hirdetés
hirdetés

iPhone, Android, foursquare

Mobilalkalmazások a turizmusmarketingben

Hányan használnak ma Magyarországon okostelefont? Androidra fejlesszünk vagy iPhone-ra? Mekkora forgalmú turisztikai cégeknek érdemes mobilalkalmazásokban gondolkodniuk? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphattak a Turizmus Trend szaklap által szervezett konferencia résztvevői május elején Budapesten.

hirdetés

A Turizmus Trend immár a negyedik konferenciát szervezte az új technológiák és a turizmusmarketing összefüggéseiről. Ez alkalommal a mobileszközök alkalmazása állt az egész napos program fókuszában.

Elsőként Pintér Róbert, az Ipsos online ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be a hazai okostelefon-felhasználási trendeket. Adatai szerint jelenleg 8–900 000 okostelefonhasználó van Magyarországon, de sokan nem használják ki a készülék kínálta lehetőségeket.

Akiknek nincs ilyen készülékük, azok közül is minden második szeretne okostelefont, ugyanakkor a többség 30 ezer forintnál kevesebbet adna érte. Véleménye szerint akkor várható igazi áttörés, amint a szolgáltatók ilyen ajánlattal jönnek ki. A lakosság keveset tud még a mobileszközökről, az okostelefontulajdonosok 36%-a azt sem tudja, milyen operációs rendszer működik a készülékén.

Pintér szerint a jövőben az Android nemzetközi előretörése várható, és megjegyezte, hogy az Európai Uniónak van még tennivalója a roamingdíjak csökkentése terén.

Fegyver is lehet

Mocsai Norbert, a Trendency ügyvezető igazgatója megemlítette, hogy a Kreativ.hu olvasóinak 10%-a naponta okostelefonra tölti le az oldal aktualitásait. Arra is felhívta a figyelmet, hogy sokak kezében fegyver lehet az „okos” mobil: egy rossz élmény az étteremben vagy a szállodában – már megy is a poszt a közösségi oldalakra. A használók 21%-a tölt le utazással kapcsolatos alkalmazást, különösen az éttermi aktualitásokra nyitottak sokan. Mocsai szerint egyébként a legtöbb turisztikai szolgáltatónak elég mobiltelefonra optimalizált weboldalt készítenie, a külön mobilapplikáció kifejlesztésében csak a nagyoknak érdemes gondolkodniuk. Persze egy saját alkalmazás sokkal többet tud adni a felhasználóknak, óriási haszna, hogy azonnali visszacsatolást tud adni, és tranzakciót is lehet vele kezdeményezni (például bejelentkezni a szaunába, masszázsra). A használókat szerinte elsősorban kedvezményekkel lehet magunkhoz csábítani. Megemlítette, hogy egy nagyobb szállodában egy ügyes alkalmazásba integrálhatják a vállalatirányítási rendszert, így a házat vezető igazgató a konyhában rögtön ellenőrizheti, mekkorák a készleteket a valóságban és a nyilvántartásban. Mocsai Norbert felhívta a figyelmet az „augmented reality” adta lehetőségekre is, ezek a képernyőn a térképen megjelenő jópofa szövegek élményszerűvé tehetik egy város felfedezését.

Nemzetközi példák

Nemzetközi példákat mutatott be a mobilmarketing világából Gereczi Tamás.

Okostelefonunkkal a megfelelő alkalmazás letöltése után otthon érezhetjük magunkat bárhol a világon, becsekkolhatunk következő repülőjáratunkra, sőt még a nekünk tetsző ülést is kiválaszthatjuk, azt is megnézhetjük, a csatlakozó járat hol jár épp az óceán felett. A Travel Toolkit program nyújtja talán a legteljesebb kínálatot, 1200 légitársaság és 4250 repülőtér adataival.

A vendéglátóipar számára a geolokáció lehet a leghasznosabb eszköz, a nagyvárosokban a 3D Cities applikáció, globálisan pedig a Google Places program tanulmányozása javasolható számukra. Van Wifi-finder program is, és kiderült, a Lonely Planet hat dollárért ad bőséges útikönyvtartalmat okostelefonunkra.

Négy sarok?

Vihartempóban fejlődő mobilos közösség a foursquare-applikációt használóké. Busák István, az Ogilvy & Mather digitálismarketingspecialistája szerint ez egy játék, amelyet a turisztikai szolgáltatók ügyesen ki tudnak használni, ha akarnak. Több budapesti szórakozóhely élt már a lehetőséggel, hogy némi kedvezményt biztosítva tegye magát népszerűvé a forsquare-felhasználók körében.

Ma Magyarországon 700 aktív használó van, de 1900-an figyelik az eseményeket a Facebookon. Világszerte tavaly 2 millióan voltak, idén számuk megduplázódott.

A turisztikai szolgáltatók számára óriási lehetőség, hogy saját szállodájukat, éttermüket ingyenesen regisztrálhatják, és ha a jogosultságukat jóváhagyják, máris használhatják az alkalmazást szolgáltatásaik népszerűsítésére. Egy utazásiiroda- vagy szállodalánc ellenben jobban teszi, ha márkaként regisztrálja magát, amire szintén lehetőség van.

Sikeres hazai fejlesztések

A délután folyamán két sikeres magyar fejlesztéssel, a ma már Európa 11 városában működő Pocket Guide-dal (Kalocsai Kornél és Várkonyi Máté), majd az AFF Group által a Magyar Turizmus Zrt. számára készített, angol és magyar nyelvű, díjnyertes alkalmazással ismerkedhettünk meg Tóth Krisztián jóvoltából. Kékesi Zsuzsa, a HVG digitális programirodájának vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy aki a témával akar foglalkozni, annak meg kell tanulnia a technológiai alapokat, mert ezek nélkül nem lehet eldönteni alapvető kérdéseket.

500 millió forintos piac


Szabó Ákos, az Adaptive Media fejlesztési vezetője szerint hamarosan profi tartalomszolgáltatók veszik át a terepet az okostelefonok képernyőjén is, a hálózatszolgáltatók háttérbe vonulnak. A mobil hirdetési piac tavaly 500 millió forintos volt, főleg SMS-alapú promóciókkal. Meghatározása szerint az okostelefon ma még prémiumeszköz itthon, de nagyjából 2013-ra jelentősen demokratizálódni fog. A legfontosabb, hogy megfelelő mobilreklámmal az ügyfelet el tudjuk vezetni akár a vásárlásig, illetve felhasználói élményt generálunk, vagyis márkaélményt adhatunk.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai