Zakó László TurizmusOnline-hoz eljuttatott közleményében felhívja a figyelmet rá, hogy a hazai vállalkozásokon belül az idegenforgalomban, a vendéglátásban érintetteket különösen sújtotta a gazdasági válság. Nem kétséges, mindenki szeretné tudni, hogy kiválasztott szállás- vagy fürdőhelye mit tartogat számára, azonban ez eddig sem volt titok, másrészt az egész minősítő rendszert a helyileg illetékes jegyző eddig is hivatalból elvégezte.
A Turisztikai Szakállamtitkárság bejelentette, benyújtották az eddig elkészült szálláshelyi
védjegyeket a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz. Az új minősítési rendszer bevezetése küszöbön áll, és bár alkalmazása nem kötelező, de egy bizonyos vendégkör megszerzése vagy megtartása érdekében ajánlott a megfelelő osztályok, koronák, csillagok, napraforgók megszerzése, áll a közleményben.
A rendszer felépítése bonyolult, megvalósítása pedig drága, véli a Jobbik.
A tehertételekről:
Ha az érintettek számát felszorozzuk a rájuk vonatkozó minősítési költségekkel, kiderül, hogy milliárdos kiadásba űzik bele az amúgy is kizsigerelt vállalkozásokat, áll a közleményben. Ha az osztályba sorolási eljárást nem is fogja mindenki kérni, a várható összes bekerülési költség akkor is el fogja érni a másfél milliárd forintot.
Ennek két előre látható következménye, hogy egyrészt sokan képtelenek lesznek vállalni a minősítési procedúrát, másrészt az alacsonyabb besorolású szálláshelyeken mindenképpen érvényesíteni fogják ennek költségét a szállás díjában. A kisvállalkozások 2009-ben felélték tartalékaikat, így számukra a további forgalomcsökkenés végzetes lehet, véli a politikus.
A recessziót az öt- és négycsillagos szállodák élték, élik át könnyebben, a bevezetett intézkedés ismét a kicsiket sújtja.
A szálláshelyek szolgáltatásainak minőségi színvonal szerinti megkülönböztetését a szakmai szövetségek közreműködésével kialakított védjegyrendszerrel biztosítják, miközben eddig – szintén önbevallás, önértékelés után – a település jegyzője adta ki a megfelelő okmányokat. Az eddigi eljárás díja töredéke volt a most bevezetettnek. Már most tudomásunk van arról, hogy olyan személyek fognak más egységekről döntést hozni, akik saját vállalkozásaikkal jelen vannak ugyanazon település idegenforgalmi szolgáltatásában, írja a közlemény.
Számtalan felmérés bizonyítja, hogy egy vendég elsősorban az internetről szerzett információk, barátaitól, ismerőseitől hallott vélemények, illetve saját tapasztalata alapján dönt úti célját illetően. Minden szolgáltatónak elemi érdeke a kifogástalan kínálat biztosítása, ellenkező esetben a piac farkastörvényei hozzák meg az ítéletet. A Jobbik Magyarországért Mozgalom elsősorban a kisvállalkozásokat feleslegesen terhelő sarcként tekint a minősítési rendszer bevezetésére.