Lesz-e DDR-múzeum a Balatonnál?

Nem kellett sokat várni, már meg is érkezett az első szakmai reakció Éskovács Péter tegnapi felvetésére, amelyben DDR-múzeumot vizionált a Balaton partjára. Balogh Károly, a Magyar TDM Szövetség elnöke juttatta el szerkesztőségünkbe álláspontját. 

A közismerten ötlet- és fantáziadús szerző (Éskovács Péter - a szerk.) újabb eredeti marketing-fogása sajnos a Magyar TDM Szövetség által hangsúlyosan és folyamatosan kárhoztatott, súlyos hazai turizmus-szervezési / - menedzsment (hiány) okozta problémák egyik konkrét „eredményére” világít rá. Hogy csak a tényeknél maradjunk: több „helyi turisztikai szakember” jelezte már egy-másfél évvel ezelőtt, hogy kellene törődni – többek között - a határnyitás évfordulójával.

Egyébként érdemes lenne tisztázni, ki is számít „helyi turisztikai szakembernek”, és hány, nemzetközileg is versenyképes, komplex turizmusmenedzsment-tudással – és annak megfelelő kompetenciakörrel és fizetéssel - rendelkező szakember van ma Magyarországon. Mivel egy rövidesen napvilágot látó kutatás kritikus eredményei szerint legfeljebb három…

Akik mégis vannak, azok az átlagosnál lényegesen magasabb szakmai tudásukat éppenséggel - szakmai előéletük mellett - külföldi tanulmányutakon, konferenciákon, azokhoz kapcsolódó workshopokon szerezték, részben a hazai oktatás hiányosságai miatt… Amúgy helyi turisztikai szakembereknek sem dolguk, sem lehetőségük nemzeti szintű, pláne nemzetközi programokat kidolgozni, sem finanszírozni, ez azért nehezen vitatható.

Udvariasan szólva is irreális azt várni mondjuk Balatonfenyves, Bükfürdő, Gárdony vagy Debrecen helyi TDM – szervezetétől, hogy országos kampányt szervezzen hazánknak, és ezt mondjuk Németországban népszerűsítse, (és akkor ne beszéljünk Budapestről, ahol, - döbbenetes még leírni is, - nincs turizmus menedzsment szervezet)… Az az állítás persze nehezen vitatható, hogy a nosztalgiára, az élményre való „ráhatás” hozhatott volna sok pénzt és érdeklődő (kulturális) turistát német nyelvterületről, akikből a legtöbbet veszítette Magyarország az elmúlt 25 évben (csak a Balatonon több mint kétmillió vendégéjszakát).

A kérdés csupán az: kinek van/lett volna erre képessége, kompetenciája és forrása? Még rövidebben: kinek a dolga? A helyi TDM szervezeteknek ez az illetékes minisztérium szerint sem feladatuk - emberük, pénzük, lehetőségük sincs nemzetközi „akciókra”. „Klasszikus értelemben”, azaz milliós vendégéjszakával és (euróban) milliós finanszírozással vett térségi (regionális) TDM – szervezetek, akik „piacra vihetnék” a desztinációkat, programokat, Magyarországon gyakorlatilag nincsenek.

Az, hogy ezzel, – a turizmus menedzsment rendszer kiépítésének elmaradásával, – hazánk uniós vállalásait sem, és többek között azért nem teljesítette, mivel az erre igényelt 13,4 Mrd Ft-ból 9 milliárdot az NFÜ vagy az őt utasító döntéshozó az elmúlt pénzügyi ciklusban „elspórolt”, az alig érdekel valakit.

A Balaton vagy Budapest turizmusának menedzselése továbbra sem feladata senkinek. Szállodai vagy egyéb, a versenyszférában dolgozó szakembertől ezt ugyancsak nem várhatja el komolyan senki. A Magyar Turizmus Zrt külpiaci marketingtevékenységre fordítható forrásai információim alapján rendkívül korlátozottak. Az összes turizmusból (a turisztikai szolgáltatóktól, vállalkozóktól) befolyó adó és járulék gyakorlatilag az államnál és a szerencsésebb önkormányzatoknál van. Szóval?... A turizmus rendszere és menedzselése Magyarországon ma nem hogy versenyképes lenne nemzetközileg, hanem továbbra is teljességgel szabályozatlan.

Nem működik a Nemzeti Turizmus Bizottság, nincsenek világos feladatokhoz rendelt kompetens(!) felelősök és források: az egyik potenciálisan legerősebb, legfejlődőképesebb nemzetgazdasági ág koncepcionális, stratégia fejlesztése a turisztikai államtitkárságon kívül láthatóan csak a TDM szervezeteket érdekli. Úgyhogy egyelőre láthatóan Éskovács Péterre marad a feladat, hogy a hazai turisztikai rendszer nemlétéből fakadó hiátust, évtizedes elmaradást és problémákat kezelje.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.