hirdetés

Nem a név és a brand, hanem a szolgáltatás számít!

Óriási szakmai várakozást követően Boros Botond, a Google Magyarország marketingvezetője ismertette a hozzánk érkező turistákról készített átfogó Google kutatás eredményeit. A Google öt országra kiterjedő, nemrégiben befejezett, exkluzív, máshol még nem elérhető turisztikai kutatására a Business Klubnak helyszínt adó Hotel Nemzeti Budapest MGallery by Sofitelben derült fény. A kutatás számos meglepő eredményt hozott.

hirdetés

Ugyanazokért a piacokért folyik a verseny

A 2015-ös évre vonatkozó kutatás öt közép-európai országra (Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Románia és Magyarországra) fókuszált, nem véletlenül. Ezek az országok, mint ahogy a Google felmérés eredményei is mutatják, elsősorban ugyanazt a piaci szegmenst (Németország, Ausztria, az Egyesült Királyság, Egyesült Államok és Olaszország) vonzzák, tehát egymás versenytársai a nemzetközi piacon. Hasonlóan a kifelé irányuló forgalom is lényegében ugyanazokra, a keleti blokkban népszerű turisztikai desztinációkra (Olaszország, Ausztria, Horvátország, Egyesült Államok, Németország) koncentrálódik.

A mobilkeresések száma rohamosan növekszik

Gondolták volna, hogy naponta átlagosan 200-szor tekintünk mobiltelefonunkra? – kezdte előadását Boros Botond a Google Magyarország marketingigazgatója, aki a Varsói Google által készíttetett Google Digital Tourism Trends kutatás adatait ismertette a szakmai közönséggel. Többet foglalkozunk mobiltelefonunkkal, mint bármi mással és ez már a turizmusban is jelentkezik – folytatta izgalmas bevezetőjét a szakember. A legtöbb közép-kelet európai országban, így Magyarországon is, a keresések egynegyede mobiltelefonról érkezik, sőt ez a tendencia még inkább folytatódni látszik, amit mi sem mutat jobban, mint hogy egy év alatt több mint 80%-os emelkedés tapasztalható a mobilkeresések terén.

Minden az úti célokról szól

Magyarországon a turisztikai keresések 56%-az úti célokról szól, hiszen a potenciális turisták elsősorban desztinációkat keresnek, 23% hotelekre keresett, 7% repülőre, 3% csomagajánlatokra, míg a bérlési lehetőségek, egyéb szállás, busz- és vonatközlekedés valamint a 'destination activities' (vagyis a desztináció által kínált szolgáltatások) teszik ki a maradékot. Az úti célokra való rákeresések száma 20%-kal növekedett, a hotelekre való keresések 22%-kal emelkedtek, míg a repülőjegyek esetében 16%-os a növekedés egy év alatt. Ami figyelemre méltó – hívta fel a Google Magyarország marketingigazgatója a turisztikai szakemberek figyelmét – a szolgáltatásokra való keresések arányának nagymértékű, mintegy 24%-os növekedése. Ez elsősorban az adott desztináció kínálatáról, szolgáltatásairól, programjairól szól (destination activities), tehát erre a területre mindenképpen érdemes odafigyelni és több energiát fektetni. A busz- és vonatközlekedésre való keresés is nőtt 13%-kal a 2015-ös évben és kimutathatóan növekszik a sharing economy szektorra, elsősorban az airbnb-re és überre vonatkozó keresések száma.

Mégis mennyit költsünk a brandre?

A szakember rámutatott, hogy a keresések egyértelműen alátámasztották, hogy nem a hotel neve a hívószó, hanem egyértelműen a desztinációé és egyre inkább az ahhoz kapcsolódó szolgáltatásoké. Jól teszi egy szálloda, ha a specializáció felé indul el, például családbarát hotelként pozícionálja magát. A legnagyobb húzóerőt azonban a kínált szolgáltatások jelentik a potenciális turistáknak. A légitársaságoknál teljesen más a helyzet, itt a brand jelenlét sokkal fontosabb, mint a hoteleknél. Ha repülőjegyet keres a turista, azt ugyanis általában rögtön az adott társaság oldalán keresi, és ott megy rá a desztinációra.

Szezonalitásban eltérések mutatkoznak

Általánosságban igaz, hogy márciusban még viszonylag kevés a keresés a közép-kelet európai országokban, májustól júniusig azonban egyáltalán nem panaszkodhatunk. Ezeket az adatokat a szállodák ki is használják, hiszen a google statisztikákból pontosan tudják, hogy mikor kell kommunikálniuk egy-egy célcsoport felé, hogy az hatékony legyen. Eltérés azonban a környező piacokhoz képest, hogy Magyarországra vonatkozóan a keresési szezon hosszabb, mely több okra, például az időjárás különbözőségére, eltérő szolgáltatási struktúrára és kommunikációra vezethető vissza. A szállodákkal kapcsolatos keresések 66%-a helyszínre és nem a szállodára vonatkozik. Ebből levonható, hogy mennyire érdemes a szállodának saját nevére hirdetni illetve milyen tartalmakra kell koncentrálnia –jegyezte meg Boros Botond marketingigazgató. 

A Google kutatásából megállapíthatók a trendek

  • jelentősen növekedtek és növekednek a mobileszközről történő megkeresések
  • a hazai szakmának el kell kezdeni mobilon hirdetni, illetve olyan felületeket teremteni, melyek mobilra optimalizáltak
  • a hotel nevénél ma már sokkal többet számít a desztináció és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások
  • a légitársaságoknál sokkal fontosabb a brandjelenlét, mint a hoteleknél
  • ugyanazokkal az országokkal versenyzünk a turistákért, míg a kiutazó magyarok is hasonló desztinációkat keresnek a közép-európai szomszédjaikhoz.

A kérdésekre válaszolva Boros Botond elmondta, hogy a vásárlásoknál nem csak a keresések, de a fizetések is egyre inkább online módon történnek, az offline fizetés visszaszorul. A szezonális keresések desztinációtól függően változnak, a májusi hétvégéket általában már februárban lefoglalják, a last minute utakra pedig két héttel előtte foglalnak. Ami nagyon szembetűnő változás, hogy a felhasználók lényegesen kevesebb időt töltenek kereséssel. A mai utazó már nem a desktopnál írja össze, tervezi és mérlegeli az ajánlatokat, mint régen, hanem a buszmegállóban, dugóban várakozva, inkább többször rövid ideig, 15-20 másodperc alatt keresi, majd 1-2 másodperc alatt választja ki és foglalja le az utazást a 'hüvelykujjkattintás' módszerével.

Ördög Ágnes
a szerző cikkei

(forrás: Vendég & Hotel Online)
hirdetés

Letölthető fájlok

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint megszavazzák a VII. kerületi lakók, hogy a szórakozóhelyek csak éjfélig lehessenek nyitva a kerületben?

Kiadónk társoldalai