120 éves az osztrák főváros egyik jelképe

Már az engedélyezése sem volt zökkenőmentes, többször le akarták bontani és egyszer ki is gyulladt – ma mégis az osztrák főváros egyik jelképe. 

120 évvel ezelőtt, 1897. július 3-án emelkedtek először a magasba a bécsi Óriáskerék gondolái. 

"Áprilisi tréfa, vagy mi ez?" – kiáltott fel a legenda szerint a bécsi építési hatóság vezetője, amikor belenézett az Óriáskerék terveibe, amelyet I. Ferenc József császár trónra lépésének 50. évfordulója alkalmából akartak felállítani a Práterben.

A 64 méter magas konstrukciót Walter B. Basset és Harry Hitchins brit mérnökök tervezték az Angliában divatos "Giant Wheel"-ek mintájára.

A mára Bécs egyik jelképévé vált Óriáskerék végül azután kapta meg az építési engedélyt, hogy a Bécsi Műszaki Egyetem hídépítő professzora, Hofrat Ing. Johann Brick számításaival igazolta az elképzelés működőképességét.

A következő nehézséggel a szerkezet megépítésekor szembesültek: a 16 tonnás tengelyt szállító kocsi, amelyet 16 ló húzott, mozdíthatatlanul belesüppedt a Práter puha talajába. Végül egy sínpárt fektettek le, ezen szállították az Óriáskerék acélelemeit a helyszínig.

Az osztrák főváros új attrakciója végül 1897. július 3-án kezdte meg a működését, és már az első nap tízezren szálltak fel rá, hogy megcsodálják Bécs panorámáját.

Az eredeti elképzelés szerint az Óriáskerék csak néhány szezonon át maradt volna a Práterben, az első világháború után pedig konkrét tervek is születtek a konstrukció lebontására. Mivel a bontás többe került volna, mint amennyit a 430 tonnányi fémért kaptak volna, végül maradt minden a régiben.

1944. szeptember 16-án az Óriáskerék mind a 30 gondolája megsemmisült, amikor a szomszédos kilátóvonatról átterjedt a tűz az attrakcióra. A 2. világháború után ismét szóba került a lebontása, de olyan sok pénzt emésztett volna fel, hogy inkább újjáépítették az akkor már műemlékvédelem alatt álló szerkezetet.

Az alapanyag- és szakemberhiány ellenére viszonylag rövid idő alatt működőképes állapotba hozták az Óriáskereket – igaz, csak 15 gondolával.

2002-ben az egész szerkezetet felújították, 2016-ban pedig 3 millió eurós ráfordítással lecserélték az 1947-ből származó gondolákat. Az újak már klimatizáltak illetve fűthetőek, és négy helyett hat ablakuk van, akárcsak az eredetieknek. A leszerelt 15 gondola mindegyike gyorsan új tulajdonosra és új funkcióra talált: kerti laknak és tárgyalónak egyaránt használják őket. 


Friss kutatás:  az utazók közel fele nem köt utasbiztosítást

Friss kutatás: az utazók közel fele nem köt utasbiztosítást 

Pedig a nyaralások során bekövetkező balesetek és betegségek akár milliós költségeket is okozhatnak.
Új trend az európai utazók körében

Új trend az európai utazók körében 

Nyaralás a Balti-tenger lengyel partján.
Elég volt! Mostantól korlátozzák a szelfik készítését az Uffiziben

Elég volt! Mostantól korlátozzák a szelfik készítését az Uffiziben 

Újabb eset borzolja a kedélyeket Olaszországban a múzeumokban viselkedni nem tudó turisták miatt.
Perzselő forróság idején indulás a hűvösebb nyárba

Perzselő forróság idején indulás a hűvösebb nyárba 

Egyre népszerűbb a coolcationing.
Csődöt jelentett a szlovák utazási iroda – ezer utas rekedt külföldön

Csődöt jelentett a szlovák utazási iroda – ezer utas rekedt külföldön  

A Happy Travel több mint 17 éve volt jelen a szlovák utaztató piacon.
Ötcsillagos hely, ahová elmenekülhet a kánikula elől

Ötcsillagos hely, ahová elmenekülhet a kánikula elől 

Ha eddig azt hittük, hogy a régió és az itteni élmények nem tudnak már semmi újat nyújtani, akkor ideje újratervezni.
A hőség miatt nem látogatható az Eiffel-torony

A hőség miatt nem látogatható az Eiffel-torony  

A perzselő hőség szinte egész Franciaországot sújtja, a Météo France mérései szerint hétfőn sok helyen mintegy 38 Celsius-fok feletti értékeket regisztráltak.
Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon?

Magyarok külföldön: mi a helyzet a biztosítási piacon? 

Az egyik biztosításközvetítő adatai szerint adatai a szerződések száma 9 százalékkal, az átlagdíj pedig 6 százalékkal emelkedett.
Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt

Van új a Nap alatt? – turisták az európai „hőkupola” alatt 

Európa perzselő nyara – hol érzik a hőséget a legnagyobb mértékben a turisták?
Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében

Tömeg, pénz és ellentmondások – Jeff Bezos-esküvő Velencében 

Az Amazon-alapító luxusesküvője nemcsak látványosság volt, hanem komoly bevételi forrás is, amelyet tüntetések és kritikus hangok kísértek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.