Kialudt az olimpiai láng: mi marad velünk Párizs után?

A párizsi olimpia szervezői már a tervezéskor is kiemelt hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra, a hosszú távon fenntartható fejlesztésekre, így az idei versenyek tapasztalatai mindenképpen példaértékűek lesznek a hasonló kategóriájú sportesemények számára – állapítja meg az idei játékokról készített gazdasági elemzésében az Allianz Research.

A párizsi olimpia és paralimpiai játékok rendezői eleve ambiciózus célokat tűztek ki maguk elé: az ötkarikás játékok környezeti lábnyomát a felére szerették volna szorítani a legutóbbi, a 2012-es londoni és a 2016-os Rio de Janeiró-i játékokhoz viszonyítva. Ezek egyenként 3,5 millió tonna CO2-t „termeltek”, ezért a francia szervezők 1,6 millió tonnás plafonértéket állítottak maguk elé – és természetesen ehhez igazodva fogalmazták meg a játékok infrastrukturális hátterével összefüggő elképzeléseiket.

Fenntarthatóbb játékok: városok közti körforgás és zöldmegoldások

Ahhoz, hogy az olimpiai játékok valóban környezetkímélőek legyenek, több tényező célirányos kombinációjára volt szükség – derül ki az Allianz Research elemzéséből. A riport a több mint tízezer sportolót, a velük dolgozó, összlétszámát tekintve a versenyzők számát is meghaladó háttérstábot, 34 ezer kint tevékenykedő riportert-újságírót, hozzávetőleg 15 millió látogatót – ebből 1,5 millió külföldi, valamint 2,5-3 millió jegyfizető szurkolót megmozgató és 13 millió adag ételt kínáló sportesemény gazdasági aspektusait vizsgálta.

A fenntartható projektekbe – többek között energiahatékony helyszínek építésébe és a 100 százalékban megújuló energiaforrásokból származó villamos energia használatába – fektetett több mint 1 milliárd eurós beruházás] a környezetvédelem iránti jelentős üzleti elkötelezettségről tanúskodik.

A rendezők  95 százalékban meglévő és ideiglenes infrastruktúrára támaszkodtak. Az olimpiai falut a paralimpiai játékok lezárultát követőn alacsony szén-dioxid-kibocsátású környezetbarát lakóparkká és kereskedelmi negyeddé alakítják át: a tervek szerint ezen a területen hatezer új lakos él majd Seine-Saint-Denis-ben 2025-től.


Fotó: Pixabay

Az olimpiai faluban távhűtéses rendszert indítottak el – a csővezetékes rendszer a távfűtéshez hasonló elvet követ. Előnye, hogy egy átlagos,  távhűtést használó épület akár 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki egy hagyományosan klimatizálthoz képest. Az egyes helyszíneken megduplázták a korábbiakhoz képest a növényi eredetű ételkínálatot.

Az olyan ikonikus helyszínek, mint a Stade de France és az Eiffel-torony, amelyeket atlétikai, illetve strandröplabda-rendezvények céljára alakítottak át, jól példázzák, hogy a történelmi nevezetességeket hogyan lehet zökkenőmentesen integrálni a modern sportkörnyezetbe.

Városok közti rotáció?


Fotó: Depositphotos

A jövőben a klímabarát megközelítést támogathatja a játékok rotációja ugyanazon néhány város között, ezzel ugyanis elkerülhető lenne az új infrastruktúra kiépítésének költsége. Ez különösen fontos a téli olimpiai játékok esetében, mivel az éghajlatváltozás korlátozza azon városok számát, amelyek egyáltalán képesek az eseménynek otthont adni a jövőben.

Ez pedig potenciálisan néhány kiválasztott város közötti rotációhoz vezethet.

A 2026-os Milano-Cortina téli olimpiai játékokat Olaszországban rendezik, de 2030-ban visszatérhetünk Franciaországba: a feltételek teljesülése esetén a francia Alpokban rendezhetik a téli olimpiát, erről július végén döntött a Nemzetközi Olimpiai Bizottság. Salt Lake City az egyik esélyes a 2034-es téli olimpiai játékok megrendezésére, ami azt jelenti, a 2028-as Los Angeles-i nyári játékok után a verseny visszatérhet az Egyesült Államokba.

Best practice: fenntartható infrastruktúra

Az infrastruktúra fejlesztésének fellendítése az egyik legegyértelműbb, megmaradó előnye az olimpia megrendezésének. A 2008-as pekingi eseményre kibővített repülőtér továbbra is a város javát szolgálja. Hasonlóképpen, Barcelona (1992) és London (2012) a korábban elhanyagolt területeket élénk gazdasági övezetekké alakították. A párizsi Grand Paris Expressz projektet pedig felgyorsították 2024-re, míg a teljes befejezését a tervek szerint 2030-ig teljesítik. A projekt a franciaországi Ile-de-France régióban épülő új gyorsvasútvonalak csoportját és a  párizsi metró négy új vonalát, valamint a meglévő 11-es és 14-es vonalak meghosszabbítását foglalja magában, és a tervek szerint napi 2 millió utast szolgálnak ki. Ez egyúttal egy lehetőség arra, hogy elérjenek valamit, ami messze túlmutat a sporton: javítsák a főváros környékének infrastruktúráját és például bekössék a főváros vérkeringésébe Seine-Saint-Denis-t, Franciaország legszegényebb régióját.


Új trend: "Szabadon lélegző" turizmus

Új trend: "Szabadon lélegző" turizmus 

Egyre többen keresik fel azokat az alpesi szállásokat, ahol szinte harapni lehet a levegőt. És ennek az újfajta, kizárólag az egészség védelmét szolgáló turisztikai célnak neve is van már: ökológiai alapja miatt HEALPS2 a projekt elnevezése.
Ünnepel a máltai turisztikai ágazat

Ünnepel a máltai turisztikai ágazat  

Különleges program keretében emlékeztek meg a Máltai Turisztikai Hivatal negyedévszázados fennállásáról.
Most ne utazzon vonattal Ausztriába!

Most ne utazzon vonattal Ausztriába! 

Ausztria-szerte heves esőzésekre és viharokra kell számítani, figyelmeztet közösségi oldalán az osztrák vasúti társaság, a ÖBB.
Újra a helyén a háromezer éves kancsó, amelyet egy óvodás összetört

Újra a helyén a háromezer éves kancsó, amelyet egy óvodás összetört 

Restaurálták és visszahelyezték eredeti helyére a haifai Hecht Múzeumba azt a több ezer éves korsót, amit augusztus végén véletlenül darabokra tört egy kisgyerek.
Két város, amely közül az egyik régi, a másik új kedvelt úti cél

Két város, amely közül az egyik régi, a másik új kedvelt úti cél 

Több ezerre tehető azon magyarok száma, akik az iskolakezdés helyett inkább repülőre szálltak és nyaralni mentek.
Szüreti élmények Bozcaadában

Szüreti élmények Bozcaadában 

Bozcaada, az Égei-tenger egyik legkedveltebb szigete, amely érintetlen strandjaival, egyedülálló életstílusával és ínycsiklandó gasztronómiájával varázsolja el a látogatókat, egyben Törökország fantasztikus bortúráinak is egyik ékköve.
Bezárja magyarországi képviseletét a DZT

Bezárja magyarországi képviseletét a DZT 

Ahol azonban bezárul egy ajtó, ott rögtön kinyílik egy másik - ami ez esetben is igaz.
Beszakadt a drezdai híd

Beszakadt a drezdai híd 

Öszeomlott Drezdában a Karola híd egy része, személyi sérülés nem történt.
Jövő tavasztól változások a Nagy-Britanniába utazók számára

Jövő tavasztól változások a Nagy-Britanniába utazók számára 

A tíz fontba kerülő engedély két évig vagy a kérelmező útlevelének lejártáig érvényes.
Horvátország továbbra is első számú úti cél

Horvátország továbbra is első számú úti cél 

Úgy tűnik, Horvátország verhetetlen a magyarok körében, közben az is kiderült, egyre több magyar nyaraló ül repülőre.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.