emelkedik.

A megélhetési költségek nyomása még mindig hatással van az utazásra: a válaszadók 88 százaléka hozott legalább egy kiadáscsökkentő intézkedést a magasabb megélhetési költségek miatt.

A költségtakarékossági tervek között szerepel a főszezoni utazások elkerülése (30 százalék), olcsóbb szállástípusok (23 százalék) és úti célok (22 százalék) választása, valamint az utazáshoz kapcsolódó takarékos döntések – például kevesebb poggyász felvétele a repülőjáratokra (13 százalék), kevesebb ital fogyasztása (9 százalék) és az előételek vagy desszertek kihagyása az étkezések során (7 százalék).

A jelentés szerint az Európán belüli utazást tervezők száma hat százalékponttal csökkent a tavalyihoz képest (80 százalék vs. 86 százalék), ugyanakkor a világ minden más pontjára nagyobb számban kívánnak utazni. Ide tartozik Ázsia (22 százalék vs. 16 százalék); Észak- és Közép-Amerika (20 százalék vs. 16 százalék); Afrika (13 százalék vs. 10 száazlékkal); Dél-Amerika (12 százalék vs. 8 százalék); valamint Ausztrália és Új-Zéland (8 százalék vs. 5 százalék).


Téli turizmus hóbiztos helyeken: francia síterepek bemutatkozása Budapesten

Téli turizmus hóbiztos helyeken: francia síterepek bemutatkozása Budapesten 

Május 20-án a budapesti Kozmo Hotel egy különleges turisztikai eseménynek adott otthont.
Egy török történelmi kisváros,  amelyet az új pápa is beírt a naptárába

Egy török történelmi kisváros, amelyet az új pápa is beírt a naptárába 

Pápai látogatásra készül a kereszténység egyik bölcsője.
A fiatal generáció utazási trendjei

A fiatal generáció utazási trendjei 

Nem helyszínt, hanem életérzést keresnek a fiatalok – egy friss felmérés szerint.
Osztrák autóklub: a nyaralástól a drágulás sem riasztja vissza az osztrákokat

Osztrák autóklub: a nyaralástól a drágulás sem riasztja vissza az osztrákokat 

A többség inkább spórol, de utazni mindenképp szeretne.
Brugge félti utcái régi burkolatát a városlátogató turistáktól

Brugge félti utcái régi burkolatát a városlátogató turistáktól 

Egyre több látogató visz haza szuvenírként a város történelmi burkolatából.
Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk

Zsenikultusz, izgalmas temető és egy elfelejtett generáció – Salzburgban jártunk 

Két nap egy zenével átitatott városban, ahol a múlt és a jelen összeforr, és ahol Mozart nélkül nincs élet.
Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában

Magyar szék a közép-európai régió designversenyének középpontjában 

A Stretch elnevezésű szék a régiós elismerés kapujában – ugyanez a bútordarabot tavaly a Red Dot Awardon is díjazták.
Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten

Mediterrán élményvilág: török turisztikai workshop Budapesten 

Személyes kapcsolatépítés, naprakész információk, álomvideók.
Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények  – vár a pozsonyi nyár

Fesztiválok, történelem, helyi konyha, borélmények – vár a pozsonyi nyár 

Pozsony és környéke idén nyáron is meglepetésekkel, élményekkel és felfedezésre váró kincsekkel csábítja az érdeklődőket.
Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin

Prado festmények a tavalyi valenciai áradások sújtotta települések utcáin 

A madridi Prado múzeum leghíresebb festményeiből nyílt szabadtéri tárlat a valenciai régióban, a tavaly őszi áradások sújtotta 12 település utcáin.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.