American-Delta: Ki viszi át az utast a túlpartra?

A nyári szezonra alaposan felduzzadt a Budapest és New York JFK közötti közvetlen légi kapacitás: a télen egyetlen közvetlen járat sem közlekedett, júniustól viszont napi több száz ülőhelyet kell megtölteni két, egymással versengő légitársaságnak. Munkatársunktól

Április 6-án landolt az American Airlines (AA) első budapesti járata, június 1-jén pedig, a téli leállás után újraindul New Yorkból a Delta Airlines Boeing 767-ese Budapestre. Mindkét járat naponta ingázik a két város között, jóllehet, a Delta csak szezonális jelleggel, október 31-éig A téli menetrend kezdetétől a Delta jövő tavaszig pihen, majd 2012-ben ismét csak a nyári szezonban repül, de akkor már április elejétől. Elvileg idén is már áprilisban indult volna, de a késésnek technikai okai voltak - ismeri el Melles Botond, az Air France-KLM-Delta-Alitalia közös magyarországi képviseletének vezetője. A Delta 767-es flottája számos korszerűsítésen esett át az utóbbi időben; megújult a kabin belső, a légellenállást csökkentő, un. wingletekkel szerelték fel a szárnyakat.

A Budapesten vadonatúj jövevénynek számító American Airlines ellenben – tervei szerint - egész évben repüli majd az útvonalat, de télen csökkentett sűrűséggel, heti négy alkalommal. A két járat alig egy óra eltéréssel indul és érkezik Budapestre. A Delta délelőtt 10.50-kor száll le itt, és indul vissza 12.50-kor, míg az AA 09.30-kor érkezik és 11.55-kor indul vissza.

Példa nélküli

Ekkora kapacitásnövekedés láttán joggal merül fel egy olyan országban a kérdés, hogy kellő kihasználtság mellett működik-e majd a két járat. Melles Botond úgy látja, igen. Szerinte a két járat megfér egymás mellett, azonban nem a magyar piac fogja őket tölteni. A Delta mindenképp az amerikai piacra alapozta a járatindítást, a piac pedig rendesen tölti a járatot, ez látszik a jegyárak szintjéből, alacsonyabb osztályokon már most nehéz helyet találni - tájékoztatott Melles. Mindenesetre az idei a tesztelés éve lesz - véli - jóllehet, a Delta és a Malév már működött párhuzamosan egymás mellett, de arra még nem volt példa, hogy két ilyen kereskedelmi felfogású légitársaság repüljön ezen az útvonalon.

Charlotte Gassert, az AA Magyarországért felelős területi igazgatója érdeklődésünkre elmondta: verseny akkor is van egy útvonalon, ha azon csupán egy közvetlen járat üzemel. Az AA mindig is számított a megmérettetésre ezen a piacon, mely jelentős erőt képvisel a JFK-n illetve a Ferihegyen keresztüli csatlakozási lehetőségeknek és a közös, oneworld szövetségi tagságnak köszönhetően - tájékoztat Gassert hozzátéve, hogy a társaság csak olyan járatot nyit, melyben hosszú távon gondolkodhat. Komoly keresletre számítanak mind a magyar, mind pedig a tengerentúli utazóközönség részéről. Az Egyesült Államokból JFK-n keresztül olyan „küldőpiacoknak” juthat vezető szerep, mint a sok magyarnak otthont adó Cleveland, Los Angeles, Chicago. De New York önálló desztinációként is megállja a helyét.   
A kihasználtságot firtató kérdésünkre Gassert elmondja: várakozásaik szerint a Budapest és JFK közötti forgalom igazodik a 75-85 százalékos európai átlagot. Az amerikai és magyar utasok megoszlására vonatkozóan megtudjuk: mindkét irányba közel azonos arányban számít az AA magyar illetve Egyesült  Államokbeli utasokra.

A szakma szerint

A repülőjegyek értékesítésével foglalkozó Morton's Légi Utazási Iroda által rendelkezésünkre bocsátott, nem hivatalos statisztikák szerint évente 50 ezer utas vált jegyet az Egyesült Államokba, ebből 30 ezer a főszezonban utazók száma. Tehát azért tőlünk is van igény, nem csupán az amerikai piacról tölthetők a gépek. Tájékoztattak: a Morton's-nál jelentősen megnövekedett a járatok indulásának köszönhetően a két légitársaságra szóló foglalások száma. Az irodánál úgy vélik másfelől, hogy most kezd beérni a vízummentesség is. Segítheti a járatok kihasználtságának növelését, ha kedvező árakon kínálja a két légitársaság az USA-beli jegyeit New Yorkon keresztül. Ezáltal az átszálló forgalom jó része kerülhet át Frankfurtból, Párizsból, más európai nagy repülőterekről JFK-re.

Mit hazánk adhat

Hogy Amerikából mit és mivel lehet ráhordani a budapesti járatokra, fentebb kiderült. De innen mit tudunk mi adni, mit tud például a szövetségi társ Malév nyújtani járathálózatával az AA-nak? Együttműködésük nem új keletű, sőt maga a járatindítás is hosszú előkészítő munka eredménye. Már évekkel ezelőtt is több belföldi járat üzemelt az AA belföldi hálózatán Malév kóddal is.
Hegedűs Ádám, a Malév pr-munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy „A Malév úgy alakította ki az idei nyári menetrendjét, hogy a lehető legtöbb érintett járatnak jó csatlakozása legyen a New York-i járathoz, de ez nem jelent a Malév menetrendjében nagy változást, mert az alapkoncepció változatlan, vagyis a reggeli érkező járatok Dél-Kelet-Európából és a Közel-Keletről hoznak utasokat, akik jelentős része átszáll Budapesten a Malév valamelyik Észak- vagy Nyugat-Európába közlekedő járatára.”
Hegedűs szerint elsősorban Tirana, Szkopje, Pristina, Belgrád, Odessza, Bukarest, Szófia, Várna, Zágráb és Kolozsvár lehet fontos kiinduló repülőtér. Ezekről a járatokról éves szinten összesen több mint húszezer utasra számít a Malév.
Hasonlóképp vélekedik az AA is; különösen a Közel-Keletet kiemelve. A Malév járatai a térségből reggel 6-7 óra körül jönnek be, néhány órás várakozást követően pedig már repülhetnek is tovább New Yorkba. Ugyanez a az ellenkező irányba már hosszabb történet, mivel a Közel-Keletre induló járatok este 11 és éjfél között szállnak fel. Így jó fél napjuk van várakozni az átszálló utasoknak.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?