Az új generáció fogyasztói trendjei 2023-ban

Az élményalapú étkezés és perszonalizáció meghatározó esetükben. Az 1902-ben alapított amerikai élelmiszergyártó és -forgalmazó vállalat, az ADM harmadik alkalommal tette közzé az élelmiszeriparra vonatkozó 2023-as előrejelzései. Az AP FOOD Online cikke nyomán a storeinsider.hu összeállítása.  

Nagyobb fehérjeválaszték

A fogyasztók csaknem fele (52%-a az ADM felmérése szerint) flexitariánusnak tartja magát, azaz állati és növényi eredetű fehérjét is fogyaszt. Az 52 százalék kétharmada pedig törekszik arra, hogy a korábbinál is több növényi fehérjét fogyasszon, azaz várhatóan nő majd az igény a növényi alapú proteinek iránt. A modern technológiába beleszületett Alfa és Z generáció képviselői természetesnek veszik a legújabb tudományos eredmények beépülését az élelmiszer-előállításba. Így várhatóan virágzásnak indulnak majd olyan kezdeményezések, amelyek a sejtalapú mezőgazdasági termelés, a precíziós fermentáció, vagy éppen a rovarfehérjék felhasználásával állítanak elő termékeket.

Kiegyensúlyozott életvitel

A mentális, fizikai, sőt a spirituális egészség is egyre fontosabbá válik, miközben ezeket a fogyasztók szorosan összekapcsolják, és egyformán fontosnak tartják. Körültekintően választják meg, hogyan étkeznek, mivel töltik az idejüket és amellett, hogy foglalkoznak a betegségek megelőzésével, az általános jó közérzetet is fontosnak tartják. Világszerte a fogyasztók 79%-a úgy véli, mentális jól-létének támogatása pozitív hatással van általános egészségi állapotára is. A fogyasztók 48%-a tervezi is, hogy a következő évben foglalkozik mentális egészségével, ugyanakkor figyel az immunrendszerére, az emésztésére és a keringési rendszerének egészségére is.

Proaktív perszonalizáció

Ami az egyik ember jól-létét szolgálja, nem biztos, hogy ideális a másiknak. Míg korábban egy terméket szimplán egészségesnek neveztek, ma viszont az a megközelítés kerül előtérbe, hogy kinek megfelelő az adott élelmiszer. A fogyasztók 63%-a érdeklődik az egyéni táplálkozási szükségleteikhez igazított élelmiszerek és italok iránt. Nagy részük hajlandó többet költeni olyan funkcionális élelmiszerekre, amellyel saját egészségfejlesztési céljaikat támogathatják. Azok a gyártók lehetnek sikeresek ezen a téren, akiknek a termékeik személyre szabott megoldásokat nyújtanak, amelyek ideálisan illeszkednének az életstílusba, és figyelembe veszik az ízlésbeli és kulturális preferenciákat.

Megbízhatóság és nyomonkövethetőség

A fogyasztók tudni akarják, honnan származik az ételük, ki állította elő és pontosan milyen összetevőket tartalmaz. Arra is kíváncsiak, mennyire voltak emberségesek az előállítás körülményei. A bizalom némiképpen növekedett az elmúlt években: kutatások szerint a fogyasztók 42%-a az elmúlt két évben már jobban bízott a márkák azon állításaiban, amelyek a környezeti lábnyom csökkentésére vonatkoztak.

A fiatal fogyasztói generáció tagjait nem csak élelmiszer-biztonsági szempontok vezérlik, hanem az a vágy is, hogy közvetlenebb kapcsolatot alakítsanak ki a termelő közösségekkel. Ezért is támogatnak vásárlásaikkal olyan cégeket, amelyeket őszintének és hitelesnek tartanak. A cégek a bizalmat a nyomonkövetési technológiák használatával is erősíthetik – ilyenek a QR-kód és a blokklánc is.

Környezettudatosság 

Az elmúlt két évben változtatott étrendjén a környezetbarátabb életmód érdekében – ezt a fogyasztók fele állítja magáról. Ennélfogva a cégektől is azt várják el, hogy a környezettudatos gyakorlataik minél magasabb szintet képviseljenek. A fogyasztók nagy hangsúlyt fektetnek saját élelmiszer-pazarlásuk csökkentésére, és előnyben fogják részesíteni azokat a márkákat, amelyek nem csak a pazarlás csökkentésében, hanem például a környezeti rehabilitációban is tevékenyek.

Társadalmi elkötelezettség

Tisztességes és etikus bánásmód a termelés minden területén: egyre erősebb a fogyasztók igénye arra, hogy a termék előállítása során ne zsákmányolják ki a gyártók az embereket és az állatokat. A fogyasztók csaknem 30%-a bojkottált már terméket vagy márkát emiatt, 40%-uk pedig olyan márkákat keres, amelyek garantálják az etikus előállítást. A modern fogyasztóknak fontosak az olyan szempontok, mint például a termelők megélhetésének biztosítása, az inkluzivitás és a sokszínűség.

Az étkezés élménye meghatározó

A megkérdezettek 74%-a szeret kipróbálni új ízeket a világ minden tájáról, 63%-uk pedig arról számolt be, hogy főzéskor szívesen kísérletezik. A fogyasztók új és érdekes ízeket keresnek, eddig nem ismert technológiákkal kísérleteznek, ezért szívesebben kerülnek kapcsolatba azokkal a márkákkal, akik ezt az élményt biztosítják. Közösségi élmény, közös alkotás, virtuális élmények – ezek lehetnek a hívószavak.

 

 

Forrás: AP Food Online / Store Insider


Molnár Bence az Arany Kaviár új séfje

Molnár Bence az Arany Kaviár új séfje 

Április 26-tól új séf vezeti az Arany Kaviár Étterem konyháján a munkát.
Édes élet a májusi Glamping pikniken

Édes élet a májusi Glamping pikniken 

A Nomád Hotel & Glamping 9. alkalommal rendezi szezonnyitó piknikjét május utolsó vasárnapján.
Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól

Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól 

A Bortriatlon egy nagyon izgalmas rendezvény, aminek egyik fontos állomása a Szürkebarát Hétvége.
Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?