hirdetés
hirdetés

Amikor az uniós akarat is csődöt mond

Hosszú évtizedes probléma, hogy Európában nem sikerül egy egységes légiforgalmi irányítást megoldani, akkor, mikor a közel azonos területű USA-ban ez már több éve működik.

hirdetés

Európában az Európai Bizottságnak a saját maga számára előírt 2012. december 12-i határidőre nem sikerült létrehozni a légtérblokkokat, mert a tagországok zöme, többnyire politikai szempontok miatt nem teljesítik a vállalásaikat.

Pedig a számos egyéb problémával is küszködő európai légi forgalomnak erre már évek óta nagy szüksége lenne. Az európai légtérben naponta 28.000 évente 10 millió, különböző légjármű repül. Az irányítási problémák miatt az egyes járatok útvonala átlagosan 47 kilométerrel hosszabb.

Hogy ez mit jelent időben és üzemanyagban az ki lehet számolni és akkor még a környezetet károsító hatásáról nem is beszéltünk. A technika fejlesztése ellenére, növekednek a baleseti veszélyek, elkerülhetetlenek a késések, melyek tovább gyűrűzve, újabb késéseket, slot (résidő) problémákat, vészhelyzeteket okoznak.

A nemzeti hatóságok, a repülőterek, a légitársaságok közösen dolgozták ki a SESAR programot (Egységes Európai Légtér) melynek segítségével tízszeresére növekszik a repülés biztonság és repülési költségek 15-20 százalékkal csökkennek. A tervezett kilencből eddig csupán két FAB-ot (légtér blokkot) sikerült életre hívni, mely működik is.

Az egyik Anglia, Írország, Dánia és Svédország, míg a másik Málta, Olaszország és Ciprus. De sajnálatos módon, mivel ezek csak töredék területét fogják át az EU-nak, így a hatékonyságuk is korlátozott.

A legutóbbi Légi Közlekedési Tanácsülésen a téma jelentéstevője, az angol Jacqueline Foster kérte, hogy miután minden tagállam vállalta, hogy saját területét és technikáját be integrálja a vonatkozó légtér blokkba, a legközelebbi EP ülésen kérjék számon a teljesítést, jelöljenek meg új határidőket és szankcionálják a mulasztókat. 

A téma komolyságára mutat, hogy Tony Tyler a IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szervezete) elnöke is kiemelte, hogy a gazdasági recesszió nem lehet gátja ennek a komoly veszteségeket okozó késésnek, hiszen annál inkább rá vannak utalva a tagállamok a SES (Single European Sky) költségkímélő előnyeire.

Hazánk már márciusban bejelentette, hogy FAB-CE megállapodás (Functional Airspace Block of Central Europe) létrehozásáról szóló megállapodást a szlovéniai Brdo pri Kraujuban, 2011 május 05-én aláírták és ez a szerződés már hatályba is lépett. Ennek egyik kiegészítője az a tény, hogy HungaroControl Budapestről látja el a koszovói magas légtér teljes irányítását.

Veér Jenő
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai