A Ryanair nem veheti meg az Aer Lingus

A Ryanair nem veheti meg az Aer Lingust - döntött szerdán az Európai Bizottság, amely úgy véli, a fogyasztók, ez esetben az utasok látták volna kárát annak, ha a két legjelentősebb írországi légiközlekedési cég összeolvad.

A bizottság indoklása szerint a Ryanair és az Aer Lingus fúziójával az ír légiközlekedési vállalat 46 olyan útvonalon juthatott volna monopol- vagy domináns pozícióhoz, amelyeken jelenleg ez a két légitársaság erős versenyben van egymással. A bizottság úgy ítélte meg, hogy ez a kínálat szűküléséhez és áremelkedéshez vezetne ezeken a viszonylatokon. A brüsszeli testület ismerteti, hogy a vizsgálat folyamán a Ryanair igyekezett garanciákat adni ennek ellenkezőjére, de ezeket a bizottság nem találta kielégítőnek.

"Az ügylet végeredménye minden valószínűség szerint az lett volna, hogy azok, akik Írországba vagy Írországból utaznának, nem választhatnának annyi lehetőség közül, mint ma, és többet is kellene fizetniük" - indokolta a döntést Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenypolitikáért felelős tagja. Hozzátette: "nem volt más választásom, mint az javasolni a biztosi kollégiumnak, hogy tiltsuk meg ezt a felvásárlást. Ez a lépés azért volt szükséges, hogy megvédjük azt a több millió európait, akik Írországba vagy Írországból utazik".

A bizottság által kifogásolt 46 desztinációból 28 esetében a Ryanair teljes monopóliumot élvezhetne, ha a két cég összeolvad - mutat rá közleményében a bizottság. Emellett a Ryanairnek további 11 útvonalon csak charter légitársaságokkal kellett volna versenyeznie a jövőben, amelyek a bizottság értékelése szerint eltérő üzleti modelljükből fakadóan nem jelentenének komoly versenyt az egybeolvadt ír légi ipari mamutvállalat számára.

A bizottság azt sem mulasztja el megemlíteni, hogy van hét olyan desztináció is, amelyek esetében ugyan más nagy légitársaságokkal is versenyeznie kellene a Ryanairnek, de ezeken az útvonalakon éppen az Aer Lingus a legnagyobb vetélytársa, mert a többi, külföldi légitársaság alapvetően saját bázisrepterére, csatlakozásokhoz szállítja utasait Írországból, miközben a két ír cég üzleti modellje nem a csatlakozásokra történő "felhordáson" alapul, hanem azon, hogy aki egy desztinációra jegyet vált, annak az a célállomása, nem száll át másik gépre.

A brüsszeli testület közleménye azt is ismerteti, hogy a Ryanair immár harmadik alkalommal jelezte, hogy megvenné ír riválisát. A bizottság 2007-ben egyszer már megakadályozta a Ryanair felvásárlási szándékát, amit az Európai Bíróság is helyben hagyott, 2009-ben pedig az ír légitársaság maga vonta vissza akvizíciós szándékát. A bizottság ismerteti, hogy a két cég együttes piaci részesedése a Dublinból induló rövid távú járatok piacán az elmúlt öt évben 80-ról 87 százalékra emelkedett.

Mindemellett a bizottság rámutat, hogy a két cég piaci túlsúlya miatt a piacra lépés lehetősége is nagy mértékben korlátozott, ha pedig a két vállalat eggyé válna, vélhetően nem tudnának új szolgáltatók megjelenni az ír légiközlekedési piacon.

Forrás: MTI


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.