A látogatók főleg a nyári hónapokban érkeznek, hogy megcsodálják a fjordokat és az északi fényt. Az ilyen nagymértékű turizmus azonban megviseli a természetet, különösen a gleccservidékeket, amelyek a klímaváltozás következtében amúgy is veszélybe kerültek. A turisták pedig, akiknek minden vágyuk, hogy a saját szemükkel és a telefonjuk kamerájával lássák ezeket a természeti csodákat, többek között azért rohannak ész nélkül a gleccserekhez, mert tisztában vannak azzal, hogy belátható időn belül az olvadásuk miatt ezekből semmi nem marad. Ám, hogy az ördögi kör teljes legyen, az egyre növekvő látogatószám csak felgyorsítja a környezet pusztulásának folyamatát.
„All of Norway, All Year Around”
Éppen ennek a lassítására vezették be egyfelől azt, hogy egyre kisebb csoportokban viszik el a látogatókat ezekre a különleges helyekre. Norvégia egyik legismertebb gleccserére, a Nigardsbreenre például régebben egyszerre ötven fővel mentek az idegenvezetők, ma azonban már inkább hatos csoportokban látogatható – derül ki az AdWeek cikkéből. Azonban a norvégok nem csupán a szabályozásban hisznek, hanem abban is, hogy megfelelő kommunikációval magukat a turistákat is rá tudják venni az ésszerűbb, megfontoltabb, tudatosabb utazásra. Ennek érdekében az ország hivatalos turistainformációs oldala, a Visit Norway, ráfeküdt arra, hogy átadja az üzenetet: „All of Norway, All Year Around”. Vagyis abba az irányba próbálják terelgetni a látogatókat, hogy legyenek nyitottak az ország legtöbbet instázott látványosságain túli szépségeire is, valamint ne csak a nyári időszakra tervezzék az utazásaikat.
A mondanivalójukat pedig elsősorban online terjesztik. Nagyban támaszkodnak a Facebookra, blogposztokra és videós tartalmakra, míg korábban inkább kifejezetten utazós oldalakon és különböző klasszikusabb platformokon hirdettek, mint például a National Geographic magazinban.
„Persze ez által kisebb közönséget érsz el, de lehetőséged van sokkal személyesebben kommunikálni – mondta az új stratégiáról Beate Christin Gran az Innovation Norway marketingese. „Mindenképp el szeretnénk oszlatni a forgalmat és át akarjuk adni az üzenetet, hogy nem muszáj júliusban látnod a fjordokat. Szeptemberben ugyanolyan gyönyörű a táj, csak vegyél fel egy kabátot” – egészítette ki a szavait a munkatársa, Hege Vibeke Barnes.
A turizmusban dolgozók, például az idegenvezetők készülnek a változásra. Steinar Bruheim, aki több mint harminc éve visz csoportokat a Nigardsbreenre azt mondja, már tervezi, hogyan fogja a turistákat a gleccserek felől Norvégia egyéb gyönyörű vidékei felé irányítani. Sőt, ő azon az állásponton van, hogy a marketing célközönségét Európára kellene szűkíteni, hogy ezzel is támogassák a hosszú távú repülőutak ritkítását, így csökkentve ezek ökológiai lábnyomát. Hiszen Bruheim és sok más norvég idegenvezető is pontosan tudja, hogy bár sok pénzt hozhat a hirtelen jött turistatömeg, ha ez végül tönkreteszi a látványosságokat, nekik sem lesz hova vinniük a látogatókat.
Forrás: Kreatív Online