Magyar turizmus: a románok előtt, a dánok mögött állunk

A Központi Statisztikai Hivatal 2015-ös tanulmányából kiderül, hogy négy ország viszi a prímet az európai turizmusban. Magyarország a középmezőnyben szerepel - Románia előtt és Dánia mögött.

A magyarországi turizmus tavalyi alakulásáról tett közzé részletes tanulmányt a Központi Statisztikai Hivatal, mely a szállás- és vendéglátóhelyek forgalmának alakulásától a régiók turizmusának teljesítményén át a ki- és beutazásig számos területet érint. Alábbi cikkünk az egyes szegmensek 2015-ös eredményeivel érintőlegesen foglalkozik, ezt követően azonban egy több részes cikksorozatban fogjuk bemutatni a KSH kutatásának részletesebb eredményeit.

A turizmus a gazdaság sok ágazatát és a társadalom számos rétegét érintő tevékenység, életforma és fogyasztási szegmens. A gazdasági tevékenységek egységes (nemzetközi és hazai) ágazati osztályozási rendszere nem tartalmaz turizmustételt, a turizmus számos szakágazat együttes teljesítményével határozható csak meg. A turizmus mint virtuális ágazat 2015. évi teljesítményének egyes területeiről 2016 első felében már jelentek meg publikációk (a Kereskedelmi szálláshelyek forgalma c. havi gyorstájékoztató, a Nemzetközi utazások c. negyedéves statisztikai tükör), a KSH friss kiadványa azonban a korábbiaknál részletesebben mutatja be a magyarországi turizmus 2015. évi alakulását.

Eredeményes évet zártak a szálláshelyek

A turisztikai szálláshely-szolgáltatást nyújtó egységek 210 ezer szobát és 669 ezer férőhelyet biztosítottak 2015-ben a vendégek számára. A szobák és férőhelyek több mint fele a kereskedelmi szálláshelyeken volt elérhető. 2015-ben 10,4 millió külföldi és belföldi vendég 7,9%-kal több éjszakát töltött itt el, mint 2014-ben. Mind a belföldi, mind a külföldi vendégek és vendégéjszakák száma nőtt. A külföldivendég-forgalom területileg erősen koncentrált: a vendégéjszakák több mint felét a fővárosban regisztrálták. A külföldiek a legtöbb vendégéjszakát Budapesten, Hévízen és Bükön töltötték. A belföldivendég-éjszakák számát tekintve a három legnépszerűbb város Budapest, Hajdúszoboszló és Siófok volt. A belföldi forgalom a külföldieknél kevésbé koncentrált, a Balaton a vendégéjszakák 26%-át adta. A kereskedelmi szálláshelyek összesen 369 milliárd forint bevételt realizáltak, folyó áron 11%-kal többet az előző évinél. A bevételeken belül a szállásdjbevétel aránya 58, a szálláshelyi vendéglátásé 21, az egyéb szolgáltatásokból származó bevételeké 21% volt.

2015 végén a kereskedelmi szálláshelyeken kívül 1594 településen 37 ezer hivatalosan regisztrált egyéb szálláshelyi vendéglátó 99 ezer szobával és 229 ezer férőhellyel várta a vendégeket. A szállásadók és a szobák száma 2015-ben az előző évhez mérten 5,9 és 6,5, a férőhelyeké 6,7%-kal emelkedett. Az egyéb szálláshelyek fele a balatoni idegenforgalmi régióban található. Az egyéb szállásadás vendégforgalmára a belföldi vendégek túlsúlya jellemző. A nem üzleti céllal üzemeltetett közösségi szabadidős szálláshelyek száma 4,5%-kal gyarapodott, 2015-ben 1035 szálláshely üzemelt nem üzleti célú (nonprofit) egységként. A kiadható szobák száma 4,8, a szobai férőhelyeké 3,0%-kal nőtt. A nem üzleti célú szálláshelyek döntő része üdülőként üzemelt, emellett a gyermek- és ifjúsági tábor volt a legelterjedtebb. Forgalmuk 1,7 millió vendégéjszakát tett ki, 2,2%-kal többet, mint 2014-ben.

62 millió nap belföldön

2015-ben a magyar lakosság közel fele vett részt többnapos belföldi utazáson. A hazai turisták a 15 millió többnapos belföldi utazás során 62 millió napot töltöttek el. Az utazások száma 2,7, az eltöltött idő mindössze 0,9%-kal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A rövidebb időtartamú utazások száma nőtt, a hosszabb időtartamú utazásoké csökkent. Az utazók leggyakrabban szórakozás, pihenés vagy ismerős meglátogatása miatta keltek útra, és – főként a rövidebb időtartamú utazások esetében – a lakóhelyük régióján belüli úti célt kerestek fel. Ez alól kivételt jelent a Balaton térsége, mely továbbra is a belföldi turisztikai utazások kedvelt célpontja a régión kívüli lakóhelyű utazók számára is. A hazai turisták az egy évvel korábbinál 4,4%-kal többet, 307 milliárd forintot költöttek el utazásaik során, ebből 122 milliárd forintot szálláshely-szolgáltatásra. A növekedés elsősorban az egy főre jutó napi költés emelkedésének következménye, melynek összege az év során megközelítette az ötezer forintot. A belföldi turizmusból kimaradókat az anyagi lehetőségek hiánya, kisebb mértékben egészségügyi okok, illetve munkából adódó kötelezettségek, a szabadidő hiánya tartja vissza az utazástól.

Többet költöttek nálunk a külföldiek, mint 2014-ben

2015-ben a külföldiek 48 millió alkalommal utaztak Magyarországra, utazásaik során 1608 milliárd forintot költöttek. A látogatások száma 5,1, a kiadások összege 10%-kal nőtt. A külföldiek tartózkodási ideje 8,9%-kal, 120 millió napra emelkedett. 70%-uk (34 millióan) egy napnál rövidebb időre érkezett Magyarországra. Az egynapos utak közel fele (15 millió) átutazás, 26%-a (8,8 millió) vásárlás volt. Az egynapos utazásokon részt vevők kiadásainak összege 385 milliárd forint volt, melyet jórészt az átutazások és a vásárlási célú utak alkalmával kiadott összegek (82 és 133 milliárd forint) tettek ki. A többnapos útra érkezők kiadásaik 94%-át (1145 milliárd forintot) turisztikai céllal költötték el nálunk.

Szabadidős és tanulási célból utaztunk többet külföldre

A magyarok eközben 17 millió alkalommal utaztak külföldre, 5,7%-kal többször, mint az előző évben. Jelentősen nőtt a szabadidős és a tanulási célból külföldre utazó magyarok száma, míg munkavégzés céljából 2,4%-kal utaztak kevesebben, mint 2014-ben. Az utazók több mint nyolctizede az Európai Unió valamelyik országát választotta céljául. Minden harmadik utazás Németországba, Ausztriába vagy Svájcba irányult. 2015-ben a magyar lakosság összesen 633 milliárd forintot költött el külföldön, 9,3%-kal többet, mint 2014-ben. A teljes összeg 80%-át (507 milliárd forintot) turisztikai célú utazásokon fizették ki, amelynek túlnyomó része a többnapos utazásokhoz kapcsolódott.

2015-ben a turizmus egyenlege, vagyis a hazánkba érkező külföldi utazók és a külföldre utazó magyarok kiadásainak különbsége 975 milliárd forint volt.

Csökkent a vendéglátóhelyek száma

A szálláshelykiadáshoz szorosan kapcsolódó turisztikai szolgáltatás a vendéglátás. 2015 végén megközelítőleg 53 ezer vendéglátóhely üzemelt Magyarországon. Közel 90%-uk kereskedelmi vendéglátóhelyként működött, országos számuk 2014 végéhez képest 1,3%-kal csökkent, a régiók szerinti megoszlásban számottevő változás nem történt. A vendéglátásból – előzetes adatok alapján – 2015-ben folyó áron 916 milliárd forint árbevétel származott (13,5%-kal több, mint 2014-ben), melynek 87%-a a kereskedelmi vendéglátásban realizálódott.

Nemzetközi kitekintés

2015-ben az Európai Unió országaiban a turisztikai szálláshelyek által regisztrált vendégéjszakák száma megközelítette a 2,8 milliárdot, aminek több mint a felét négy tagországban – Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban vagy Németországban – töltötték el az utazók. Az Egyesült Királyságban, az Ausztriában és a Hollandiában regisztrált éjszakák száma is egyaránt meghaladta a 100 milliót egyenként. Magyarországon a kereskedelmi és a nem üzleti célú szálláshelyeken összesen 27 millió vendégéjszakát regisztráltak, 3,3%-kal többet, mint az előző évben.

A turisztikai szálláshelyek vendégforgalma majdnem minden tagországban nőtt, Észtországban, Lettországban, Bulgáriában, Cipruson és Finnországban kismértékű volt a csökkenés.

A külföldivendég-éjszakák aránya az unióban átlagosan 45% volt. A mutató értéke Máltán, Cipruson és Horvátországban volt a legmagasabb (96, 94 és 91%), ezzel szemben Romániában, Lengyelországban és Németországban csak minden ötödik éjszakát töltik el a határon túlról érkezők.

Az EU-ban a vendégforgalom harmada általában a főszezonban (július–augusztus) realizálódott, de ez a célországok földrajzi jellemzői, illetve az ebből következő turisztikai jellege miatt jelentős különbségeket takar. A dél-európai országokban és Horvátországban a vendégforgalom többségét a nyári hónapokban regisztrálják, Ausztriában és Németországban lényegesen egyenletesebb a forgalom megoszlása.

A szálloda típusú szálláshelyek szobakihasználtsága nyáron Máltán, Izlandon és Horvátországban a legmagasabb (80% feletti), Szlovákiában és Szerbiában a legalacsonyabb (45 és 32%). A téli idényben Ausztria kapacitáskihasználtsága volt a legnagyobb (71%), ezt követte Izland és az Egyesült Királyság (64 és 61%). A februári és az augusztusi szobafoglaltsági adatok szerint a legnagyobb szezonalitás Horvátországban, Cipruson és Görögországban mutatkozott, ahol a különbség 60, 47, illetve 40 százalékpont volt. Magyarországon februárban 39, augusztusban 66% volt ez a mutató.

Forrás: KSH


Hamarosan startol a 40. Vivcittá

Hamarosan startol a 40. Vivcittá 

Április 12-én startol Budapesten a tavasz legnépszerűbb szabadidősport-eseménye, a negyvenedik, jubileumi Telekom Vivicittá.
 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein

Fenntarthatósági jó gyakorlatokról és az osztrák piac jelentőségéről az MSZÉSZ régiós ülésein 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.