Az év vége közeledtével a minőségi élmény és az együtt töltött idő fontosságára hívja fel a figyelmet a Magyar Turisztikai Ügynökség. Az ’Ajándékozz élményt’ programot a szemléletformálás jegyében hirdette meg az ügynökség.
A Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációját is megújítja. Ennek szellemében arra törekszik, hogy üzeneteit új, alternatív kommunikációs csatornák, illetve „trendformáló hírvivők” útján is eljuttassa a kívánt utazói célcsoportokhoz, ezúttal a belföldi utazókhoz. Az ’Ajándékozz élményt’ programmal az MTÜ a szemléletformálás szándékával arra kívánja felhívni a figyelmet az év vége közeledtével, hogy az ünnepi ajándékozás alkalmával a tárgyak helyett az élményekre és azokra fókuszáljunk, akikkel ezeket megosztjuk.
A közösen megélt élmények minőségivé tételének fontosságára a pszichológus szakértő, Panyi Anna Dr. Thomas Gilovich, a Cornell Egyetem pszichológia professzorának kutatását idézve hívta fel a figyelmet: „bármennyire is kötődünk az anyagi, tárgyi dolgainkhoz, azok mégsem válnak a részünkké. Az élményeink ezzel szemben meghatározó összetevői személyiségünknek: mindannyian a megélt tapasztalataink összességéből épülünk fel. Azaz, sokkal inkább ezek tesznek bennünket boldoggá”.
Azok a pillanatok, amikor a másik emberre, a közös élményre figyelünk, sokkal értékesebb ajándékok, mint azok a tárgyak, amivel általában megajándékozzuk szeretteinket. Ez az élmény lehet egy színházi előadás, egy kiállítás, koncert közös megtekintése, fürdőlátogatás, közösen elköltött ebéd, vagy vacsora, illetve lehet akár egy év eleji, néhány napos belföldi pihenés is.
A program kommunikációjában részt vesznek a Hooligans együttes tagjai, Szilágyi Áron olimpiai bajnok kardvívó és Vastag Csaba énekes, akik az MTÜ partnerei voltak az ügynökség őszi belföldi marketingaktivitásában, a ’Jó itt lenni’ programban is. Ennek keretében a budapesti alternatív városnézéseiről jól ismert Hosszúlépés – járunk? stábja és hírességeink kalauzoltak négy kiemelt magyarországi turisztikai régióba, hogy kedvet csináljanak az országjáráshoz. Városbemutató sétáikat élőben lehetett követni a Facebookon.
A magyarok itthoni utazásainak súlyát a turizmusban jól mutatja, hogy a szálláshelyek összes vendégéjszakáinak megközelítőleg a felét teszik ki belföldi vendégéjszakák, számuk 2010 óta folyamatosan emelkedik. A KSH tavalyi keresletfelmérése szerint 2,7%-kal több honfitársunk vett részt többnapos belföldi pihenésen, és ennek során 4,4%-kal többet költöttek, mint 2014-ben. A tendencia az idei évben is folytatódott, a többnapos belföldi turisták száma az első félév adatai szerint 4,7%-kal, költésük 1,5%-kal növekedett.
Háttér: a belföldi turizmus számokban
A magyarok itthoni utazásainak súlyát a turizmusban jól mutatja, hogy a kereskedelmi szálláshelyek összes vendégéjszakáinak megközelítőleg a felét (2015-ben 49,9%) teszik ki a belföldi vendégéjszakák. Belföldi turizmusunk kereslete – a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmi mutatói alapján – 2010 óta folyamatosan növekszik. 2010 és 2015 között 3 millióval emelkedett a belföldi vendégéjszakák száma, ami 30%-os növekedésnek felel meg.
A KSH keresletfelmérése szerint 2015-ben:
• a (többnapos) belföldi turisták száma (15,3 millió fő) 2,7%-kal;
• a (többnapos) belföldi turisták költése (307,4 milliárd Ft) 4,4%-kal nőtt.
A turisták költése 2016-ban is tovább növekedett: 2016 első félévében a turisztikai motivációval útra kelt
• (többnapos) belföldi turisták száma (6,5 millió fő) 4,7%-kal;
• (többnapos) belföldi turisták költése (120,4 milliárd Ft) ugyanakkor 1,5%-kal nőtt 2015 I. félévéhez képest.
Amennyiben a marketingtevékenység által kevésbé befolyásolt rokon és ismerőslátogatás, valamint hobbi célú utazások nélküli turisztikai motivációjú többnapos napos utak számát nézzük,
• a belföldi turisták száma (3,1 millió) 2,9%-kal,
• költésük (95 milliárd Ft) 6,5%-kal nőtt 2015 I. félévéhez képest.