Parfümerődítmény a hegyekben

Nizzától és Cannes-tól északra egy irányba vezetnek az utak: Grasse-ba.

A kisváros nevét főleg a hölgyek ismerik, a „férfitársadalom” inkább csak kötelességtudatból zarándokol el a két nyaralóvárostól alig félórás autóútra levő városkába. Ez – mint mondják – a parfüm fővárosa, a francia büszkeség egyik élő jelképe, ami, mi tagadás, kis csalódás a látogató számára. A hegyek között megbúvó kisváros ugyanis cseppet sem érdekes.

A közeli Saint Paul de Vence-szal ellentétben nincs igazi középkori városmagja, zömök várfalai és szűk sikátorai. Van viszont néhány parfümmúzeum és bemutatóterem és persze seregnyi kisebb-nagyobb, illatban úszó boltocska, ahol manufakturális körülmények között készült szappant, tusfürdőt, illóolajakat és parfümöket lehet vásárolni. Grasse ugyanis – Párizs mellett – a parfümgyártás erődítménye. Hogy miért, arra részben választ adnak a környéken található levendula-, rózsa- és mimózamezők és az erre épülő helyi „illatgyárak”.


A legnagyobbnak számító és több üzletet is működtető Fragonard, az 1747-ben alapított Galimard és az ennél alig fiatalabb Jean Niél, illetve a Molinard üzemek. Mivel a francia parfümipar a világtermelés harmadát teszi ki, nem kérdéses, hogy a Grasse-ban található parfümbázisok meghatározó jelentőségűek. Ez persze a városkában sétáló és üvegcséket szagolgató turistáknak mindegy, ők elsősorban a „parfümkóstolókra” és múzeumokra kíváncsiak. Az illatszergyártás történetét a Mediciektől napjainkig bemutató tárlatok mérsékelt sikerét az üzemlátogatások és legfőképpen az illattesztek srófolják fel. Ennél magasabbra a hőfok csak a múzeumok saját boltocskáiban emelkedik: ifjú és nem olyan nagyon ifjú hölgyek tízesével vásárolják a parfümös palackokat, kenőcsös tégelyeket és garantáltan kézzel készített illatozó szappanokat.

A parfümgyártással Franciaországban 60 cég foglalkozik, s üzemeikben 3500 alkalmazott tevékenykedik. Grasse élete viszont teljesen a parfüm körül forog. A boltok mellett a helyi kávézók, éttermek és szállodák az illatturistákra szakosodtak, sőt még azokra is gondoltak, akik családdal érkeznek. Mini vidámpark és gyermekfoglalkoztatók szórakoztatják a kicsiket, amíg a mama a parfümgyárakban nézelődik. Érdekes, hogy a világszerte ismert nagy márkák, mint a Chanel, Coty, Dior, Givenchy és az egyik legpatinásabb parfümbrand, a Guerlain Grasse-ban nem nyitottak külön boltot vagy bemutatótermet. De ez nem is nagy baj, a turisták így abba a hitbe ringathatják magukat, hogy sehol másutt nem kapható, igazi kézműves terméket vehetnek – ráadásul kedvező áron. S ez, ha nem is mindenütt, de néha tényleg igaz.


Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot

Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot 

Bajorország szíve, ahol a sétahajót Keplernek hívják, és ahol XVI. Benedek pápának három bronzszobra is van a városban.
Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között

Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között 

A Német Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) stratégiai együttműködésről állapodott meg.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.
Listán Prága leglátogatottabb turisztikai célpontjai

Listán Prága leglátogatottabb turisztikai célpontjai 

Az első tíz legnépszerűbb csehországi idegenforgalmi célpont az utóbbi években nem nagyon módosul.
Megújította Travelife Partner minősítését az OTP Travel

Megújította Travelife Partner minősítését az OTP Travel 

Az utazásszervező először 2023-ban, első magyarországi székhelyű utazási irodaként kapta meg a minősítést, amelyet idén, 2025-ben sikeresen megújított.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Hőségriadó Olaszországban

Hőségriadó Olaszországban 

A szerdai napra tizenhárom városban közepes szintű, úgynevezett narancssárga riasztást rendeltek el.
Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus

Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus 

Utasbiztosítási feltételek a közel-keleti konfliktus árnyékában.
Magyar vályogkemence Chicagóban

Magyar vályogkemence Chicagóban 

A Paradigma Ariadné is ott van a 2025-ös Chicagói Építészeti Biennálé (CAB) kiállítói között.
Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.