10 dollárért az USA-ba Ryanairrel?

A hetvenes években volt egy Freddy Laker nevű angol-amerikai repülésbarát gazdag ember, aki elhatározta, hogy közelebb viszi egymáshoz Angliát és az USA-t.

Ezt úgy kívánta megoldani, hogy nagyon olcsón lízingelt, nem egészen új, egyosztályos, szűkre székezett repülőgépeket szerzett be és ezekre (három gépről beszélünk) egységes 25 dolláros szuper turista tarifát hirdetett. Cégét szerényen magáról nevezte el Laker Airwaysnek. Özönlöttek a járatokra az „alacsony igényű” utasok Európából és az Államokból is, akiknek a poggyász túlsúlyukkal probléma soha nem volt, mert amijük volt, az egy hátizsákban is elfért. Hetekkel előre megteltek a járatok főleg a fiatalabb korosztály képviselőivel, és az utasok néha napokig ültek a repülőtéren remélve, hogy lesz néhány no-show és a felszabadult helyeken ők utazhatnak el. Így ment ez évekig, míg az előrelátható csőd be nem következett. A bukás után pedig olyan dolog történt, ami a történelemben sem korábban, sem azután nem fordult elő: az utasok köszönetük és lojalitásuk jeléül gyűjtést rendeztek a légitársaságnak, amit sajnos a szép gesztus sem tudott már megmenteni.

Nem valószínű, hogy a Laker megható története indíttatta a Ryanairt arra, hogy fontolóra vegye egy tengerentúli fapados járatsor elindítását. A Ryanair az elmúlt évben 79.649 utast szállított főleg Európában és a Lufthansán kívül olyan légitársaságokat utasított maga mögé, mint a világ első 10 szállítójának rangsorában szereplő Easyjet, Emirates, Air France, British Airways, KLM, Air Berlin vagy a tengerentúli United Airlines. Nem beszélve a rangsorban a tőle jócskán lemaradt többi fapadosról: Norwegianről, Wizz Airről. Bár a cégnek újabban komoly konkurenciát jelentenek az átalakult „menetrendszerű fapadosok” számos desztinációban azonban ezeknél előnyösebb pozícióval állják a versenyt. Sőt, idén is egészen biztosan jelentősen bővíteni fogja hálózatát a Ryanair.

Terveik szerint két európai pontról indulnának nagy forgalmú USA célállomások felé, heti több alkalommal. Bevezető tarifájuk valószínűleg 10 dollárról indulna - legalább is az első néhány hétben. Az USA-ba repülni ma már nem annyira egyszerű, mint volt néhány éve. Különféle engedélyek, igazolások, jóváhagyások az USA Légügyi Minisztériuma részéről nehezítik az indulást. A cég gépbeszerzései a bejelentett 175 darab Boeing 737-800-as, opciók nélküli rendelésen túl nem ismertek. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy a szakmának és a nagyközönségnek is gyakori meglepetéseket okozó Michael O’Leary hová szeretné reptetni a beszerezni tervezett 30-50 nagy távolságra üzemelő gépét. (Utóbbiak pontos típusa még nem ismert.) Az USA és a Távol-Kelet mint célállomás, azonban majdnem biztos. Ahogy azt is tudni lehet, hogy a gépeken prémium fedélzeti osztály és kiszolgálás is lenne, amelynek tarifái valószínűsíthetően jócskán a hagyományos európai légifuvarozók árai alatt maradnak.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.