A napokban mutatták be a hazai szakmai közönségnek Magyarország most elkészült új imázsfilmjének 90, illetve 140 másodperces változatát, amely a jelenleg is zajló londoni WTM-en debütált élesben a nagyközönség előtt.
A film publikálását követően több fórumon, szinte lavinaszerűen érkeztek a jobbnál-jobb ötletek, a szebbnél-szebb alkotások linkjei azzal a céllal, hogy ki-ki értékelje, kifejtse, hosszabban vagy rövidebben, hogyan is lehetett volna egy igazán ütős filmecskét készíteni, merthogy a most debütált munka összességében nem ütötte ki a biztosítékot pozitív értelemben, inkább az eddigiek folytatásaként jellemezték a legtöbben.
Nézzük a szakemberek meglátásait a marketingszervezet által meghatározott szempontokat követően.
Kommunikációs keretrendszer
A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese úgy vezette fel a kisfilmet annak bemutatóján, hogy az egy új kommunikációs keretrendszerbe illeszkedve, megújítja Magyarország külföldi stratégiai márkakommunikációját, ami nem más, mint amit a nemrég bevezetett szlogen is sugall: Magyarország sokkal több, mint gondolnánk. A nyilatkozat szerint az új imázsfilm feladata, hogy leszámoljon az eddigi, hazánkról kialakult sztereotípiákkal: a puszta, gulyás, csikós klisékkel, amelyek a 80-as évek hangulatára utalnak, viszont a külföldi vendégek nagy része továbbra is ezek alapján azonosítja be hazánkat. A következetesség azonban megkérdőjelezhetetlen, hiszen a promo-film hazánk külföldiek számára legfőbb négy üzenetre, a kiemelt turisztikai termékekre összpontosít és feltűnik néhány pillanatra a kreativitás és a modernség is.
Önnek mi a véleménye?
Az oldalunkon korábban is látható volt, de most újra megmutatjuk a filmet, hogy még a turisztikai szakemberek véleményeinek olvasása előtt eldönthesse, hogy tetszik Önnek:
{youtube|id=lySnQRmQbiM}
Kevés az eredeti ötlet
Első blikkre nem rossz, vagyis jobb, mint amik korábban voltak, véli Andor Márió, kommunikációs és PR-szakember. "A hosszabb verziónak igazából nincs is értelme, mert nem ad sokkal több pluszt, csak a meglévő felvillanások kaptak pár kockával többet. Külön jó viszont, hogy a Prezi is belekerült a videóba, hiszen van annyira turistacsalogató, mint a Rubik-kocka vagy a Gömböc. Ez magyar innováció, ami ráadásul mai és „szexi”, és rengetegen használják a világon. Meg kell jelenjenek a sikeres magyar start-upok, amiket a világ is ismer és elismer. Ezzel is azt akarhatták szemléltetni az alkotók, hogy egy inspiráló, kreatív hely is vagyunk, ami jó hely a fiataloknak, de akár még a konferenciaturistáknak is.
Összességében a film jobb, mint az eddigiek, de kevés bennük az eredeti ötlet, ez inkább 5-6 éve lett volna elég. Hogy miben jelent újat a technikai megoldásokat tekintve? Ma már a technika szinte alapnak számít, sőt! Egy ehhez hasonlót egy 14 éves is össze tudna rakni, sajnos ebben a műben a koncepciótlanság, a kreativitás hiánya mutatkozik meg. Többször megnézve a klipet, látszik, lélekben sem tudnak elszakadni Madarász Istiétől, és nincsen meg a "wow-érzés” sem. Amit a külföldiek látnak rólunk, amit szeretnek bennünk, azt mi nem merjük, nem szeretjük felvállalni, ez a film sem foglalkozik például a paprikával" - teszi hozzá.
Filmjeink rosszul sztoriznak
Nem értem a Rubik-kocka meg a Prezi turistacsalogató erejét, mondja Jenei Zsolt, városmesélő, lokálpatrióta, képzési vezető. "Azért megyek egy országba, mert szeretném felfedezni azt, amit ott jól csinálnak: bor, foci, szex, adócsalás, steak, szamba, stb., nem azért, amit ott feltaláltak. Ez utóbbi valójában kit érdekel? Ugyanolyan koncepciótlan a vízió, mint a korábbiak. A víz és a termál-témák felvételei jók, szépek a képek, néha nem érteni a vágást, és olykor gyerekes ötletek vannak benne. A termálra fókuszáló célcsoportnak jó film, de másoknak kevésbé érdekes.
A mi filmjeink rosszul sztoriznak, mert mindent be akarnak mutatni, ami nekünk fontos. Állandóan a sok tudóst, az eredményeket, meg XIX. századi épületeinket mutogatjuk. Impresszióban jobban állunk, de itt is hiányzik még egy igazán átütő élmény. Mélylélektani oka is lehet ennek, mert mi mindig valami ellen fogalmazzuk meg magunkat. Kevés a mi kultúránkban az olyan gondolatsor, hogy tessék, ez önmagában jó …, egy olyan közgondolkodás, ami mindig relativizál, nehezen tud hitelesen odakacsintani. Ha belegondolunk, a kacsintás, általában valaminek a tudása, relativizálása, vagy annak közlése, hogy ne aggódj, jó helyen vagy!" - hangsúlyozza.
Tartalmilag nem, de technikailag jó
Technikailag teljesen jó. Bő egy percbe, ennyi fért bele, ezért szakmailag is az mondható, hogy figyelem-felkeltesnek megfelel. Tartalmilag nincs koncepciója a filmnek, de a "technikai készítők" jó úton járnak Molnár Judit, business coach, tanácsadó szerint. "Nehéz mindenkinek megfelelni! Nem is az a fontos, hogy konkrét helyeket mutasson be egy imázs film, hanem olyan érzéseket váltson ki, olyan élményeket közvetítsen, amit itt, nálunk, Magyarországon fog kapni egy turista. Legyen élmény a fiataloknak, szerelmeseknek, családoknak es az idősebb korosztálynak. Ezzel mar meg is van a célközönség, most már kis csodákat kell hozzájuk kapcsolni. Nem olyan nehéz ez, mert ha kutatjuk a külföldiek szokásait, leginkább azokét, akik fontosak nekünk, ismerjük, hogy mit szeretnek nálunk csinálni. Akkor jöhet a technika és a kreativitás, amivel szépen összekapcsoljak a fentebb felsoroltakat" - emeli ki a tanácsadó.
Nem elég egy díszes palotában lassan sétálgatni
Vannak benne kifejezetten jó elemek, ilyen például az, ahogy az egyes témákat átvezetik: Balaton és termálfürdő, Prezi és Lánchíd. De tartalmilag sajnos ugyanaz, ami eddig, véli Bódis Gábor, a Hungary NEXT ország-márka-műhely létrehozója. "A zene kifejezetten unalmas, nem pörgős a film és hiányolom a koncepciót. Mi a cím, a szlogen és a tartalom közötti összefüggés? Miért csak gondolnom kell Magyarországra, miért ne utazzak? Szükségesek a divatos és újszerű dolgok, pont ebből van kevés a filmben. Hol a Duna meghatározó szerepe, miért nem jelenik meg a trikolór szívecske egy-egy eleme a filmben is? Abból is látszik, hogy a szívecske, ami meg lett nyirbálva valamiért, és a szalag már nem elégséges szimbólum, mert a film kommunikációs elemeiben nem tud részt venni. Vagy, megfordítva a dolgot, a tartalom, ami össze van lett lapátolva, nem fűzhető fel egy logikus értékláncra, pedig a szalag erre még lehetőséget is adna. Különösen jól alkalmazzák ezt más kreatív területek, ahol sok, egymással területileg, vagy időben összefüggő, de egymástól azért távol eső termékeket kell kommunikálni. Ha most szalagunk van, érdemes lett volna használni és kicsit beleláttatni, hogy ez mi is, ha meg nem vesszük gyakorlati hasznát, akkor más módon felfűzni a részleteket egy koncepció mentén. Nincs igazán átütő információ benne, ez talán a legnagyobb hiányossága. Nem elég egy díszes palotában lassan sétálgatni. Nekem ez maradt meg a filmből. Sok a visszaköszönő elem Madarász Isti egykori, máig talán legjobb filmjéből, ami spontán készült. Puskás, akit most világszerte ünneplünk, hol van? Az már fél siker viszont, hogy a különböző szervezetek is használhatják majd a filmet. Ha nem is fogják, az, hogy ez felmerült a hivatalos anyagban, az mindenképp jó!" - teszi hozzá.
Gyorsfelmérés a Think Hungary filmről |
A Hungary NEXT ország-márka-műhely rögtönzött felmérést készített a filmről, amelyet közel 50 szakmai válaszadó töltött ki. A válaszadók véleményét tükrözik az alábbiak: (1) Hossza (2) Üzenete (3) Újszerűsége (4) Művészi megvalósítása (5) Márkakommunikációja (6) Története (7) Célja |
Nem lehet szubjektivitással márkázni
Profi képek, vasvillával összehányva
"Ha nem is "mindent visz", de nagyságrendekkel jobb mű Madarász filmje. Az új turisztikai imázsfilm szép, profi módon megcsinált képek egymásutánja, vasvillával összehányva. Semmi dramaturgia, semmi cél"- mond véleményt Szita Miklós filmszakember.
Van-e wow-érzés?
Víg Tamás, a TDMSZ stratégiai igazgatója szerint: "szakmailag nyilván lehet hosszan értékelni, darabokra szedni az egészet. Turistaszemmel viszont szerintem leegyszerűsödik a helyzet: a megtekintéskor van-e 'wow!!!' érzése az embernek, hogy legalább egy kicsit utánanéz ennek az országnak. Most az utazási döntésről ne is beszéljünk, hol van az még? Ha van ilyen érzés, akkor rendben van, ha nincs, akkor lehetett volna jobb is."
Nincsenek hősök, nincs vezérfonal
"Nincs sztori, nincsenek hősök, nincs vezérfonal. A kreativitásról beszélünk egy ettől igencsak messze álló filmben! Ráadásul, azt sem mondhatjuk, hogy a "tavalyi jobb volt", mert az sem volt jobb. És még csak most jön a feketeleves: azt észrevették, hogy a YouTube-on letiltották a hozzászólásokat? Ennyire hisznek a saját filmjükben?" - teszi fel a kérdést Réthly Ákos turisztikai menedzser.
Az élményhormonokra kell hasson
Karsai Árpád turisztikai tanácsadó szerint a film jobb, mint az eddigi bármelyik: "Megkérdeztem külföldi ismerősöket, mint "fókuszcsoportot" s ők is így látják, de azért vannak kritikák is. Miért a Hősök terével jövünk, Rómában egyenesen „szégyellik” a XIX. századi historista műemléket. Miért nem jobb a mindent taroló Duna-tájkép vagy Liszt Ferenc tér, a hangulat, a gasztro, a Zeneakadámia Liszt arcképe ponton támadni? Én azt kérdezem az ilyen filmnél, hogy látja-e a külföldi célszemély, hogy miért szuper amit meglebegtetünk. Hévízről elhiszem, hogy elfogadja, de a Balatonról szerintem csak mi tudjuk, hogy tó. Igaz, víz alatt úszó ember mindenütt van. Persze, másfél percbe nem fér bele annyi, mint például egy sikeres 4,5 perces Pireneusi útifilmbe. Ez itt a szívre, élményhormonokra kell, hogy hasson, agynak szóló információhalmaz közvetítésére nem alkalmas."
Ha a paprika fontos, akkor reklámozzuk azt!
"Nekem tetszik, de fenntartásokkal. Szerintem a baj az, hogy nem bírunk túllépni a sztereotípiákon. Az, amit kommunikálunk sokszor szöges ellentéte annak, amit a külföldiek gondolnak rólunk. Jobb lenne, ha kicsit tudnánk az ő fejűkkel gondolkodni. Ha a külföldit akarunk behozni, és neki a paprika fontos, akkor reklámozzuk a paprikát!" - véli Varga Zsófia, a BKF hallgatója.
Hasonló véleményen van Neustadtl Dániel, ausztriai szállodaigazgató is. "Olyan nagyon nem szoktam érteni, miért akarjuk levetkőzni azokat a sztereotípiákat, amelyeket ismernek rólunk. Legalább van mire ország-marketinget alapozni, különösen, hogy a legtöbb sztereotípiánk a külföldiekben pozitív érzéseket kelt", hangsúlyozza.
Utazásra egyáltalán nem ösztönöz
Rátz Tamara, a Kodolányi János Főiskola Turizmus Tanszékének tanszékvezetője szerint a film elsőre egyszerűen bizarr. "Olyan, mintha két filmet összevágtak volna, egy kis turizmus és egy kis innováció, mintha utazásra egyáltalán nem is ösztönözne. Kb. úgy untam, mint ahogy a film elején ülő lány látszik unni magát. Két előadáson is megnéztük a hallgatókkal, nem aratott nagy sikert a körükben, hiányolták a dinamikát, a lendületet, a magyar zenét és az embereket" - fűzi hozzá.
Örök november van Magyarországon?
Direkt egyszer néztem meg, mint egy átlag tévénéző, és egy kis háttérzajjal, mint ahogyan egy átlag tévénéző, kezdi Nagy Gábor, turisztikai szakújságíró-fotográfus, termékfejlesztő, idegenvezető. "Ha úgy nézem, mint egy reklámfilmet, akkor túl hosszú, nagyon sokat akar mondani. Sőt, nagyon kell figyelni, hogy mi is van a somlói galuskában. Olyan, mint egy ránc-felvarrt korábbi verzió, ahol a zene nagyon vitt előre, itt, mintha beragadt volna a zene, azt vártam, hogy mikor bőg fel a motor, de megmaradt végig a beragadt stádiumban, nincsen a zenének fellendítő ereje, izgalmas felhangok, futamok. Nem értem, hogy miért ez a sok barna szín? Örök november van Magyarországon? Ez a színvilág jól jöhet nyomtatott brosúrákon, de film esetében átnyomja a hangulatot a művészfilmek szintjére. Ezzel a filmmel valóban meg lehet tölteni a 10 budapesti romkocsmát, de ez akkor is csak ezer ember, és Magyarország több mint romkocsma. Ami a legjobban tetszett, azok az átvezetések a témák között (kézen áll - háton úszik stb...). Attól függetlenül, hogy ez már egy sok helyen alkalmazott filmes megoldás, elbírta ez a film is. Eredmény: kiszámítható, szép precíz művészfilm, visszaadja a "magyar" hangulatot, de mint utazó nem szeretnék egy barna színű kicsit melankolikus országba utazni. Ha kell, akkor legyen művészfilm, csak erősebb színekkel, a szóda pezsgésével, és ne csak a szódásszifon homályos részletével. Van néhány nem egyértelmű, vagy hiányos megjelenés. Miért törik el az asztal egy porcelán váza alatt? Herendi? A Herendit 1200-szor 2 kéz készíti. Hol vannak a kezek? Gyönyörű kávéház, te jó ég, de miért itt szolgálják fel a bort? Nincsenek Magyarországon világszínvonalú borok borospincék?" - teszi hozzá.
Sokat markolunk, keveset fogunk
"Én attól tartok, hogy ezzel a filmmel is beleestünk abba a hibába, hogy sokat akarunk markolni, mégis keveset fogunk. Összességében hiányzik belőle az a kreatív elem, ami egy igazán ütős kampány gerince lehetne" - állítja tömören Kohánszky Tamás, junior ügyfélkapcsolati menedzser.
Pál Capewell vezető légiutaskísérő szerint nincs tematikája, nincs ütőereje a filmnek, nem motivál. "Üres, de mégis túlzsúfolt. Senki nem nézi végig, hacsak nem szakmabeli. Nem hat az érzelmekre, silány, gyenge, erőtlen es előnytelen képeket mutat be, kicsit olyan mintha direkt arra utaznának, hogy Magyarországnak ne is legyen vendége", teszi hozzá a Kínában dolgozó szakember.