A turizmus legújabb trendjei nem a Booking.com szemszögéből

Makro- és mikrotrendek, a siker tényezői a turizmusban – Karsai Árpád turisztikai tanácsadó kitekintése 2017-re.

Nemrég számoltunk be a Turizmus Online-on arról, hogy a Booking.com elemzést készített a 2017-re várható turisztikai trendekről. Erre reagálva Karsai Árpád turisztikai tanácsadó összeállított egy tematizált listát, melyben saját szemszögéből összegzi a trendeket.

Gazdaságföldrajzi, közlekedési, közbiztonsági trendek

A feljövő gazdaságok, a fejlődő utazó nemzetek meghatározó új keresletet biztosítanak. A kínai turisták megjelenése a fogadópiacokon önmagában az egyik legfontosabb trend.

Szükséges az alkalmazkodás a vízumpolitikában: amelyik fogadóország gyorsabban lép, megtöbbszörözheti a vendégérkezéseket. Kína, India, Brazília, a Fülöp-szigetek, Dél-Korea, Szaúd-Arábia és Katar turistái elözönlik a világot. A távolságok eltűnnek, a cruise iparág dübörög. Egyes beutaztatók számára a korábbi rangsorok újraíródnak, Közép-Európában például jelentős lett a román, a lengyel és a cseh turistaérkezés.

A migráció és a terrorizmus időszakosan levesz országokat, városokat a turizmus térképéről. A talpra állas általában gyors, de kulcsfontosságú a jelenségre adott válasz: az alkalmazkodás a biztonsági sokk utáni újrarendeződésben és a biztonságra utaló marketingben.

Demográfiai trendek

A gazdag, de kevés szabadidővel rendelkező középkorú lakosság mellett az idősödő, ám még egészséges seniorok kereslete is növekszik. Egy részük a második ifjúságát éli át, mások egészségturisztikai szolgáltatásokat vesz igénybe. Belép az utazók körébe az új, fiatal nemzedék, különösen az Y-generáció. A szervezett iskolai utazások, ismeretszerző túrák átlépik az országhatárt.

IT-trendek

Az online szolgáltatások és az online marketing még dominánsabbá válik, különösen a mobilalkalmazások révén. A BCG (Boston Consulting Group) szerint az emberek 95%-a utazása megszervezéséhez digitális forrásokat – átlagosan 19 weboldalt, illetve mobilapplikációt – használ, nem feltétlenül a foglaláshoz, de legalább információ- és inspirációgyűjtéshez, valamint az utazás utáni élménymegosztáshoz. Trend a package-turizmus hanyatlása, ezzel egyidejűleg pedig a dinamikus csomagolás és az OTA-k (online travel agency) diadala. Versenyhelyzet áll fenn az utazásszervezők online marketingszakembereinek és programozóinak körében.

A szakértelem trendje

Az alkalmazkodás nélkülözhetetlen, a verseny a szakképzés és a hozzáértés versenye is. A vendégközpontú marketing és az új technológiai felkészültség hiánya üzletvesztést jelent, a turizmusoktatás felértékelődik.

Fejlesztési trendek

A vonzerőfejlesztési trendek közé tartozik a tematikus parkok, tematikus utak sikere, az interpretációs trendek között pedig az interaktivitás, valamint a virtuális valóságszimulálásra, időutazásra, misztikumra és történelmi köntösbe helyezett thrillerre való igény szerepel. Ez utóbbit a „dark tourism” jelzővel is lehet illetni, és jó példa rá a Drakula kamrája című kiállítás a budavári labirintusban, ami több látogatót fogad, mint néhány híres gyűjtemény.

Fogadókapacitási trendek

Fontos szerepe van az Airbnb-nek és a „vacation rental”-nak, vagyis a lakások, házak bérlésének szállodai foglalás helyett, valamint szintén egyre népszerűbbek a budget, a butik- és dizájnhotelek. A fogyasztói visszajelzések nyilvánossága és szerepe egyre lényegesebb a foglalási döntésben, a foglalás és az érkezés közötti idő pedig egyre szűkül.

Egészségturisztikai trendek

Az egészségturizmusra jellemző az eddiginél is erősebb specializáció. A wellness, a medical wellness és a gyógyturizmus hármasa mellett megjelenik a családok kiszolgálása, a vízi élményparkokkal párhuzamosan pedig a gyermekzsivaly nélküli, csendet ígérő szolgáltatók. Egyre sokrétűbb a holisztikus, a méregtelenítő, az akupunktúrás és az ájurvédás eljárások kínálata.

Gasztrotrendek

Régi alapigazság, hogy a látogatók nem azért utaznak, hogy szállodába menjenek, ez azonban az étkezésre nem vonatkozik. Az emberek ugyanis sok esetben abból a célból is utaznak, hogy jókat egyenek. A street food inváziója mellett egyre nagyobb szerep jut az egészséges és bioételeknek, és megkérdőjelezhetetlen a celebséfek befolyása, gondoljunk csak Jamie Oliverre. Az a desztináció népszerű, ahol az épített, illetve természeti örökség mellett a vendéglátás is sokszínű.

Branding és minőségbiztosítás

A márkázás igyekezete, hajszolása jellemző a szolgáltatói oldalon. Mindenki igyekszik bizonyítani az egyediségét, és tűzzel-vassal pozícionálni próbálja magát, ez pedig pozitívan befolyásolja a minőséget.

Turizmusigazgatási trendek

Az országos és helyi igazgatás, valamint a vállalkozók összefogása jellemző erre az időszakra. Azok a fogadóterületek tudnak erősek lenni, ahol összefognak a résztvevők, és ahol az állam "békén hagyja" a szakmát, helyet adva a helyi érdekelteknek. Ez növeli az esélyt a vállalkozókedv turizmusba terelésére, a küldőpiacok megszólítására.


Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon?

Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon? 

Az egyik biztosításközvetítő adatai szerint adatai a szerződések száma 9 százalékkal, az átlagdíj pedig 6 százalékkal emelkedett.
Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt

Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt 

Európa perzselő nyara – hol érzik a hőséget a legnagyobb mértékben a turisták?
Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében

Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében 

Az Amazon-alapító luxusesküvője nemcsak látványosság volt, hanem komoly bevételi forrás is, amelyet tüntetések és kritikus hangok kísértek.
Hőségriasztás Franciaországban

Hőségriasztás Franciaországban 

A legmagasabb szintű hőségriasztás lép életbe kedden Párizsban és környékén is.
Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!

Hétvégén nagyívben kerülje el Zágrábot és környékét!  

A Horvát Köztársaság Turisztikai és Sportminisztériuma, valamint a Horvát Idegenforgalmi Közösség óriási forgalomra figyelmeztet július 4-én, 5-én és 6-án.
Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak

Új pályázat zöld üzenettel: szakmai verseny a turisztikai reklámágazatnak 

Egy új, most elindított nemzetközi kezdeményezés új szintre emeli a turisztikai promóciót.
Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca

Új díszkivilágításban pompázik Traianus császár római piaca 

Az olasz főváros nevezetességei egymás után kapnak új díszkivilágítást.
Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot

Egy fiatalokkal teli ősi bajor város – felfedeztük Regensburgot 

Bajorország szíve, ahol a sétahajót Keplernek hívják, és ahol XVI. Benedek pápának három bronzszobra is van a városban.
Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között

Együttműködés a MUISZ és a német-magyar kamara között 

A Német Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) stratégiai együttműködésről állapodott meg.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.