Az Uniótól várnak segítséget Európa légitársaságai

Elszakadt a a cérna az európai légitársaságoknál; szerintük az EU nem tesz meg mindent, hogy az ágazatot versenyképes helyzetbe hozza. És hogy kivel mérkőznének az európaiak, illetve szövetségük, az Association of European Airlines (AEA)?

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindenekelőtt a Közel-Kelet egyre erősödő légitársaságaival. A „coming out” már évek óta érett, de kiélezte ezt különösen az az aggasztó eredmény, amely szerint az európai légi közlekedés más régiókkal szemben alig termelt valamicske profitot az utóbbi két és fél évben, épp csak megelőzve a sort záró Afrikát – derült ki Brüsszelben, az AEA elnökségi ülését követő sajtókonferencián. Mindennek az oka az európai döntéshozás nehézkessége, hogy politikusok vitatkoznak politikusokkal olyan kérdésekről, döntésekről, amelyek előkészítését és kidolgozását az ágazatra kellene bízni – fejtette ki véleményét Bernard Gustin AEA-elnök, a Brussels Airlines vezérigazgató- helyettese. A légi közlekedést nem elkülönülten kellene kezelnie Európának, hanem a gazdaság részeként, mert erős légi közlekedés nélkül nincs erős európai gazdaság – toldotta meg. A helyzet komolyságát bizonyítja a sajtókonferenciát bevezető mondatok szerint, hogy először áll ki elnökségi ülést követően az AEA így a sajtó nyilvánossága elé.

A sajtókonferencián azonban elhangzott jó néhány mondat, mire kiderült, a vén kontinens légifuvarosai elsősorban a közel-keleti légitársaságoktól féltik gyűjtő-elosztó pozícióikat, piacaikat. A kezdeti óvatoskodást követően – amely szerint „szomszédaink” közül néhányan elképesztően versenyképes infrastruktúrával együtt fejlesztenek hubokat – végül csak kibukott, kik azok a szomszédok.

Érdeklődésünkre Bernard Gustin is megerősítette: a közel-keletiek valóban nagyon kemény iramot diktálnak, amelyhez felnőni ilyen szabályozási környezet mellett nem lehet. Ezekben az államokban jószerével a gazdaságukat igazítják a légiközlekedési fejlesztésekhez, így kerülve fel a világgazdaság térképére. Irigykedünk – mondta az AEA elnöke, hozzátéve, hogy a nagy európai légitársaságok forgalmán egyes útvonalakon már rég érezni a visszaesést a közel-keletiek előretörésével.

Ne pénzt adj!

Montecuccoli óta tudjuk, a háborúhoz három dolog kell, az AEA azonban mégsem erre vágyik. Köszöni szépen, a pénzt megfelelő szabályozás esetén előteremtik maguk a légitársaságok. Ez jelenleg nem könnyű feladat. Hogy hol lehetne a garast megfogni? Például a valójában már öt évtizede tervezett Egységes Európai Légtér (Single European Sky, SES) megteremtésével. Ahogy a sajtókonferencián fogalmaztak, Európa légi közlekedési térképe agyonfoltozott paplan benyomását kelti. A magaslégtéri határokat a nemzetállamok határai jelentik az unión belül is. Ezen túl kellene már lépni a légi irányításban, és létrehozni az ún. határon átnyúló FAB-okat (Functional Aerospace Block), Ezekben nincs szükség annyi felesleges vargabetűre, mint amit a – nem először, és nem utoljára – elrettentő példaként felhozott Lyon– Amszterdam útvonalon leír egy gép.

A légtér rendbetétele éves szinten az európai légitársaságoknak akár 15%-os üzemanyag-spórolást is jelenthet, nem beszélve a károsanyagkibocsátás csökkenéséről, illetve a rövidebb menetidőkről, ami olyannyira zsebre megy, hogy a gépekből is több pénzt lehet így kisajtolni, több forduló beleférhet. A SES ügyében voltaképpen még egy kapavágás sem történt. Jóllehet ez év decemberéig kellett volna kidolgozni, de az unió csak maszatol Christoph Franz Lufthansa-vezér szerint. Az intézményi háttér még nem ismert – tette hozzá. Első lépés lehetett volna a légtéri közösködésben, ha a tagállamok csökkentik a légiirányítás díjait 3,5%-kal 2014-ig. Ezt pont a legnagyobb légi forgalmat bonyolító országok, köztük Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, voltak képtelenek vállalni – állapította meg szomorúan Christoph Franz.

Az értékesítési lánc alapja

Szintén üdvözlendő lenne, ha a légi közlekedés értékesítési láncában nem az egésznek az alapját képező légitársaságokon csattana mindig az ostor különféle adók és az egyre dráguló üzemanyag formájában. Míg a repülőterek a folyamatosan emelt illetékekből jól elvannak, addig a válságból teljesen még mindig nem magukhoz tért európai légitársaságok továbbra is nyomott árakon adják jegyeiket – panaszolták a vezérigazgatók. Az európai repülőterek 2001–2010 között átlagosan 15,1%-kal növelték nyereségüket, ugyanezen időszak alatt a légitársaságok mindössze 0,8%-kal. Az időszakban 73 000 dolgozót bocsátottak el, 21 százalékkal vágták vissza belső kiadásaikat. Mindez szép lenne, ha nem nőttek volna összességében 22%-kal a külső kiadásaik. Csak a repülőtéri költségek 88%-kal emelkedtek, 79%-kal pedig az üzemanyag ára.

„A nehéz helyzetben nyilván nem ültünk ölbetett kézzel” – mentette a mundér becsületét Bernard Gustin. De hiába az 58%-os forgalomnövekedés, ha a bevételek 30%-kal csökkentek – tette hozzá. „Meg kell érteni végre, hogy légitársaság nélkül nincs értékesítési lánc” – fakadt ki Gustin. A szabályozási környezet gyökeres változását várják. A repülés globális ágazat, globális megoldást igényel, különösen környezetvédelmi kérdésekben, mint kibocsátáskereskedelmi rendszer, ETS. Ezzel alaposan feladta a környezetvédelmi leckét az unió a világnak, anélkül hogy megkérdezte volna a világot, mi lenne, ha az összes, az unió területére közlekedő légitársaság beszállna a kibocsátási kvótakereskedelembe – nehezményezték. Ahogy Kína, India és az USA is nehezményezi az egyoldalú jogi lépést. Az AEA attól tart, hogy ez kereskedelmi háborút indíthat el, amellyel megint csak az európai légitársaságokon csattanhat az ostor. Willie Walsh, az Iberia- és British Airways-tulajdonos IAG vezérigazgatója háborús víziója egyes vélemények szerint túlzás, de ellenlépések már történtek. Kínai légitársaságok mondtak le egy komolyabb Airbus-megrendelést, az oroszok pedig elkezdtek többet számlázni a országuk fölötti átrepülésekért.

Mi több, Peking év elején megtiltotta légitársaságainak a kibocsátás utáni díj megfizetését, miközben az európaiak év elejétől fizetnek, rontva pozícióikat az árversenyben. Az AEA reméli, hogy a környezetvédelem globális problémájára globális választ és szabályozást adva a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) közbelép. Ezek a problémák persze nem csak az AEA által képviselt full-service – hagyományos – hálózati légitársaságokat érintik. Mintegy jobbot nyújtva az európai légi közlekedés fenegyerekének, Michael O’Learynek Bernard Gustin elismerte: O’Leary is itt lehetne a társaságban, az ő műfajának is megvan a helyi értéke. A kettő nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Nem mellesleg a kvótakereskedelem miatt a Lufthansa és az amerikai Delta mellett a Ryanair az elsők közt emelte viteldíjait.

Az időzóna urai

És hogy a konferencián is elhangzottakra mit reagált az unió? Bernard Gustin arról számolt be, hogy a Siim Kallasszal, az Európai Bizottság alelnökével történt megbeszélésük során Kallas szimpátiájáról biztosította az AEA törekvéseit. „De ez nem elég, meg kellene végre mozdulni, politikai bátorságra van szükség! – figyelmeztetett az AEA elnöke. „Nem vagyunk az európai adminisztrációval azonos időzónában” – tette hozzá. Szerinte ha nem történik érdemi lépés, harminc év múlva Európa légi közlekedése múzeummá válik, a dolgok Európán kívül történnek majd, mégis az egész európai gazdaság rosszul jár. Az AEA-nak jelenleg – a Malév kiesésével – 33 tagja van. Tagjai napi 10 800 járatot üzemeltetnek 167 ország 650 desztinációjára. Évente 370 millió utast szállítanak 2620 repülőgépen. Forgalmuk 86 milliárd eurót tesz ki, 400 ezer főt foglalkoztatnak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.