Friss
Nemes
„A világ legszebb helye a Mekong deltavidéke. Ha eljutsz oda, eltűnődhetsz: jó fele megy-e a világ? Én még annyi boldog embert nem láttam, mint ott, pedig még villany sincs arrafelé.”
Szezonzárás az utazási irodáknál
Tíz éve minden nyári szezonzárás azt mutatja, nőtt az utazási kedv. Többen és többször utazunk, s már régóta nem a magyar nyelvű idegenvezetett utak a kedvesek. A nyelvismeret biztonságot ad, ezért a turisták sok esetben csak szállásfoglalásért folyamodnak az utazási irodák munkatársaihoz. Azt viszont, hogy hová utazunk, a politika és a divat határozza meg. Horvátországnak évekbe tellett, amíg elvesztett vendégeit visszacsalogatta. Ebben az évben viszont rekordot döntött, hiszen már a szezon elején foglaltak voltak a szállodák. Júliusban, augusztusban egy gombostűt is alig lehetett leejteni a horvát tengerparton. Izrael az idén jelentős viszszaesést könyvelhet el, míg a spanyolok – a terrortámadások ellenére – nem panaszkodtak a látogatók számának csökkenésére. Sorozatunkban a nagyobb utazási irodák számolnak be forgalmuk alakulásáról és az utazási divat változásáról.
Elbocsátás után marketingakció
Elbocsátás után marketingakció
Hová tart a turizmus?
A világgazdaság szeszélyesen reagált az amerikai terrortámadásra. A repülőtársaságok, a biztosítók piaci értéke húsz-harminc százalékot is esett. Az olajár, a dollár, az euró és a jen árfolyama napról napra változik. Amire számíthatunk: elbocsátások és jegyáremelés, mert nincs olyan légitársaság a világon, amelyik nyereséggel zárná az idei évet. Skulthéty Lászlót, a Gazdaságkutató Rt. munkatársát kérdeztük a terror gazdaságra és turizmusra kifejtett hatásáról.
Juttassa el ajánlatát a célcsoporthoz!
Magyar Turizmus Rt. a 2002-es évet az üdülés évének választotta. Ennek keretében három korcsoportot kezel kiemelten – kisgyermekes családok, ifjúsági, senior –, akik részére külön kiadványban gyűjtik össze a kifejezetten nekik összeállított, 2002-es évre vonatkozó ajánlatokat. A kiadványokat ingyenesen terjesztik belföldön és külföldön egyaránt. A kiadványokban megjelenő szolgáltatók felkerülnek az internetre (nemzeti turisztikai honlap), illetve a Tourinform-hálózat információs rendszerébe.
Megállt az idegenforgalom
A turizmus története arról is szól, hogy egy háború, vagy csupán csak egy fenyegetett, bizonytalan helyzet mennyire viszszaveti az adott ország idegenforgalmát.
Célpont a német főváros
Célpont a német főváros
Balázs
Az ötcsillagos Parádsasvári Kastélyszálló jelmondatát egy királyi látogatásnak köszönheti. (1917-ben IV. Károly és felesége, Zita királyné szállt meg itt.) A szlogen: Ahol valaha a király volt a vendég, ma a vendég a király!
Javítani akarnak a turizmus feltételein
Hortobágyi húsos palacsinta, debreceni töltött káposzta, nyírségi gombócleves, szalkai batyuleves, nyírségi göngyölt szűzpecsenye, hajdúsági orjaleves; talán ez az ételkavalkád is érzékelteti, hogy az ország eme tájegysége igen gazdag gasztronómiailag. Az Észak-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság vezetője már korábban elárulta, kiadványt szeretnének megjelentetni a gasztronómiáról, ennek első lépéseként a legutóbbi Média-est terítékén a szabolcsi, a hajdúsági és a szolnoki specialitások voltak.
Chartertorta-szeletelés
Többmilliárdos bevételi lehetőség és stabil piaci kereslet jellemzi a magyarországi charterpiacot. Miközben a Malév csökkentette az utazási irodák jutalékát, a piacon új magyar személyszállító légitársaságok jelentek meg. A Travel Service és a Pannon Airlines Kft. napjainkra tekintélyes cégekké vált. Persze nem mindenkinek sikerült ez.
2,4 milliárd a Balatonra
2,4 milliárd a Balatonra
Business Travel International
A magyar BTI partner Kuoni Utazási Iroda Kft., a zürichi Kuoni Reisen Holding AG leányvállalata, 2001. január 1-jéig visszamenő hatállyal megvásárolta az eddig magánkézben lévő DER Utazási Irodát. Ezzel a lépéssel a BTI (Business Travel International) jelentősen megerősíti magyarországi piaci szerepét.
Ismét az élvonalban
Ismét az élvonalban
Betegh Sándor
A múlt héten mutatták be a sajtó képviselőinek az újjávarázsolt margitszigeti Thermal Hotelt, a Danubius-csoport egyik legszebb szállodáját. Talán nem véletlen, hogy eheti interjúalanyunk az óriásberuházást levezénylő vállalat vezérigazgatója.
Sikeres szezont zárt a Siotour
Az idegenforgalmi szezon végéhez közeledve a Siotour Rt. kedvező tapasztalatokról számolhat be. A balatoni szálláshelyek egynegyede felett rendelkező részvénytársaság minden korábbinál többet, 100 millió forintot meghaladó összeget költhetett a szezonfelkészülés folyamán a kempingek és nyaralótelepek felújítási, karbantartási és fejlesztési munkáira.
Hangulatjelentés a fedélzetről
Nemrégiben négy napot tölthettem a Princess Cruises legújabb hajóján, a Golden Princessen, mely ugyan május óta a 12 napos Barcelona–Isztambul mediterrán utat járja, keresztelőjére azonban csak októberben kerül sor az USA-beli Ft. Lauderdale-ben.
Gettóból turistaparadicsom
Az amerikai elnököknek visszavonulásuk után iroda jár a megfelelő technikával és személyzettel. Bill Clinton, fekete szavazóinak tett gesztusként, Harlem szívében, a 125. utcában nyitotta meg ezt az irodát.
Hátrányos helyzetű biciklisták
Hátrányos helyzetű biciklisták
Szijjártó Györgyi
Az MT Rt.-n végigsöpört átszervezések eredményeként, július 1-je óta vezeti a marketingigazgatóságot. Hozzá tartozik a termékmenedzselés, a promóció, a PR és a sajtó. Egy „árva” girl.
Az európai utazási piac átalakulása (2. rész)
A világ turizmusa hétszázalékos emelkedést könyvelt el tavaly, közel ötvenmillióan keltek útra világszerte. A leggyorsabban a Távol-Kelet és a csendes-óceáni térség fejlődik. Az elmúlt évben az erős dollár és a gyenge euró hatására minden eddiginél több amerikai utazott Európába, a legtöbben Svájcot és Németországot választották. A turisztikai sikerrel párhuzamosan elkezdődött és minden eddiginél nagyobb mértéket öltött az utazási irodák fúziója. Ma már nem meglepő, hogy maroknyi szereplő uralja az európai országok utazási piacait.
Terítéken a Balaton
Terítéken a Balaton
Jön a patkós minősítés
Sok álvállalkozót teremtett a lovaglás iránt folyamatosan növekvő belföldi kereslet. Ők azok, akik csak a pénzszerzés egyik lehetőségét látják a lovasturizmusban. Pedig a magyarság lovas hírnevének és a nálunk megszokott minőségnek a megőrzése nemzeti érdek. Lovasszakmai berkekben a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség a patkós minősítési rendszer bevezetésével vált országosan ismertté. A lovasturizmus jelenéről és jövőjéről Lóska János, az országos szervezet elnöke beszél.
Termálfürdőt álmodtak a szalókiak
Termálfürdőt álmodtak a szalókiak
Dr. Vadas Vera
„Életem a csodák sorozata. S ez átsegít a legnagyobb bajokon is. Sőt, ma már tudom, hogy ha valami rossz történik velem, arról később majd kiderül, hogy csak valami jónak a kezdete.”
Jordán sikerek
Jordán sikerek
A gyógyturisztikai pályázatok győztesei
Lassan be lehet rajzolni az ország térképén azokat a településeket, amelyek élvezik az állam segítségét, és a Széchenyi terv keretében gyógyturisztikai fejlesztéseik valóra válhatnak. Az álmok beteljesülhetnek Harkányban is, legalábbis reményre adnak okot a legutóbbi tárgyalások.
Nemzetközi jogsegély
Jogászok és ügyvédek alkotják az Assinfort Service Europe nevű, római székhelyű vállalkozást, amelynek elsődleges célja, hogy segítséget nyújtson a külföldön bajba jutott, balesetet szenvedett, vagy bármely okból jogsegélyre szoruló turistáknak. Az Assinfort működési helye elsősorban az Európai Unió és a csatlakozásra váró országok területe. Az ASE elnöke, Franco Lione maga is ügyvéd, ő indította be 1998. júniusában a jogi hálózatot. Bárki fordulhat hozzájuk, semmit nem kérnek előre, s díjazásuk a megszerzett kártérítési összeg bizonyos százaléka. Szinte minden európai országban van irodájuk, így rövidesen megnyílik a budapesti képviselet, az Assinfort Hungária is. Hogy miből is áll az ASE szolgáltatásának lényege, arról az elnök beszélt nekünk.
Sugataghy Anikó
Egymásra tornyozott papírdobozok között ülünk; csak két szabad szék akad a lakásban. Egy költözés képei. A költözésről – a hazaköltözésről – egy levél is hírt adott: jó néhányan kapták meg a napokban. Sugataghy Anikó, ahogy írja: „az örökös nemecsek” húsz év után búcsút vesz a szakmától.
Turizmusfejlesztés Phare segítséggel
2001-ben a Phare Nemzeti Program keretében Magyarország huszonkétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást kap. Az elfogadott projektekre a szerződéseket 2003. júliusáig lehet megkötni. További egy év marad a megvalósításra. PHARE-támogatás a csatlakozáshoz közvetlenül kapcsolódó programokhoz igényelhető.
Kormány előtt a gyógyturizmus
A kormány idén tízmilliárd forinttal többet költ turizmusra, azaz ennyivel emelte meg a kabinet a Széchenyi terv turizmusfejlesztési pályázati keretét. Ebből ötmilliárd forint a termálfürdők fejlesztésére, a másik ötmilliárd a gyógyfürdőkkel kapcsolatos kereskedelmi szálláshelyek bővítésére fordítható.
Európa égboltja megtelt
Roberto Iglesias Freira, felesége és két gyermeke a 110 perces párizsi repüléshez készülődött. A spanyol család három órát várt a felszállásra, de amikor végre elindultak, a gép Madridba repült. Párizsba pedig a menetrendhez képest kerek hat óra késéssel érkezett.
Mi a furgon-turizmus?
Ki ne találkozott volna Hegyeshalomnál vagy más határállomáson zsúfolásig megrakott, nem éppen a legújabb évjáratú autók végeláthatatlan karavánjával? Ilyenkor a médiában is, szájról szájra is futótűzként terjed a riadóval felérő jelzés: jönnek (vagy éppen mennek, mikor hogy) a vendégmunkások. Mifelénk főleg a „jugók”, meg a törökök, akiknek a száma például Németországban közismerten hatalmas.
Hajósnemzet a magyar
Hajósnemzet a magyar
Országrésznyi összefogás
Heves megye, az Észak-magyarországi Régió és a Tisza-tó Régió idegenforgalmi és turisztikai hasznosításáról rendezett sajtótájékoztatóval egybekötött bemutatkozót a Heves Megyei Önkormányzat a Gerbaud Házban. Azért volt ez a hármas bemutatkozás, mert a megye területén egyszerre két régió is találkozik, márpedig közös összefogással mindketten hatékonyabban dolgozhatnak.
A megközelíthetetlen Montenegró
A megközelíthetetlen Montenegró
Változások az utazási vállalkozók működési feltételeiben (II.)
Változások az utazási vállalkozók működési feltételeiben (II.)
Kék Budapest
Érdekes módon alig a felébe kerül, ha a külföldi turista Magyarországon vásárolja meg az útikönyvét, mintha ugyanezt otthon tenné, legalábbis ez derült ki, mikor a Blue Guide sorozat Budapest című kiadványáról beszélgettem annak szerzőjével, Bob Denttel. Az író-újságíró tizenöt éve él Magyarországon, s a nevéhez eddig két Hungary és két Budapest kötet fűződik.
Hegymegi János
„Én még láttam dolgozni az öregeket, akik átadták nekünk a sztenderdjeiket. Ma ez megváltozott, ezért nem látom kiküszöbölhetőnek a világ szállodaiparát átfogó szabályozást. Ezzel együtt is, az el nem készült doktori disszertációmat az Emberről írtam volna, az Emberről, aki megőrzi vendégét.”
Német utazási vásár
A Német Turisztikai Központ (DZT) immár 27. alkalommal rendezte meg a Germany Travel Marktot, ahol a külföldi turisztikai szakemberek mélyíthették el üzleti kapcsolataikat az ország szolgáltatóival. Idén a Rajna-menti Köln, Düsseldorf és Bonn fogadta a világ minden tájáról érkező szakembereket. Azért esett a választás éppen Kölnre, mert idén Németország turizmusának legfontosabb témája a romanika, s ez a város büszkélkedhet az országban a legtöbb román stílusú templommal.
Fürdőzőkre várnak
A napokban tette közzé az olasz egészségügyi hatóság aktuális jelentését Olaszország 8375 kilométer hosszú tengerpartjának állapotáról. A 2000 áprilisa és októbere között kéthetente elvégzett mérések alapján úgy találták, hogy 1999-hez képest a fürdésre alkalmas tengerparti rész 12 kilométerrel nőtt, így ma Itáliában 5842 kilométeres tengerszakaszon fürödhetnek nyugodtan a tenger szerelmesei.
Ománi furcsaságok
Az ománi idegenforgalmi minisztérium a Közel-Kelet egyik legvonzóbb desztinációjaként jellemzi ezt az Arab-tenger mellett fekvő, jókora, bár meglehetősen kopár országot: luxus és kietlen sivatag, tenger és hegyek. Egyik oldalon a hagyományokhoz végsőkig ragaszkodó kultúra, a másik oldalon az abszolút modernség, egyfelől a hihetetlen keleti luxus, másfelől az elhagyott városok kietlensége.
Mallorcai mérleg
Március végén Mallorca fővárosában, Palmán 29 fokot mértek. Húsvétra annak rendje és módja szerint megérkezett a német invázió húszezer fős előőrse. Az ünnepet követő hétköznapokon tovább sűrűsödtek a német turistacsapatok. Akkora volt az érdeklődés, hogy általában már csak a hajnalban induló charterjáratokra lehetett helyet kapni.
Egyedül nem megy (… az Európai Unióban egy közös turizmuspolitika kialakítása.)
Egyedül nem megy (… az Európai Unióban egy közös turizmuspolitika kialakítása.)
Jönnek a Károlyiak
December közepétől műemlék a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyegyüttes és parkja. Erről a nemzeti kulturális örökség minisztere rendelkezett, s ezzel csatlakozott a Széchenyi-terv célkitűzéseihez. A Kastély- és várturisztikai alapprogramban ugyanis azt írják, hogy a kastélyturizmus lehetőségei kihasználatlanok. Az országban háromszáz kiemelt műemlék vagy műemlékegyüttes van, a szállodai, turisztikai hasznosítású kastélyok, várak, kúriák száma viszont nem éri el a százat sem. Ezen a rossz arányon javít majd a Károlyi-kastélyegyüttes, ha négy-öt év múlva elkészül rekonstrukciója. Az előzetes számítások szerint a munkához egymilliárd forintra lesz szükség.
Panama – felülnézetből
1977-ben Carter amerikai elnök írta alá azt a szerződést, melynek alapján a csatornát 1999. december 31-én átadták a panamaiaknak. Panama számára most az a kérdés, hogyan tudja hasznosítani az örökölt amerikai katonai létesítményeket, és mivel tudja pótolni azt az évi 350 millió dolláros bevételkiesést, amely az amerikai katonák, tisztviselők, nyugdíjasok és családjaik távozása után keletkezett a csatornaövezetben. Mostanra már látszik, hogy az ország vezetői a turizmusra szavaztak, és bíznak Panama természeti tájainak vonzerejében.
Ungarn natürlich!
1997 szeptemberében született meg a Magyar Turizmus Rt. bécsi nemzeti turisztikai képviseletének koncepciója, amelyben az 1998–2000-ig terjedő három évben „Hódítsuk meg együtt Ausztriát” jelszóval biztatta aktív ausztriai piaci részvételre a magyar férőhelygazdákat, programozóirodákat, régiókat, turisztikai vállalkozókat.
2001 – német trendek
Egymásnak némelyest – olykor pedig homlokegyenest – ellentmondó előrejelzések látnak napvilágot a németek utazási szokásairól. A Bunte magazin Volker Böttchert, a német utaztatási mamut (TUI) egyik nagyfőnökét kérdezte a 2001-es utazási trendekről. Böttcher úr nem érzékel visszaesést; szerinte az idei három dobogós Mallorca, Florida és Törökhon lesz.
Már nem sokáig kőhalom
Már nem sokáig kőhalom