Május 5-én, kedden tartotta tavaszi Turizmus Akadémiáját a Turizmus Trend csapata. A program középpontjába most az utazási irodák kerültek - számos izgalmas, informatív és elgondolkodtató előadást hallhatott a nagyszámú érdeklődő a Mozsár Kávézóban megtartott eseményen. Az Akadémiát Szántó Zoltán, a Turizmus Trend főszerkesztője nyitott meg.
A jövőben is szükség lesz utazási irodára
De nem csak a helyiségre, hanem az alkalmazottakra is - nyugtatta meg a hallgatóságot Koller Katalin, a zalaegerszegi Playa Club Travel ügyvezetője. Tette ezt annak ellenére, hogy egy kezébe került jövőkutatásból olyan szakmák köszöntek vissza, melyek már név alapján is inkább kívánkoztak a Galaktika hasábjaira, mint turizmus szakmai előadásba. Mindenesetre az űridegenvezető, valamint a klímaváltozás-visszafordító legalább olyan megmosolyogtató ma, mint régen az, amikor Verne Gyula a Holdra lőtte ki regénye szereplőit. Előbbi foglalkozás azért némi bizalomra adhat okot Koller szerint; ahol idegenvezető van, ott utazási irodának is kell lennie, amit remélhetőleg nem az előadó által képeken bemutatott kockafejű robotok fognak üzemeltetni. A jövőnek való megfelelést azonban itt a jelenben kell megkezdeni. Koller meglátása szerint az utazási irodák életben maradásának és létjogosultságának biztosítása olyan utazási csomagok összeállítása, melyre az utas az interneten nem talál. Ezek felé kell irányítani az utast. Illetve a fenntartható turizmus felé, melyben az utazási irodáknak saját irodai tevékenységben is jó példával kell előljárniuk.
A sharing economy nem az ellenségünk
Sok utazó gondolja úgy, hogy amit az utazásszervezők csomagjai nyújthatnak, azzal nem a helyiek által megélt desztinációt élik meg. Ők élményt keresnek, arra a pár napra a helyiekhez hasonlóan szeretnének élni. Az így utazó ugyanúgy turista, csak nem az utazási irodát veszi igénybe, hanem a helyieket kérdezi, nekik adja oda a pénzét, illetve újabb szereplőket vonz be a turizmusba - ismertette az előadó Lizán Balázs marketingszakértő, aki a sharing economy alig egy-két éves igen dinamikus térhódítása mögött egyfelől a fenti okokat sejti.
Másfelől a fenntarthatóságot, vagyis az erőforrásaink gazdaságtalan kihasználásának csökkentését. Esetünkben ez, mintegy definíciójaként az angol szókapcsolatnak, a javainkhoz való hozzáférés - ház, lakás (Airbnb), autó (Uber, BlaBlaCar), rökamié (Couchsurfing) - megosztása másokkal a tulajdonjog átruházása nélkül. Gazdasági szereplők kihagyásával, mivel itt a hozzáférést biztosító és igénybe vevő közösség a gazdasági szereplő. De félnünk kell-e a sharing economy terjedésétől? Lizán Balázs előadásáról bővebben ide kattintva olvashat, melyben a választ is megtalálja a kérdésre.
Utazómagasságon máshogy működnek az ízlelőbimbók
A Turizmus Akadémia alkalmából Rétfalvi Rita, a Qatar Airways sales executive-ja mutatta be a légitársaságot. Akinek a hallgatóság soraiban esetleg kétségei voltak afelől, hogy képes-e bármi újat mondani a magyar piacon öt éve jelenlévő Öbölbeli fuvaros, az megnyugodhatott: a Qatar háza táján mindig történik valami. Elég ha csak a régi dohai repülőteret váltó Hamad International Airport tavalyi megnyitására gondolunk, ami nem csupán gigantikus méretei miatt vált várossá a városban. A Hamadon kereskedelem, pihenés, étkezés olyan színes kavalkádja található, ami egy 10 órás átszállási időt is egészen tartalmassá tesz. Azért, ha belefér, érdemes kimenni Dohába még egy kis csodát látni. Idén januárban a Qatar Airways első légitársaságként állította forgalomba a Boeing 787-eshez hasonlóan forradalmian új, kompozit anyagokból készült az Airbus A350-est. Repüléskor úgy érezzük jól magunkat, ha a pénzünkért utasként bánnak velünk, és nem csak a load factor magas értékéhez kellünk. A Qatarnál a turistaosztályon sem csak turista szalámit kap az utas, hanem valódi kiszolgálást. A business class menüit pedig olyan sztárséfek állítják össze mint például Nobu Matsuhisha. Azt tudta, hogy a repülőn felszolgált ételeket máshogy kell fűszerezni, mivel az ízlelőbimbók itt máshogy működnek? A szakácsok igen. De hónapok munkájával kísérletezték ki. És még valami: a fedélzeti borkínálatban még magyar bor is akad.
Újragondolt értékesítési élmény a Travelporttal
A széleskörű tartalom és a hatékony értékesítés kapcsolatába engedett betekintést a Travelport GDS-szolgáltató Fitos Attila, a cég sales account menedzsere előadásában. A 170 országban jelenlévő Travelport platformjait 66 ezer utazási ügynökség használja világszerte. A szolgáltató nyitott platformjain új fizetési megoldásokat, újragondolt értékesítési élményt kínál ügyfelei számára, melyek a bevételi lehetőségeket növelik. Ilyen például a repülőjegy, illetve kiegészítő szolgáltatásainak értékesítése. Utóbbiakra a légitársaságok külön márkaneveket találtak ki, külön értékesítve őket a GDS-rendszerkben is.
Online elérhető árualap
Ezután három előadó következett egy témában: ők a tour-operátorok árualapjának online platformokon való megjelenéséről beszéltek, ezzel együtt utazási rendszerüket mutatták be a jelenlévőknek.
Bodza Ferenc, a TravelGate ügyvezető igazgatója elmondta, hogy termékük folyamatosan fejlődik, 2015-ben összesen már több mint száz weboldalt készítettek az utazási irodáknak, 2014 óta pedig csak reszponzív oldalakat készítenek, illetve már több mint ötven utazási irodának fejlesztettek mobilbarát weboldalt. A TravelGate Magellán rendszert biztosít belső adminfelülettel, és az online marketingben, Facebook- és Google Adwords kampányokban, valamint a keresőoptimalizálásban is az utazási irodák segítségére van. A termék a 0-24 órás support mellett automatikus napi frissítést, ajánlatkérési lehetőséget, megrendelések kezelését, ügyfélkezelési rendszert biztosít az ügyfélnek, és már közel ötven tour-operátor árualapja érhető el a rendszerben - tudtuk meg Bodza Ferenctől.
Aradi László, a TravelMax ügyvezető-helyettese mutatta be ezután a céget és terméküket, melyben összesen kilencven tour-operátor ajánlatai találhatók. A cég több mint 15 éve van a piacon, jelenleg 120 partnerrel állnak kapcsolatban. Hozzátette, hogy teljes körű webes megoldást nyújtanak az ügyfeleknek: a moduláris felépítésű rendszerben lehetőség van adatbázisból történő egyedi hírlevélküldésre, rendelkezik partnerkapuval, összeköthető back office rendszerekkel, illetve bankkártyás fizetésre is van mód. A ClientMax kedvezményrendszerrel árengedményeket lehet adni és nyilvántartani, a bőrönd funkció segítségével pedig a szimpatikus utazási csomagokat el is lehet menteni. A ProAktív csomag pedig olyan utazási irodáknak nyújt segítséget, akiknek nincs idejük foglalkozni a weboldal frissítésével: ez tartalmazza a nyitóoldal heti frissítését, a hírlevél heti elkészítését és kiküldését, szezonális és ünnepi ajánlatok beállítását havonta egyszer, illetve havi egy forgalom- és keresőmarketing-elemzést. Telefonos és online helpdesk, keresőoptimalizálás, ingyenes oktatás, valamint Google Adwords kampánymenedzsment is a rendszer részét képezi, de a cég arculattervezést és offline katalóguskészítést is vállal.
Ezt követően Batta László tartott előadást a Ce-Sys képviseletében. Elmondta, hogy a cég nyolc éve van jelen a cseh piacon, tavaly érkezett Magyarországra, jelenleg három országban több mint 450 tour-operátor kínálatát dolgozza fel – ebből több mint 300 csehországi utazásszervező –, és 800-nál több utazási iroda használja a CeSys rendszert. Bata László különbséget tett az offline és online foglalás között, bár mindkettő internetalapon működik: elmondása szerint az xml formátumban feldolgozott adat offline módszernek számít, mert egy irányban zajlik a kommunikáció, nem pedig oda-vissza folyik az ellenőrzés a rendszeren keresztül. Online módszernek számít például az, amikor az utas online fogadja el az utazási szerződést, a közvetítő oldalán kiválaszt egy utat és le is foglalja azt – ez az azonnali foglalás bankkártyás fizetést is lehetővé tesz. Hozzátette, a magyar piacon akkor valósulhatna meg az online foglalás, ha a tour-operátorok egységes árakat kezdenének alkalmazni, jelenleg ugyanis rendkívül bonyolult az árképzés, ami bonyolult kalkulációs rendszert is igényel. Ezen kívül az árualap egységes megjelenítésére is szükség lenne., illetve egységes foglalási rendszereket kellene használni – a cseh piacon három nagy xml-gyártó céggel működnek együtt az irodák, míg hazánkban tíznél több különböző rendszerben dolgoznak.
Az előadásokat követően egy érdekfeszítő és különböző véleményeket ütköztető kerekasztal-beszélgetésre került sor, melynek során az utazási irodai résztvevők megvitatták a szezon várható alakulását és a desztinációk várható teljesítését, a krízisek - például az orosz válság, a görög államcsőd vagy a tunéziai merénylet - hatásait a turizmusra, de sok szó esett az olyan marketingfogásokról is, mint például az illetékmentes akció, az ajándékutak vagy a továbbított jutalék. A kerekasztal-beszélgetésen részt vett, dr. Füri Mihályné, a Kartago Tours ügyvezetője, Bajai Ágnes, a Personal Tours ügyvezetője, dr. Szvoboda János, a Neckermann Utazás cégvezetője, Tolga Deniz Sariyüce, a Sun & Fun Holidays ügyvezetője, Haythem Jamel, a Taurus Reisen ügyvezetője, Ahmed Bahgat, az Anubis Travel ügyvezetője és Merdol Göktas, a Green Travel ügyvezetője. A kerekasztal-beszélgetésről beszámolónkat hamarosan olvashatják a Turizmus Online-on.