Még június elején számoltunk be arról, hogy 2015. szeptember 1-jétől a Lufthansa Csoport légitársaságai foglalásonként 16 euró „disztribúciós díjat” számítanak fel a globális disztribúciós rendszerek (Travelport, Amadeus, Sabre) valamelyikének igénybevételével lefoglalt repülőjegyek után. Ezt a díjat nem kell kifizetni a GDS-költségektől mentes foglalási módszerekkel vásárolt repülőjegyek után – így a légitársaságok webhelyeinek (www.LH.com, www.swiss.com, www.austrian.com, www.brusselsairlines.com), telefonos ügyfélszolgálatainak és reptéri jegyárusító pultjainak használata esetén. Az utazási irodák is foglalhatnak jegyet disztribúciós díj nélkül a www.LHGroup-agent.com online portálon. Emellett a vállalati ügyfelek egyedi szerződéses árakat vehetnek igénybe a www.LH.com webhelyen – disztribúciós díj nélkül. A Lufthansa Csoport légitársaságai továbbra is átlátható módon tájékoztatják utasaikat a díjakról. A jegyen már a foglaláskor a végleges ár fog szerepelni.
A Lufthansa sajtóközleményében a következő áll: „az innovatív kiegészítő szolgáltatások és a fejlett áropciók nyújtásához megfelelő értékesítési technológiára van szükség. Az értékesítési rendszerek jelenlegi technológiája nem képes pontosan megjeleníteni a különböző termékkomponenseket tartalmazó egyedi ajánlatokat. A Lufthansa Csoport légitársaságai ezért új foglalási módszer kialakításán dolgoznak, amellyel az értékesítési partnerek közvetlenül tudnak csatlakozni IT-rendszereikkel a Lufthansához az IATA új NDC (New Distribution Capability) adatszabványa szerint. Az NDC első kísérleti projektje jelenleg zajlik a Swissnél, és még idén a Lufthansánál is elindul.”
Jens Bischof, a légitársaság kereskedelmi vezérigazgató-helyettese júniusban így nyilatkozott: „A légitársaságok jelenleg nem tudják a más ágazatokban megszokotthoz hasonló módon értékesíteni szolgáltatásaikat az összes értékesítési csatornán. A szerződések és a meglévő struktúrák korábban sok területen megakadályozták a piaci liberalizációt. Új kereskedelmi stratégiánkkal szeretnénk megváltoztatni ezt, és szabadabbá tenni az értékesítést, hogy csatornától függetlenül, mindenütt és mindenkor pontosan a keresett, testre szabott szolgáltatásokkal tudjuk ellátni az utasokat.”
Amadeus: az utas és az utazási iroda is hátrányba kerül
Az egyik GDS, az Amadeus néhány nappal később közleményben reagált a disztribúciós-díj bevezetésére: „az Amadeus hiszi, hogy az utazási iparág központjában az utazó áll. Az utasok állandóságot, átláthatóságot és választékot keresnek minden csatornán, mi pedig, mint szolgáltatók, megadhatjuk számukra mindezt a szereplők összekötésével és integrálásával” – állt a nyilatkozatukban.
A cég hozzátette: a Lufthansa más utat választott azáltal, hogy az utasokat bünteti a disztribúciós csatorna megválasztása miatt. Az utasok így vagy többet fizetnek ugyanazért a szolgáltatásért, vagy, amennyiben az utazási irodák elfogadják az új kereskedelmi stratégiát, és másképp érik el a Lufthansa tartalmait, újabb IT-költségekkel kell számolniuk, amelyet végül az utasra hárítanak, így az utazási iroda és/vagy az utas egyaránt hátrányba kerül. Ez az új modell ráadásul nehezebbé teszi az összehasonlítást és az átláthatóságot, mivel az utazókat arra kényszeríti, hogy több csatornán keressék a legjobb árakat. Végül az iparág összességében veszíteni fog az új disztribúciós modellből. Ahogy eddig mindig, az Amadeus továbbra is nyitottan áll a partnereivel és a fogyasztókkal való együttműködéshez, hogy az utazók és az ágazat érdekeit szolgálja.
Travelport: az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni
David Gomes, a magyar piacon aktív másik GDS, a Travelport kereskedelmi igazgatója is bírálta a Lufthansa lépését: „Szerintem nem gondolták át ezt a lépést teljesen, szenvedni fognak a döntésüktől, de azt tesz a Lufthansa, amit akar. Azt azonban látniuk kell, hogy az ügynökök mindent egy helyen szeretnének látni, intézni, az árakat összehasonlítani. Csak a fanatikus Lufthansa-rajongó ügynökök ragaszkodnak kizárólag a légitársaság oldalához, amin várhatóan rengeteg munkát kell végezni sok költséggel, hogy Németországon túlról is az oldalukra irányítsák az ügynököket. Mindeközben költségcsökkentésről beszélnek” - nyilatkozta a kereskedelmi igazgató a budapesti CEE Aviaton konferencián egy vele készített interjúban.
Széttagolódó tartalom, csökkentett árverseny
Az egyik vezető hazai üzleti utaztatással foglalkozó társaság, a Carlson Wagonlit Travel (CWT) a GDS-díjjal kapcsolatban levelet írt vállalati ügyfeleinek, melyet szerkesztőségünkhöz is eljuttattak. Ebben a következő olvasható: a vállalat egyik kulcsszerepe, hogy ügyfelei érdekeit szem előtt tartva a versenyképes utazási ajánlatokhoz teljes hozzáférést biztosítson. A CWT álláspontja továbbra is az, hogy az üzleti utaztatás szektorban jelenleg a GDS-rendszerek kínálják a legszélesebb körű és legköltséghatékonyabb értékesítési megoldásokat. A Lufthansa azon terve, hogy forgalmát a GDS-rendszerekből a saját, közvetlen értékesítési hálózatára terelje, a CWT szerint következő kedvezőtlen hatásokat eredményezheti:
• Az elérhető tartalom széttagolódása, összetett és manuális járatkeresés illetve foglalás
• Csökkentett árverseny, kevésbé átlátható, összehasonlítható opciók
• Az utazásszervező irodák részére korlátozott lehetőségek az utazás közben történő változások (pl.: repülőjegy csere) vagy a nyitvatartási időn kívüli sürgősségi helyzetek (pl.: vulkánkitörés) kezelésében.
• Hiányos adatok a riportokhoz és az utazók nyomon követéséhez
• Az utazókat megzavarhatja, és hátrányosan érintheti.
Mivel a Lufthansánál közvetlenül készült foglalások a menedzselt utazási program alól kikerülnek, végső soron ez mind az utazási irodák, mind a CWT részére többletfeladatokat és költségnövekedést eredményez. A CWT és a szakma további képviselőinek többszöri erőfeszítése ellenére a Lufthansa továbbra sem hajlandó változtatni a tervén. Végeredményben a légitársaság az értékesítésből származó költségeit a vásárlóira és TMC-kre hárítja át, ezáltal feleslegesen megnehezítve a jelenleg kontrollálható utazási program menedzselését. Amennyiben a Lufthansa törekvései sikeresnek bizonyulnak, úgy az utazási tartalom tovább tagolódik, a verseny tovább csökken, és a jelenleg könnyen elérhető utazási opciók költségei tovább növekednek.
A Vista továbbra is GDS-t használ
A Vista Utazási Irodák ügyvezetője, Kurucz János is bírálta a Lufthansa lépését: „Valóban életbe lépett a 16 eurós disztribúciós, azonban az utazási irodáknak felajánlott lehetőség – az LH agent portál –, ahol elkerülhetik ezen díj felszámolását, tudomásunk szerint nem működik, mert a regisztrálás után nem kapunk visszaigazolást, így nem tudunk belépni az oldalra. Ráadásul az oldal csak az alapokat tudja biztosítani, a csomag- vagy egyéb szolgáltatást nem tudjuk, hogy működik-e, a fizetési mód és számla kiállításról nincs biztos információ – nyilatkozta Kurucz János, majd hozzátette: - Ez semmiképpen sem segíti az utazási irodákat. Főleg akkor nem, ha már olyan GDS-helyfoglalási rendszerek vannak, ahol ún. "rich content, branded fare" is létezik. Ezek a rendszerek jóval kifinomultabbak, több tartalommal rendelkeznek annál, mint amilyenek régen voltak. A repülőjegy-kiállításon felül tudunk értékesíteni olyan légitársasági szolgáltatásokat is, mint például a csomag- és az ülésfoglalás vagy akár az ételrendelés is. Ha az agent portálon keresztül foglaljuk a repülőjegyeket, ezeket a plusz szolgáltatásokat valószínűleg nem fogjuk tudni lefoglalni. Mi továbbra is a GDS-ben foglaljuk a Lufthansa-csoporthoz tartozó légitársaságokat, hogy minden lehetőséget és opciót fel tudjunk ajánlani az utasainknak. Így már most is magasabb a repülőjegy ára a Lufthansa-csoporton belül, de továbbra is az utas dönti el, melyik légitársaságot választja. Elképzelhető, hogy emiatt hosszú távon a Lufthansa veszít a piaci részesedéséből, ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy az elmúlt években a légitársaság jelentős törzsutasbázist alakított ki, akik továbbra is ragaszkodni fognak a Lufthansa-csoporthoz.”
Lufthansa: „egy új díj bevezetése sosem kellemes”
„Kaptunk a disztribúciós díj miatt hideget, meleget egyaránt. Természetesen egy új díj bevezetése sosem kellemes, de mi alternatívát kínálunk, az értékesítés új módjait nyitottuk meg, amivel jól jár a piac” – kommentálta a kedélyeket megnyugtatandó Martin Riecken, a Lufthansa kommunikációs igazgatója a légitársaság lépését. Hozzátette: „a díj a GDS-en keresztül értékesített jegyek információtechnikai költségeit fedezi. A GDS-ek előnyöket kínálnak ügyfeleiknek, szerintünk ez úgy korrekt, ha azok akik a kínált szolgáltatásokból hasznot húznak, fizetnek értük”. Arra vonatkozóan, hogy az intézkedés hatására csökkentek-e már érzékelhetően a GDS-en keresztül értékesített szolgáltatásaik, Riecken azt felelte: korai ezt még megítélni, de abban biztosak, hogy az új kereskdelmi stratégia összességében nem csapolja meg a Csoport bevételeit.
Forrás: Turizmus Online