Mint írják, csoportjuk hétfőn Lisszabonba érkezett repülővel, a délelőtt folyamán még városnézésen vettek részt. Már a Jeromos-kolostornál gyanús jelek mutatkoztak – egy kávézóban például nem működött a kávégép és a pénztárgép, így minden vendéget kitessékeltek az üzletből.
Rövidesen kiderült, hogy az egész Ibériai-félszigeten áramkimaradások léptek fel. A helyi idegenvezető családja, ismerősei folyamatosan hívogatták telefonon, és figyelmeztették: a rádióban bemondták, hogy a biztonság kedvéért mindenki menjen haza.
Fotó: Proko Travel/blog
Mint írják, a Proko Travel ügyvezetője, Prónay Bence a helyi partnerrel és a magyar idegenvezetővel, Csobán Lászlóval együtt úgy döntött:
azonnal a reptérre irányítják a csoportot, még kora délután, hogy megelőzzék a forgalmi káoszt.
Az autóbuszvezető jelezte, hogy az áramszünet már a közlekedési rendszer is akadozik. A csoport az út kétharmadánál tartott a reptérre vezető úton, amikor az teljesen bedugult, mindkét irányba lebénult. Mire elérték a repülőteret, az már teljesen sötét volt.
Káosz a reptéren – információ nélkül
Bár a csoportmegérkezett a reptérhez – azonban bejutniuk már nem sikerült. A terminálban megszűnt az áramszolgáltatás, az utasokat kitessékelték az épületből.
Több ezer ember torlódott fel a járdákon, buszmegállókban, taxi állomásokon – sokan bőröndökből építettek barikádot, így próbálták átvészelni a nap hátralévő részét.
Áldatlan állapotok uralkodtak, mintha egy filmet forgatnának. Az idegenvezetőt beengedték a reptérre, ahol
sikerült a csoportnak a terminálban lévő boltokban 32 üveg vizet vásárolnia 178 euróért
– amelyek közül később négyet elloptak mások. Csobán László kialakított egy viszonylag nyugodt területet a csoportnak, ahol közel volt a mosdó, és ahol 4 órán keresztül tudtak várakozni.
Nem volt áram, nem volt mobilhálózat, nem volt internet, és telefonkapcsolat sem.
Az idegenvezető csak időszakosan tudott üzenni a Proko Travel központi irodájába. Az ő készülékén váratlan szerencse folytán volt néha térerő és mobilinternet kapcsolat.
A reptéri kijelzők nem működtek, így a Proko Travel munkatársai Magyarországról próbálták követni a járat állapotát. A budapesti WizzAir gép, amely a csoportot vitte volna haza, még a ferihegyi állomáshelyén várakozott.
A kérdés csak az volt, hogy elindítják-e Lisszabon felé – és ha igen, lesz-e hol landolnia.
Közben sorra törölték a lisszaboni járatokat. 138 járatot nem indítottak el aznap – ez mintegy 21 ezer utast érintett. A repülők egy részét átirányították Madridba vagy Portóba, mivel Lisszabon nem tudott több gépet fogadni.
Alternatív tervek: gondolkodni két-három lépéssel előre
A Proko Travel azonnal megkezdte az alternatív útvonalak keresését – még a járattörlés előtt. Két opciót találtak: egy átszállásos megoldást és egy közvetlen járatot Belgrádba. Ez utóbbit választották.
A csoportot felkészítették arra is, hogy ha kell, szét kell bontaniuk őket több kisebb egységekre, hiszen valószínű, hogy a járattörlés után már nem lehet egyben 27 főre jegyet venni. Előkészítették a foglalási adatokat, kialakították a csoportbeosztást – így amikor este hat óra körül saját kockázatukra megvették a jegyeket a másnapi Lisszabon–Belgrád járatra, már minden készen állt.
Ezután fél órával hivatalosan törölték a lisszaboni járatot. Tíz perccel a törlés után már csak egyetlen hely maradt azon a gépen, amelyre a Proko előrelátóan lefoglalta a teljes csoportnak a jegyet.
A szálláskeresés pokla – áram nélkül, adat nélkül
A következő kihívás az aznap éjszakai szállás volt – 27 főre, úgy, hogy sem a telefon, sem az internet nem működött. A szállodai rendszerek nem tudtak frissülni, az online adatbázisok megbízhatatlanná váltak. Az idegenvezető egy, a reptéren veszteglő másik csoport buszát vette igénybe – a jármű pontosan 27 főt tudott szállítani, ami hihetetlen szerencse volt, hisz a csoport idegenvezetővel pont ennyi emberből állt.
A busz végül 200 kilométeren keresztül járta be Lisszabont és környékét szállás után kutatva.
Összesen 11, az utazási iroda által előzetesen megadott címet látogattak meg, de mindenhol vagy zárva volt az elektromos ajtó, vagy a kártyás szobanyitás nem működött az áramkimaradás miatt, vagy pedig egyszerűen teltház volt. Szállodáról-szállodára jártak, de mindössze egyetlen szabad szobát találtak.
Felmerült, hogy a buszban kell éjszakázniuk, de ezt a sofőr nem engedélyezhette.
Váratlan mentőöv
Este 10 körül fordult a kocka: végre kapcsolatba tudtak lépni a portugál partnerrel, aki talált egy szállást a közeli Cascais városában.
Az áramszünet miatt egy csoport nem érkezett meg – a szobák üresen álltak. A partner autóba ült, személyesen egyeztetett a szállodával, és mire a csoport megérkezett, már osztották is a szobakulcsokat.
Másnap bőséges reggelit kaptak az utasok, majd az idegenvezető feltalálta magát és programon kívüli városnézést tartott Cascaisban.
Az utasok ebédelni is tudtak a helyi éttermekben. Az áramellátás és az infrastruktúra ekkorra már nagyjából helyreállt. A csoport a délutáni órákban időben és zavartalanul kijutott a reptérre, majd Belgrádba repült. A belgrádi reptéren már várta őket az iroda által szervezett magyar busz, amely hazaszállította őket Budapestre.