hirdetés
hirdetés

Minden magyar település részt vehetne a nemzetközi turizmusban

A turizmus nemzetközi piacán minden magyarországi településnek lehet esélye - írja közleményében a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége. De át kell értékelni a szocializmusból örökölt strukturális sémákat, a lehatárolásokat és megszabadulva az öntömjénezéstől reális piaci pozicionálásra és érdemi, hatékony beavatkozási stratégiára, intézményrendszerre kell áttérni.

hirdetés

A turizmus alapjai fontossági sorrendben: 1. a tágabb értelmű biztonság, mint legalapvetőbb feltétel, 2. a szolgáltatások ár-érték aránya és a forint árfolyam alakulása, 3. a turisztikai szolgáltatórendszer (elérhetőség, személyi szolgáltatások – szállás, étkezés, stb. és attrakció).

Ha a turisztikai állami beavatkozások és ennek szervezeti struktúrája nem ebből a hármas alapból indulnak ki, hanem csak marketingnek hívott promócióval és egyszerű forgalmi adatokkal operál, akkor ez olyan, mintha a karácsonyi ajándékcsomag nem tartalmazna ajándékot, csak a csomagolópapírt - teszi hozzá a szövetség közleményében.

A turizmus Magyarországon a helyi lakosság életterében zajlik, mivel nálunk nincsenek kietlen tengerpartok és magas hegyek, amelyeket csak a turizmus tesz urbanizálttá, és emellett országunk a nemzetközi utazások metszésében van.

Ezért minden településnek van esélye, hogy részt vegyen a nemzetközi turizmusban, amit a gyakorlatban bizonyított számos tény igazol. Kisebb-nagyobb mértékben fókuszál a turizmusra minden településfejlesztési, helyi gazdaságfejlesztési programja. A turizmus térben meghatározott horizontális funkcionalitás a település-, terület-, vidékfejlesztéssel együtt.

A kormányzati beavatkozásról

Örvendetes, hogy a kormány magasabb szintű szervezeti struktúrába rendezi a kormányzati beavatkozásokat a turizmusban - folytatja közeménye második részében a szövetség. Ugyanakkor a kormányzati változtatásról is szóló, miniszteri részvétellel nemrég rendezett konferencián elhangzottak világ- és európai események, kampányok és lobbik kinyilatkozásai voltak és emellett a strukturális és valós marketing beavatkozásokról kevés szó esett.

A valóságot torzító kampányok, lobbik és személyi konstellációk a turizmus kormányzati beavatkozásaiban, struktúrájában időről időre megjelennek. Ezért csak remélni lehet, hogy a kormány mostani döntése a turizmus alapjaihoz és működésének, fejlesztésének realitásához az eddiginél jobban közelít majd. Így lehetővé válik a szemléletváltozás és néhány strukturális változtatás.

Budapest abszolút vonzerejét viszonyítani kell a versenytársakhoz, amely nemcsak Prágára és Bécsre, de Pozsonyra, Belgrádra, Bukarestre, Ljubljanára is kiterjed.

El kellene készíteni a Balaton, majd a Velencei-tó, illetve a Tisza-tó turizmusába befektetett nemzeti források mérlegét, hogy valós képet kapjunk. A "kiemelt üdülőkörzet" fogalma legfeljebb csak az időleges fejlesztési programhoz használandó, mert ez a szocializmusból örökölt fogalom számos anomáliát okoz. A regionális marketingszervezet irracionalitása, funkciója teljes strukturális változtatásra vár.

A Duna mente turisztikai hasznosításának hiánya

A teljes magyarországi Duna-szakasznak nincs turisztikai fejlesztési programja, marketingszervezete és forrása - még olyan sem, mint a Tisza-tónak vagy Tokaj-Hegyaljának -, holott a 142 folyó menti települést magába foglaló Duna mente turisztikai potenciálja összesen nagyobb, mint a Balatoné.

A vízügyi kormányzatban nincs meg az a turisztikai szemlélet és struktúra, mint amilyen megvan a természetvédelemben. Ez a magyar turizmus kormányzati beavatkozásának nagy hiánya - fűzik hozzá a közleményben.

Az, hogy egy világesemény turisztikai boomot idéz elő egy adott városban, régióban, országban, evidens. Ilyen volt például Európában a II. világháború után a belga turizmus megalapozását és Brüsszel "Európa fővárosát" megalapozó, a "hostess" szakmát feltaláló 1958-as brüsszeli világkiállítás.

Az Oscar-díj nagyszerű lehetőség, de a magyar filmmenedzsmentnek olyan játékfilm, televíziós-sorozat létrehozására és nemzetközi promóciójára kellene törekednie - nemzetközi pályázatokkal -, melyek történeteiben az ország-, egy-egy magyar térség, város imázsa jelentős szerepet kap. Jó példák ehhez például a Párizsban, a New Yorkban, a toszkánai, az alpesi falvakban játszódó romantikus filmek, sorozatok.

A Vizes VB, az olimpia hatalmas lehetőség, ami akkor lesz hatékony a turizmusban, ha ezekhez település-, területrendezéssel, -fejlesztéssel, vidékfejlesztéssel összefüggő, koordinált fejlesztési és promóciós program kapcsolódik.

Hamarosan új világöröksége lehet Magyarországnak a Duna mentén
Bár a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetségének közleménye azt írja, hogy a teljes magyarországi Duna-szakasznak nincs turisztikai fejlesztési programja, ez a terület mostanában egyre inkább a figyelem középpontjába kerül: ha ugyanis minden a Magyar Limes Szövetség elképzelései szerint alakul, akkor rövidesen felkerülhet az UNESCO világörökségi listájára a „Ripa Pannonica in Hungary”, vagyis a teljes magyarországi, 417 km hosszú Duna-szakasz. A Duna-Limes program célja, hogy az UNESCO világörökségi címből fakadó világhír kihasson a nem római típusú értékekre is, és a teljes szakaszon egy turisztikailag egységesen szervezett, tematikus utakból álló kínálat jöjjön létre a nemzetközi kereslet igényeinek figyelembevételével. Ehhez készítette el a szövetség megbízásából Balogh Tamás, Hirschberg Attila és Karsai Árpád az Országos Limes kulturális turisztikai fejlesztési koncepció előtervet, melynek támogatására, közérthetőségének biztosítására nyomtatásban is megjelentették a Magyar Limes a világörökség kapujában című kiadványukat. Ide kattintva bővebben olvashat a Magyar Limes Szövetség terveiről és a projektről.
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai