Felmérés: az európai utazók jövőbeni költési szokásairól

Az európaiak 2025-ben várhatóan gyakrabban fognak utazni és többet is költenek utazásra – derül ki a világ vezető szállodaipari csoportja, az Accor új kutatásából. Az ágazatnak ugyanakkor sürgősen meg kell oldania a növekedésből adódó fenntarthatósági kihívásokat, és segítenie kell az utazókat abban, hogy a jó szándékból jó döntések is születhessenek.

A hét európai ország 8000 utazója körében végzett kutatásból kiderül, hogy a válaszadók több mint fele (53 százalék) 2025-ben többet tervez utazásra költeni, mint 2024-ben, míg csupán tizedük (10 százalék) számol alacsonyabb utazási költségkerettel. Ismét a lengyel utazók a legbizakodóbbak 2025-ös utazási költekezésüket illetően: mintegy kétharmaduk (65 százalék) nagyobb költségvetéssel tervez, míg mindössze 8 százalékuk számít csökkenésre. Őket követik a német (62 százalék vs. 8 százalék) és a spanyol (55 százalék vs. 12 százalék) válaszadók. A holland és az egyesült királyságbeli utazók 52 százaléka szintén úgy gondolja, hogy többet költ majd jövőre, és 12 százalék, illetve 10 százalék számol a kiadások csökkenésével.

Összességében az európaiak 2025-re tervezett utazásainak száma is növekszik.

Az utazók 88 százaléka azt állítja, hogy jövőre legalább egy tengerentúli szabadidős utazást tervez, emellett a nemzetközi és belföldi üzleti utazások száma is jelentősen megnő.

A fenntarthatósági szándékok döntésekké alakítása


Fotó: Depositphotos

Bár a felmérés az európai utazók folyamatos optimizmusát mutatja, arra is rávilágít, hogy az utazási ágazatnak fenntartható módon kell irányítania növekedését. A klímaváltozás és a fenntarthatóságot szem előtt tartó kínálat az utazók 73 százaléka számára fontos – az előző felmérés 71 százalékához képest –,a megkérdezettek negyede (25 százalék) szerint pedig nagyon fontos (a korábbi 22 százalékhoz képest). Az olasz és német utazók veszik a legkomolyabban a zöld utazást, 81 százalékuk tartja fontosnak e tényezőket. Őket követi Spanyolország (78 százalék), Lengyelország (77 százalék), Franciaország (75 százalék), Hollandia (67 százalék) és az Egyesült Királyság (63 százalék).

Ami a klímaaggodalmak miatti változtatásokat illeti, minden ötödik utazó (20 százalék) el fogja kerülni a szélsőséges időjárási viszonyoknak kitett területeket.

Az utazók személyes viselkedésükön is változtatnak a negatív hatások csökkentése érdekében, többek között újrafelhasználható palackokat használnak (36 százalék), rövidebb ideig zuhanyoznak, hogy takarékoskodjanak a vízzel (35 százalék), helyben termelt és/vagy szezonális termékeket választanak az éttermekben (32 százalék), valamint független vállalkozásokat választanak a helyi desztinációkon (27 százalék).

Túlturizmus

Az utazók túlnyomó többsége (90 százalék) szerint a túlturizmus okozta problémák valamilyen módon befolyásolni fogják, hogy 2025-ben hova vagy hogyan fognak utazni. Közel egyharmaduk (31 százalék) azt állítja, hogy a túlzsúfoltság elkerülése érdekében a főszezonban inkább nem utazik majd. Minden negyedik válaszadó (27 százalék) el fogja kerülni a túlturizmus által érintett úti célokat, és több mint minden ötödik (22 százalék) tudatosan választ majd kevésbé ismert helyeket utazásaihoz.


Fotó: Depositphotos

Az akadályok leküzdése

Mivel a pozitívabb utazási döntések meghozatalában ismét a költségek jelentik a legnagyobb akadályt, a válaszadók 46 százaléka nagyobb valószínűséggel változtatna döntésein, ha csökkenne a fenntartható lehetőségek felára. További ilyen tényező lenne, ha több fenntartható lehetőség állna rendelkezésre (36 százalék), ha átláthatóbb lenne az ajánlatok hatása (34 százalék), illetve ha a fenntarthatóbb lehetőségek választásáért kedvezmény járna (31 százalék).

A válaszadók támogatták a környezetbarátabb utazásokat ösztönző lehetséges kormányzati intézkedéseket is, például a németországi kísérletet a vasúti viteldíjak csökkentésére a közlekedés kibocsátáscsökkentése érdekében (22 százalék) vagy a rövid távú repülőjáratok betiltását, amennyiben fenntarthatóbb alternatívák állnak rendelkezésre (16 százalék) – ilyen intézkedés például Franciaországban a belföldi rövid távú repülőjáratok betiltása.

A jelentés további főbb megállapításai

Az üzleti és a szabadidős utazásokat ötvöző nemzetközi „workation” tervek növekednek, a tavalyi utazónkénti 0,6 alkalom 2025-re 0,87-re emelkedik.

A megélhetési költségek nyomása még mindig hatással van az utazásra: a válaszadók 88 százaléka hozott legalább egy kiadáscsökkentő intézkedést a magasabb megélhetési költségek miatt.

A költségtakarékossági tervek között szerepel a főszezoni utazások elkerülése (30 százalék), olcsóbb szállástípusok (23 százalék) és úti célok (22 százalék) választása, valamint az utazáshoz kapcsolódó takarékos döntések – például kevesebb poggyász felvétele a repülőjáratokra (13 százalék), kevesebb ital fogyasztása (9 százalék) és az előételek vagy desszertek kihagyása az étkezések során (7 százalék).

A jelentés szerint az Európán belüli utazást tervezők száma hat százalékponttal csökkent a tavalyihoz képest (80 százalék vs. 86 százalék), ugyanakkor a világ minden más pontjára nagyobb számban kívánnak utazni. Ide tartozik Ázsia (22 százalék vs. 16 százalék); Észak- és Közép-Amerika (20 százalék vs. 16 százalék); Afrika (13 százalék vs. 10 száazlékkal); Dél-Amerika (12 százalék vs. 8 százalék); valamint Ausztrália és Új-Zéland (8 százalék vs. 5 százalék).


Group travel: next stop the Grand Est!

Group travel: next stop the Grand Est! 

The Grand Est is a must-see destination for group travel lovers. With its historic cities and unspoilt natural landscapes, this rich, diverse region offers an unrivalled range of experiences.
HOTCO 2025: a szállodai befektetések legújabb trendjei

HOTCO 2025: a szállodai befektetések legújabb trendjei 

2025 januárjában ismét Bécs ad otthont a Közép- és Kelet-európai vendéglátóipar egyik legjelentősebb eseményének, a HOTCO-nak.
Görögország elérhetőbbé teszi a kikötőket és a kompokat a fogyatékkal élők számára

Görögország elérhetőbbé teszi a kikötőket és a kompokat a fogyatékkal élők számára 

Jelenleg 13 intézkedést hajtanak végre a hozzáférhetőség javítása érdekében négy fő pillérre helyezve a hangsúlyt.
Nyitva ismét a Notre-Dame – megtartották az első misét

Nyitva ismét a Notre-Dame – megtartották az első misét 

Több mint öt évvel a pusztító tűzvész után vasárnap megtartották az első misét az újjáépített párizsi Notre-Dame székesegyházban.
Közeleg az idei Nobel-díj átadás – Stockholm igazi turistamágnes

Közeleg az idei Nobel-díj átadás – Stockholm igazi turistamágnes 

December elején erős turista vonzereje van a Nobel-hétnek: ugyanis mindig december 10-én van a díjátadó, de már előtte is belföldi és külföldi látogatók tízezrei zarándokolnak Stockholmba.
Karácsonyi vásárok – nyári napsütésben

Karácsonyi vásárok – nyári napsütésben 

A karácsonyi vásárokról általában ugyanaz jut eszünkbe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. De lehet másképp is ünnepelni.
Így utaznak a magyarok idén karácsonykor

Így utaznak a magyarok idén karácsonykor 

Sokkal inkább utaznak távolabbi úti célra a karácsonyi időszakban a magyarok, mint az év egyéb időszakaiban – mutatják a az egyik vezető utazástechnológiai vállalat foglalási adatai.
Jó hangulatú karácsonyi partival zárta sikeres évét a Slovakia Travel

Jó hangulatú karácsonyi partival zárta sikeres évét a Slovakia Travel 

Szlovákiába utazni jó ötlet – így hangzik az ország fő turisztikai szlogenje, amelyet most kiegészít egy másik: az egyik friss, angol nyelvű nívós prospektus címe szerint az ország közel van és meglepetésekkel vár.
Olaszország betiltja a kulcsdobozok használatát a szálláshelyeken

Olaszország betiltja a kulcsdobozok használatát a szálláshelyeken 

A tulajdonosoknak az olaszországi bérelhető szálláshelyeken megszálló vendégekkel személyesen kell találkozniuk.
Főpróbát tartottak a Szent Péter-bazilikában

Főpróbát tartottak a Szent Péter-bazilikában 

Készülnek a Szentévre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.