Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita, amely egy lassan tíz éve tartó pereskedésfolyam miatt van. A szóban forgó ügyet a polgármester asszony még elődjétől, Nagy Gábor Tamástól örökölte, és most már bizonyos, hogy ez év végére sincs megnyugtató lezárása. Másik téma pedig, amiről a polgármesterrel leülünk beszélgetni azoknak a turistabuszoknak az ügye, amely mindkét fél idegeit borzolja: a buszosok nem tudják, mit hoz a jövő, a polgármester asszony pedig továbbra is naponta konstatálja, ahogy a tiltás ellenére folyamatosan érkeznek a buszok a Vár területére és feltartják a forgalmat a Dózsa György térnél.

Végrehajtói rendelet van, megvalósítás elnapolva

Nem véletlenül beszéljük meg találkozónkat pont arra a napra, amikor a Ruszwurm elleni végrehajtást, magyarán az üzlethelyiség bérlőjének kipaterolását a történelmi falak és berendezési tárgyak közül kitűzték – gondoltam, ennél aktuálisabb időpont nem is lehetne. Csakhogy az élet közbeszólt.

A váratlan új helyzet részleteibe V. Naszályi Márta avat be. Aki elmondja, az évek óta zajló pert hivatala, az Önkormányzat mind első fokon, mind másodfokon megnyerte, majd a Kúria már fel se vette napirendjére az ügyet, így az ítélet jogerőre emelkedett. Ennek alapján, a képviselő-testületi döntést követően, januárban az önkormányzat elindította a végrehajtást. Bár a végrehajtó december 4-rekitűzte a végrehajtás/kiürítés időpontját, mindezek ellenére a végrehajtás előtti munkanap délutánján arról tájékoztatták a polgármester asszonyt, hogy az illetékes végrehajtó átadta az ügyet egy másik kollégájának, így a kitűzött időpontban a végrehajtás, a hatóságilag elrendelt kiürítéssel együtt elmarad, és egyelőre nem tudni, hogy mikor valósul meg.

A jelenlegi helyzet előzményeiről is beszélgetünk. Kiderül, nem arról volt szó elsősorban, hogy Nagy Gábor Tamás felemelte volna a bérleti díjat – és ezen robbant volna ki kettejük közt a vita. Ami viszont tény: Szamos Miklós kft.-je, amikor 2015-ben felmondta az Önkormányzat a bérleti szerződést, „még csak” három havi bérleti díjjal tartozott. Időközben azonban a bérlő által különböző jogcímeken ki nem fizetett összeg – az eltelt közel tíz év során – már meghaladja a 300 millió forintot.

A Ruszwurm név megint szép lesz – méltó régi nagy híréhez?

Arról kérdezem a kerület első emberét, ha megvalósul végre a végrehajtás, mi lesz a Ruszwurm további sorsa? A Budavári Önkormányzat – a hely tulajdonosaként – üzemelteti majd tovább?

Nem, érkezik a válasz, hiszen egy önkormányzatnak nem feladata cukrászdák üzemeltetése. Helyette a tulajdonukban lévő üzlethelyiséget majd meghirdetik, és terveik szerint a legsikeresebb pályázó szintén cukrászdát üzemeltet majd a Szamos-féle Ruszwurm helyén. Hogy milyen néven, és milyen kínálattal – ez már az ő dolga, a saját hatásköre lesz. Az Önkormányzat bérbeadóként egy céggel köt érvényes szerződést, folytatja a magyarázatot a polgármester. hozzátéve, a legjobb pályázatot benyújtó cég olyan néven, oly módon nyithat majd ott egy vállalkozást – ahogy szándékában áll.

Szamos Miklósnak különben egy másik cukrászdája is található a Várban – ez a Korona Cukrászda. Ennek sorsát illetően hasonló jövőt jósol a kerület első embere, mint ami a Ruszwurm-ra vár. Ott is kiürítés után hirdetnek majd pályázatot, és természetesen a győztes pályázó határozza meg a pályázati feltételek keretei között, hogy az elnyert vendéglátóhelyen mit kínál.

Turistabusz-gate: a tiltás önmagában nem megoldás

Akárcsak a Ruszwurm, illetve a Korona esetében – a Vár egy másik ominózus kérdésében, a turistabuszokkal kapcsolatban is még előttünk áll a megnyugtató megoldás – és ezzel együtt mindkét fél oldaláról továbbra is folyamatos a feszültség. Pedig, tájékoztat a témában V. Naszályi Márta, megszületett a közös megoldás akkor, amikor tavaly év elejétől kezdve a „Fővárosi Turistabusz Kerekasztal” sorozat keretében, amely valamennyi érintett bevonásával mintegy fél éven át tárgyalt..

A Kerekasztalon a kerületi és a fővárosi önkormányzat felelősein kívül a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Várkapitányság is részt vett, minden szakmai képviselőt, szakmai szervezetet elhívtak, és közösen kialakítottak egy olyan rendszert, ami külföldön már jól bevált példák alapján alakíthatná át a Várba érkező buszos turizmust. Ennek lényege, hogy a buszok adott időpontra tudnak behajtási lehetőséget és parkolóhelyet foglalni. A megvalósításnak két feltétele van: a buszos társaságok kifizetik a várakozás díját, és megfelelő környezetvédelmi besorolású (Euro6-os, vagy annál modernebb) busszal érkeznek. A kiadható engedélyek száma maximalizált, és a meglévő parkolóhelyek száma is behatárolt - így a korábbiaknál jóval kevesebb busz jönne a Várba és a környékére, és az is rendezetten.

Mivel a felépített rendszer alapján a foglalás-megfelelés-fizetés után az internetes felület által küldött azonnali visszaigazolás lett volna az engedély, a rendszer mind a lakosság, mind a buszok számára kiszámítható és méltányos lett volna.

Ha a nagyanyámnak kereke lett volna – ő lenne a villamos

Szép dolog a közös megállapodás, együtt kialakított megoldás, más dolog azonban annak érvényesítése. Ugyanis tavaly, egy időközi választás és két volt jobbikos képviselő átállása miatt többségbe került kormánypárti képviselők az utolsó pillanatban magukhoz ragadták a behajtáshoz szükséges engedély kiadását és szinte mindenkitől megtagadják azt, így máig sincs zöld lámpa e közösen kialakított javaslat megvalósításához, tájékoztat a jelenlegi áldatlan helyzetről V. Naszályi Márta.

Amúgy nem kis számú turisták megfordulásáról beszélünk, hiszen évi 8-10 millióan keresik fel az igazi turistamágnesként szolgáló Várnegyedet – jelentős bevételt, évi több 10 milliárdot generálva ezzel az idegenforgalomban, amiből viszont kevés marad a kerületben. Azonban a buszokkal kapcsolatos rendeletmódosítást nem fogadták el a kormánypárti képviselők – így továbbra sincs megállapodás, csak marad a továbbra is zavaros helyzet.

A buszok behaladása kitiltva a Várból, erre ők fittyet hánynak, és továbbra is vígan behajtanak, vállalva a nem kevés bírságot. Tovább növeli a feszültséget, hogy a Vár oldalában lévő buszparkolóhelyeket (Palota út, Hunyadi János út) a Várkapitányság építkezései miatt nem tudják használni, így az Attila úton és a Dózsa szobor mellett torlódnak fel a járatok.

A polgármester asszony jelenleg is érvényes álláspontja az, hogy fokozatosan, lépésről-lépésre kell kialakítani azt a rendszert, amivel a turisták busszal felszállítása a Várba mindenki számára vállalható és megvalósítható. A gond az, magyarázza a jelenlegi helyzetet, hogy amiben megállapodtak, és ami mindenki szerint elfogadható rendszer lenne, a kormánypárti képviselők miatt nem működtethető. Más megoldáshoz pedig nincs infrastruktúra – és ha nem tud elkezdődni a rendezett és bevétel-teremtő buszirányítási rendszer működése, akkor nem is lesz forrás ennek a hosszú távú infrastruktúrának a kiépítésére, azaz a mostani helyzetben csak elképzelés, álom szinten marad, mert a megvalósításra nincs lehetőség.

Pedig ez a vári pilot-rendszer megalapozhatná az egész fővárosra kiterjedő egységes rendszer bevezetését, egy többlépcsős folyamat első lépését, érvel terve mellett a Várnegyed első embere. Ennek a folyamatnak a legvégén az lenne, hogy a Várba egyáltalán nem jönnek fel nagy turistabuszok, ehelyett megteremtődhetne a feltételrendszere annak, hogy a turistákat rendezetten és hatékonyan tudják eljuttatni az attrakciókhoz, és méltón tudják fogadni Magyarország egyik legfontosabb turisztikai célpontján, a Budai Várban.

A cél elérésének jogi megalapozása érdekében V. Naszályi Márta javaslatára fogadta el a Fővárosi Önkormányzat, hogy a behajtó buszok számára az engedélyt a Budavári Önkormányzat adhatja ki. A Budapest Brand javaslatára az új szabályozást kiegészítő türelmi időről is konszenzusos döntés született, amit azonban Varga Dániel képviselő egy mozdulattal félresöpört, és olyan döntést hozott kormánypárti többséggel a háta mögött, ami miatt továbbra is sorokban állnak a buszok a Hunyadi János úton és a Dózsa szobornál, és a lakók orra alatt pöfögnek nap mint nap a több tonnás járművek.

x x x

Itt tartunk tehát most: a Ruszwurm és a Korona cukrászda továbbra is nyitva, holott bérleti díjat nem fizetnek továbbra sem a bérbeadónak. A Várba igyekvő buszok minden nap odahajtanak a sorompóhoz, és ha már odaérkeznek, át is jutnak rajta, hiszen onnan már nem lehet őket visszafordítani. Mintegy 300-320 busz jön-megy naponta a kerületben, ebből nagyjából 50 turistákkal megrakodva a Várba is felmegy, majd ismét értük felkanyarodik – mindezzel szennyezve a levegőt, lehetetlenné téve az ott lakók, az ott dolgozók életét, és azokét is, akik a Vár alatti szűkös buszparkolók környékén élnek vagy akár csak megfordulnak. Közben a polgármester asszonyt folyamatosan támadják, koholt vádakkal különféle vizsgálati testületek elé citálják – és minden marad a régiben. Azaz még a távoli ködben sem sejlik fel a közös egyetértésen alapuló megoldás végrehajtásának lehetősége.

Forrás: Turizmus Online

 


Sétálójeggyel nyit újra a Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a Skanzen 

A hagyományos március 15-i huszáros nap és a húsvéti szezonnyitás előtt sétálójeggyel barangolhatjuk be hétvégenként a 75 hektáros területet.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Aktív nyaralás, gasztroturizmus, hazai élmények és lakóautók minden mennyiségben

Aktív nyaralás, gasztroturizmus, hazai élmények és lakóautók minden mennyiségben 

A nagyközönséget várja hétvégén az idei Utazás Kiállítás a Hungexpon.
Két hajó égett az alsóörsi kikötőben

Két hajó égett az alsóörsi kikötőben 

Egy vitorlás hajó és egy segédmotoros elektromos hajó égett a Veszprém vármegyei alsóörsi kikötőben.
 Környezettudatos kialakítás és okoseszközök - jön a 2024-es Konyhakiállítás

Környezettudatos kialakítás és okoseszközök - jön a 2024-es Konyhakiállítás 

A március 1-3. közt megvalósuló eseményen több mint 100 kiállító vesz részt és közel 8000 négyzetméteren várják majd az építkezőket, a konyhafelújítókat és a sütés-főzés szerelmeseit, hogy megismerkedhessenek a hazai és nemzetközi újdonságokkal.
EKF Veszprém: indul a felmérés a programról

EKF Veszprém: indul a felmérés a programról 

Háromhetes, 1200 fős, nagyszabású felmérés indul e héten Veszprémben, amely a város elmúlt hét évének változásait, kiemelten a VEB2023 EKF program hatásait kutatja.
A közelgő turisztikai idény biztos jele: nyit a Hungexpon az Utazás Kiállítás

A közelgő turisztikai idény biztos jele: nyit a Hungexpon az Utazás Kiállítás 

Pár éve elérkezett az online utazásfoglalás korszaka. Ennek tudatában, vajon van-e létjogosultsága egy, az utasokat közvetlenül, személyes találkozások alkalmával megszólító nagyközönségi kiállításnak?
Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

Idén utazásra költenének leginkább a magyarok 

A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez nagyobb anyagi forrás szükséges és a legtöbbet utazásra adnák ki.
Csontváry újra Budapesten

Csontváry újra Budapesten 

A festő felbecsülhetetlen értékű, a nagyközönség által régóta nem látott, Holdtölte Taorminában című festményét is kiállítja a Virág Judit Galéria.
Hőlégballonok színezik az eget Kaposvár fölött

Hőlégballonok színezik az eget Kaposvár fölött 

A 43. magyar hőlégballon-bajnokság a Rippl-Rónai Kupa nevet viseli és május 23-26. között kerül sor.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.