Ismét egy jó év vár a légi közlekedésre

Nem akad meg idén sem a világ légi közlekedésének menete, de kerékkötőként ott van néhány tényező, amire érdemes figyelni, mert idővel befolyásolhatják a repülőjegy árakat is — derült ki hétfőn Sydney-ben, a IATA-közgyűlés hétfői napján.

A plénum feláll, a kormányzó és a két vezérigazgató belép. Szerényen, mintha zavarban lennének a több száz, öltönyös, kosztümös közönségtől. Nyomukban aboriginal táncosok. Festett nők és férfiak lejtenek a színpadon, egy didgeridoo hümmög, hivatalosan is megnyitva a IATA 74. közgyűlése Sydney-ben. Néhány protokoll kör: Sir Peter John Cosgrove kormányzó ágazati számokat ismertet; milliókat, akik naponta repülnek, és akik ezen milliók repülését lehetővé teszik. Tudja, miről beszél; 2005. és 2014-es kormányzóvá történt kinevezéséig az ausztrál zászlóvivő légitársaság, a Qantas igazgatóságának tagja volt. Akárcsak ma a társaságában bevonult Alan Joyce Qantas Csoport vezérigazgató.

„Ausztrália repülésre teremtetett” — így a harmadikként érkező Alexandre de Juniac, a IATA vezérigazgatója. Mégha költőinek is tűnik, meglátása kevésbé túlzás az ország/kontinens méretét nézve. A IATA-alapító tag Qantas otthonában a GDP 4,5%-át termelte tavaly a légi közlekedés. „Kicsit máshogy csinálunk idén dolgokat” — folytatta de Juniac. Ez alól minden bizonnyal Ausztrália sem lesz kivétel. A máshogy csinálás egyik oka, hogy a változásokat nehezebb előrejelezni, mint korábban — utalt a Sárközy tanácsadójaként a politikában is edződött volt Air France-vezér finom arra, amikor a „szabadság iparágát” váratlan politikai fordulatok például olajáremelő irányba terelik. Hasonlóképpen a protekcionizmus és a terrorizmus is válaszút elé állítja az ágazatot – hívta fel a figyelmet. A válaszúton azonban örömmel vennék a kormányok nagyobb támogatását. A támogatást de Juniac egyebek mellett az ágazatot terhelő adózás átgondolásában, a légi közlekedés fenntarthatósági törekvéseinek globális támogatásában, a repülésbiztonság egységesítésében, valamint a repülőtéri üzemelés koordinálásában látja. 

 

Hogy mennyivel turbulensebb évre számít a IATA, bizonyítja az ágazat nyereségére vonatkozó előrejelzés módosítása. Tavaly decemberben még 38,4 milliárd dollárra számítottak, amit év elejére 33,8 milliárdra módosítottak. A 2017-es eredmény 38 millárd lett az előrejelzett 34,5 milliárd dollárral szemben. Bár az ágazat 2010 óta nyereséges, de Juniac szerint az egy utasra jutó átlagos 7,76 dollárnyi nyereség továbbra is szerény ahhoz, hogy ne legyen sérülékeny. A módosítást indokolta az olaj árának és a munkaerő költségének növekedése. A IATA-nál számítottak az olajár növekedésére, de a tavalyi 54,9 helyett legfeljebb 60 dolláros hordonkénti árat vártak, a friss várakozások szerint ez 70 dollár lesz. Értelemszerűen emelkedik az üzemanyag ára: hordónként 84 dollárral kalkulálnak a szövetségnél. Ez a mostani számítások szerint az ágazat teljes működési költségének 24,2%-át teszi ki a tavaly előrejelzett 21,4% helyett. Arról nem szólt a fáma, hogy a költségek mekkora hányadát jelentik a repülőtéri díjak, de utóbbiak eléggé a légitársaságok begyében vannak. Szerintük, különösen a magánkézben lévő repülőterek árazzák túl szolgáltatásaiktat. (A miértről holnap bővebben írunk.) Szintén megemelnék a légitársaságok a kalapjukat a politika előtt, ha a jelenleg világszerte a viteldíjakat terhelő 239 adónem száma csökkenne. Ha a turizmus kedvéért a beutazást még több ország könnyítené meg. Egy, a IATA által készíttetett felmérés szerint a tavalyi 719 milliárd után idén 794 milliárd dollárral növeli a légi ipar a turizmus költéseit.

Ezek tudatában érdekes, hogy bár 6 éve növekszik, idén lassul az utasforgalom bővülése; a tavalyi 7,3 helyett 6,5%-ot várnak. Ez 4,358 milliárd utast jelent. Mindeközben a kapacitások 6,7%-kal bővülnek; 1 900 gép leszállítása várható. Az ágazat optimizmusát egyebek mellett a 2018-ra prognosztizált, a tavalyinál 0,2 százalékkal erősebb világgazdasági növekedésre (3,4%/GDP), az olajár emelkedését ellensúlyozó, kisebb fogyasztású flottákra alapozza. Persze nem minden piaci szereplő büszkélkedhet Dreamlinerekkel, CS300-asokkal, Boeing 737 Maxokkal, vagy A320Neo-kkal. „Lesznek áldozatok” — jegyezte meg Calin Rovinescu, az Air Canada vezérigazgatója, amikor a IATA-közgyűlések elmaradhatatlan szereplője, a CNN-sztár Richard Quest légitársasági vezetőket ültetett kínpadra. Rovinescu vigaszágon hozzátette: egyre többen alakítják át üzleti modelljüket, és csökkentik a költségeket.

Történjen akármi is, az „ágazat tanult közelmúlt válságaiból, másképp kezeli a nehézségeket” — nyugtatott Alexandre de Juniac expozéja végén.


Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.