Felmérés: az idegenforgalmi szektor helyzete a második hullám alatt

Vendégek nélkül több százezer munkavállaló maradhat tartósan állás nélkül.

 A Jófogás portál a GKI Digitallal közösen felmérte, hogy a koronavírus második hulláma milyen hatással lehet a vendéglátóiparban, a turizmusban és az idegenforgalomban dolgozókra.

Álláshirdetők száma: drasztikusan csökkent

A turizmushoz köthető, körülbelül 25 ezer társas és 14 ezer egyéni vállalkozás a járvány megjelenése előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott, nem számolva a bérmunkát és a diákmunkát. A legnépszerűbb állások között jelenleg a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk.

Ez volt az a szektor, amit a legsúlyosabban érintett a járvány, ez pedig a havi 1,5 millió látogatót fogadó Jófogás által regisztrált adatokban is tetten érhető, a kategóriával kapcsolatos érdeklődések száma drasztikus mélyrepülést mutatott: április elején Budapesten 85 százalékot, vidéken pedig 73 százalékot esett a korlátozások előtti aktivitáshoz képest.

Bérmunka, diákmunka kilőve

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak számában bekövetkezett csökkenés felét, mintegy 110 ezer főt a szolgáltatóipar adta és a munkanélküliek egy negyede fővárosi, illetve Pest megyei. A szálláshelyek, fürdők, utazási irodák és más turisztikai vállalatok első lépésként szinte teljesen leépítették a szezonra tervezett a bérmunkát és diákmunkát (ezzel ellehetetlenítve több ezer diák munkalehetőségét), a saját állománynál pedig törekedtek a leépítések megelőzésére, és az állami támogatások igénybevételével igyekeztek túlélni. Így körükben a létszámcsökkentés mértéke alacsonyabb, átlagosan 15-17 százalék körüli volt.

Nyárra voltak biztató jelek

Bár a KSH még nem közölt nyári adatokat, a GKI Digital mérései szerint 2020 harmadik negyedévében elindult némi visszarendeződés, a foglalkoztatottsági mutató 1,5-2 százalékot javult. A portál adatai is ezt támasztják alá: július-augusztus a március-áprilisi megkeresésekhez képest napi átlagban Budapesten több mint tízszeres, vidéken pedig több mint nyolcszoros növekedést hozott. A portálon jelenleg több mint 7.500 betöltendő pozíció található, amelyek több mint 90 százaléka kékgallérosok toborzására szolgál.

„A nyár folyamán nagyságrendileg 70-100 ezer munkavállaló ismét el tudott helyezkedni, köszönhetően a belföldi, vidéki turizmus látványos fellendülésének, illetve annak, hogy a korábban komoly munkaerőhiánnyal küzdő területek, mint a kereskedelem és a logisztika, elkezdték „felszívni” a szabaddá vált munkavállalókat. A fővárosi turizmus viszont a külföldi utazók hiánya miatt továbbra is mélyponton van és visszarendeződésnek egyelőre nyoma sincs. Kérdéses továbbá, hogy az őszi második fázis, valamint a határzár miként hat majd a gazdaságra, és a kormány által három hónapra nyújtott bértámogatások kifutását követően, amelyek jellemzően szeptemberben lejárnak, visszatérnek-e a tömeges leépítések”, mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Budapest és vidék is nagy vesztese a második hullámnak

„A vendéglátóiparral, a turizmussal és idegenforgalommal kapcsolatos kategóriában a legnépszerűbb állások között a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk a nagyközönségi portálon. A vendéglátóipari hirdetések száma a legfrissebb adatok szerint összesen több mint 1500 darab, de a munkaerőpiaci folyamatok az oldalunkon indított keresések számán is meglátszódnak. A nyár végi szárnyalást követően, a járvány erősödésével Budapesten és vidéken is körülbelül a hatodára esett vissza az érdeklődés az ilyen jellegű munkák iránt” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A cégek közül a nagyobb szálláshelyek és vendéglátóipari egységek tudták a legkevésbé megúszni a munkavállalói létszám csökkentését, míg a kisebb, jellemzően vidéki cégek hatékonyabban, rugalmasabban kezelték és kezelik a járványhelyzetet. Ez utóbbi körnek segített a belföldi, vidéki turizmus fellendülése is.

 

 

Forrás: GKI Digital


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.