Mit keresnek szovjet vadászgépek az ország legrégebbi vasútállomásán?

Azok a férfiak, akik gyerekkorukban pilótának készültek, és azok az asszonyok, akik lánykorukban éppen egy ilyen pilótáról álmodtak, biztosan nagyra értékelik majd a szolnoki RepTár kollekcióját. A különleges kiállítás azonban nemcsak nekik szól, hanem bárkinek, akit kicsit is érdekel a repülés, azon belül a katonai repülés világa. Sőt valószínűleg még azok is élvezni fogják ezt a kiállítást, akik életükben nem utaztak repülővel és ezt nem is tervezik.

A RepTár ugyanis sokkal több, mint repülőgépek és alkatrészek gyűjteménye, hanem egy Közép-Kelet-Európában is egyedülálló multimédiás élménycentrum, ahol mindenki találhat magának érdekes látnivalót és elfoglaltságot. Aki teheti, szánjon elég időt – akár 4-5 órát – a látogatásra, és vegyen részt egy vezetett túrán, mivel a szakképzett, jelentős részben gyakorló pilótákból álló csapat olyan sztorikat mesél út közben, hogy az hihetetlen.

Gépek mellé történetek

Megtudhatjuk például, milyen tragikus véget ért 1951-ben egy nagyszabású légi bemutató után az egyik kadét repülős karrierje. Miután részt vett egy nehéz szakmai feladat megoldásában – a 28 gépből álló flotta a levegőben sikeresen összeállította az MDP (Magyar Dolgozók Pártja) rövidítést –, végzetes hibát követett el. Mátyásföldre hazatérőben Csomád közelében még bemutatott egy orsót, azonban mielőtt egyenesbe tudna volna hozni a gépet, beleütközött egy távvezetékbe, és lezuhant. Egy parasztasszony szerencsétlenségére a két tinójával épp ott szántotta a földjét, ahol a baleset történt, így ő is félresikerült légi akció áldozatául esett. Azután terepszínű egyenruhába öltözött vezetőnk egy olyan légvédelmi rakétát is bemutatott, amellyel a szerb katonaság egyik magyar nemzetiségű tisztjének sikerült lelőnie egy amerikai Lopakodó repülőgépet, ami korábban senkinek sem sikerült. A dolog további érdekessége, hogy az amerikai repülőgépet szlovén származású pilóta vezette, és a két exjugoszláv tiszt később találkozott és kedélyesen elbeszélgetett egymással.

 

Megújult az Indóház

A RepTár ünnepélyes megnyitóján Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere elmondta, hogy a létesítmény kialakítása révén igazi turisztikai attrakció jött létre a városban, amely a közelmúltban átadott Söráriummal, illetve az immár évek óta megrendezett és nagyon sikeres Tiszavirág Fesztivállal együtt felhelyezi Szolnokot a turizmus térképére.

A beruházás révén ugyanakkor a város egy korábban elhanyagolt, romos állapotú történelmi épületegyüttese is meg tudott újulni. A Reptárat a város egykori vasútállomásának (Indóház, Ószolnok állomás) helyén alakították ki, ez egyébként hazánk legrégebbi, 1847-ben épült vasútállomása. A repülés szerelmesei Szolnokon egyébként korábban is találtak látnivalót, a város határában, Szandaszőlősön volt egy meglehetősen puritán repülőmúzeum. A 60 ezer négyzetméteres Reptárban most kiállított gépek jelentős része innen költözött be a városközpontba. A szandaszőlösi telepet ugyanakkor nem kell örökre elfelejteni, Szalay Ferenc szerint a későbbiekben ott lesz majd a Reptár polgári repülőgépeket bemutató telephelye.

3000 négyzetméteres hangár

De most lássuk, konkrétan mi mindennel lehet találkozni a RepTárban! A látogató az újonnan felépített 3000 négyzetméteres Hangárban alaposan körbejárhatja a kiállított gépeket, sőt, egyesekbe be is ülhet! A helyben bérelhető tableteken és az okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül áttanulmányozhatja a repülőgépek történetét és technikai adatait, és akár dögcédulát is készíttethet magának. Az Indóház emeletén berendezett kiállítás a magyar és egyetemes katonai repüléstörténetet mutatja be a kezdetektől napjainkig, megfelelő interaktív elemekkel és múzeumpedagógiai programmal. A Látogatóközpontból a galériára érkezik meg az érdeklődő, ahonnan belátja a teljes kiállítóteret, illetve megtekintheti a tetőszerkezetről függesztett kisebb repülőgépeket. A repüléstörténeti gyűjtemény azon darabjainak, amelyek koruknál, ritkaságuknál vagy gyártási technológiájuknál fogva különösen védett értéket képviselnek (így a vászonborítású repülőeszközök, különféle hajtóművek, fegyverzeti rendszerek), a Hangár épülete ad helyet.

Szimulátorok, 4D-s mozi

A muzeális műtárgyak mellett ide kerültek a RepTár projekt egyik fő vonzerejét jelentő interaktív szórakoztató eszközök is. A nagy légterű bemutatócsarnokban egy körúton keresztül lehet megtekinteni a földszintre helyezett, különböző korszakokba tartozó repülőket és helikoptereket, kiegészítőket és légvédelmi eszközöket. Itt található egy kb. 20 méter hosszúságú videófal, mely mozgóképekkel teszi látványosabbá a repülőgépek bemutatását. A külső bemutatótérre nyíló homlokzati fal mentén egy újabb látogatói folyosón lehet megtekinteni a fedélzeti fegyvereket, katapultüléseket, illetve egyéb repüléstechnikai eszközöket. 

A bemutatótér centrumában került elhelyezve a hat állomásos MiG-29 szimulátor-park, melyben kabinutánzatok köré épített LCD képernyőkön szerezhetnek valósághű repülési élményt a látogatók. Ebből az interaktív térből nyílik a 4D mozi területe. A 18 férőhelyes mozi 4D technológiával, VR szemüvegekkel felszerelt, a térhatású filmek élményét mozgó székek teszik teljessé. A székek stilizált katapultülések, amelynél a becsatoló hevederek hasonló funkciót látnak el, mint egy valódi repülőgépnél. A kiállítótér alsó szintjének járófelületén helyezték el a fedett, fűtött tárolóhelyet igénylő repülőgépeket, helikoptereket, hajtóműveket, légcsavarokat. A fogadóépület felső szintjén található rendezvény-, illetve konferenciaterem 80 fő leültetésére alkalmas, mobil pódiummal, hangosítással, kivetítővel. A konferenciatermen túl a rendezvényekhez catering szolgáltatás is biztosított a helyszínen, illetve az Indóház földszintjén található étterem rész, valamint a csarnok első emeleti része is igénybe vehető.

Szabadtéri kalandok

A szabadtéri repülőgépparkban átépített és teljesen felújított repülőgépeket és helikoptereket láthatunk, és megismerhetjük a honi légvédelmi rakétaeszközöket és a hozzájuk tartozó felderítő, bemérő technikai berendezéseket. A rámpás rakodóépület keleti részében akadálypályát alakítottak ki. A pálya tervezésénél kiemelt szempont volt a fokozatos terhelés megvalósításának elve, valamint hogy a pályaelemek egyaránt kielégítsék az átlagos és az átlagon felüli fizikumú látogatók igényeit. A RepTár udvarán tematikus játszótér is épült, ahol minden gyermekkorosztály számára adódik repüléssel kapcsolatos játék- és szórakozási lehetőség.

Lehetséges küldőpiacok

A RepTár marketingmenedzserétől, Marsi Gabriellától megtudtuk, hogy már megnyitása előtt nagy volt az érdeklődés az új létesítmény iránt, rengeteg csoportot írtak be az előjegyzési naptárba. Fontos tudni, hogy naponta két alkalommal van szervezett szakvezetés, aki ettől eltérő időpontban igényel vezetőt, annak érdemes előre jelentkeznie. A RepTár első körben a belföldi vendégkört célozza meg, bár már Lengyelországban is elkezdték a promóciót, a későbbiekben a többi környező állam és Németország felé is nyitnak a kommunikációban. 


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?