Amikor az uniós akarat is csődöt mond

Hosszú évtizedes probléma, hogy Európában nem sikerül egy egységes légiforgalmi irányítást megoldani, akkor, mikor a közel azonos területű USA-ban ez már több éve működik.

Európában az Európai Bizottságnak a saját maga számára előírt 2012. december 12-i határidőre nem sikerült létrehozni a légtérblokkokat, mert a tagországok zöme, többnyire politikai szempontok miatt nem teljesítik a vállalásaikat.

Pedig a számos egyéb problémával is küszködő európai légi forgalomnak erre már évek óta nagy szüksége lenne. Az európai légtérben naponta 28.000 évente 10 millió, különböző légjármű repül. Az irányítási problémák miatt az egyes járatok útvonala átlagosan 47 kilométerrel hosszabb.

Hogy ez mit jelent időben és üzemanyagban az ki lehet számolni és akkor még a környezetet károsító hatásáról nem is beszéltünk. A technika fejlesztése ellenére, növekednek a baleseti veszélyek, elkerülhetetlenek a késések, melyek tovább gyűrűzve, újabb késéseket, slot (résidő) problémákat, vészhelyzeteket okoznak.

A nemzeti hatóságok, a repülőterek, a légitársaságok közösen dolgozták ki a SESAR programot (Egységes Európai Légtér) melynek segítségével tízszeresére növekszik a repülés biztonság és repülési költségek 15-20 százalékkal csökkennek. A tervezett kilencből eddig csupán két FAB-ot (légtér blokkot) sikerült életre hívni, mely működik is.

Az egyik Anglia, Írország, Dánia és Svédország, míg a másik Málta, Olaszország és Ciprus. De sajnálatos módon, mivel ezek csak töredék területét fogják át az EU-nak, így a hatékonyságuk is korlátozott.

A legutóbbi Légi Közlekedési Tanácsülésen a téma jelentéstevője, az angol Jacqueline Foster kérte, hogy miután minden tagállam vállalta, hogy saját területét és technikáját be integrálja a vonatkozó légtér blokkba, a legközelebbi EP ülésen kérjék számon a teljesítést, jelöljenek meg új határidőket és szankcionálják a mulasztókat. 

A téma komolyságára mutat, hogy Tony Tyler a IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szervezete) elnöke is kiemelte, hogy a gazdasági recesszió nem lehet gátja ennek a komoly veszteségeket okozó késésnek, hiszen annál inkább rá vannak utalva a tagállamok a SES (Single European Sky) költségkímélő előnyeire.

Hazánk már márciusban bejelentette, hogy FAB-CE megállapodás (Functional Airspace Block of Central Europe) létrehozásáról szóló megállapodást a szlovéniai Brdo pri Kraujuban, 2011 május 05-én aláírták és ez a szerződés már hatályba is lépett. Ennek egyik kiegészítője az a tény, hogy HungaroControl Budapestről látja el a koszovói magas légtér teljes irányítását.


Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?