Könyvtár a strandon és a szállodában

Érdekes kezdeményezésről, a könyvtárak és a turizmus kapcsolódási lehetőségeiről írt díjnyertes szakdolgozatot Vörös Ildikó, a siófoki Balatoni Regionális Történeti Kutatóintézet munkatársa.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Évtizedes gyakorlatunkban jelen vannak az intézményünkben szórványosan megforduló hazai és külföldi üdülőolvasók. De tölthet-e be ennél nagyobb szerepet egy könyvtár a turizmusban? Könyvtárosként számomra is igen izgalmas kérdéssé vált ez a múlt évben, amikor az ELTE BTK Könyvtártudományi Tanszékére benyújtandó szakdolgozatom témájában – A siófoki könyvtár marketing tevékenysége és az idegenforgalom nyújtotta lehetőségek – egyre mélyebben elmerültem. A csaknem két évvel ezelőtti felmérésem eredményeként megállapítható: „Turisztikai vonalon a könyvtárak részéről leginkább a strandkönyvtári szolgáltatás, az idegen nyelvű gyűjtemény és az információs helyként működő funkciók jelennek meg egységesen.”

A nemzetközi gyakorlatban több példán keresztül is tájékozódtam. A portugál tengerpartra számos könyvtár települ ki a főszezonban. A Beach Library Project még a kilencvenes években született meg Portugáliában, és azóta is töretlenül működik.

A holland példa

A holland strandkönyvtárakra alaposan rácsodálkoztam: a Strandbibliotheek 2005-ben kísérleti kezdeményezéssel jött létre. Célja egyértelműen az volt, hogy szokatlan, figyelemfelkeltő, meglepő módon érje el a nyilvánosságot. A kísérlet akkora sikert aratott, hogy hamarosan számos követője lett. A nyári szezonban, júliustól augusztus végéig mindennap könyvekkel, újságokkal, magazinokkal, mesekönyvekkel, képregényekkel, játékokkal várják a kikapcsolódni, olvasgatni vágyó vendégeket. Emellett különböző tevékenységeket, programokat is szerveznek a látogatóközönség számára. Ugyanakkor az elmúlt években a Balaton régió is megmozdult: a strandkönyvtári szolgáltatásokat Balatonalmádi indította el lelkes úttörőként 2008-ban, majd sorban követte Keszthely, Balatonfüred, és Siófok. A nemzetközi és hazai példákat összehasonlítva nincsen különösebb lemaradásunk a tengerpartiaktól. Sőt! 2011 nyarán a siófoki Balatoni Regionális Kutatóintézet (BRTK) Könyvtára a Coke Clubbal közösen, szokatlan és egyedülálló módon könyvtáros nélküli strandkönyvtárat működtetett sikeresen, amelynek létrejötte dr. Kovács Emőke, a BRTK Könyvtár igazgatójának nevéhez fűződik. A turizmusszakma és a könyvtárak együttműködésével kapcsolatban újabb úttörő kezdeményezéséről számolhatok be: idén nyáron Siófokon elindul a Könyvbarát szálloda projekt a Janus Hotel és a BRTK Könyvtár közös együttműködésével.

További kapcsolódások

Közismert, hogy a turisták desztinációs motivációi között már évek óta első helyre került az élményszerzés vágya, tehát az idelátogatók célja már nem csupán a balatoni fürdőzés és pihenés, hanem az élménygazdag, tartalmas kikapcsolódás, az egyedi, különleges értékek felfedezése. A TDM-ek, turisztikai vállalkozások, települési önkormányzatok által végrehajtott vonzerő- és termékfejlesztéshez felhasználhatók a szellemi örökségeket bemutató gyűjtemények, a könyvtárakban rejlő kulturális tudáshalmaz. Saját fejlesztési tevékenységük segítségére használják a könyvtárainkban elérhető adatbázist, tudástárat! A jelentős történelmi, közéleti, irodalmi, művészeti szereplők életének eseményei, helyszínei, anekdotái és történetei jó lehetőséget biztosítanak arra, hogy a desztinációra irányítsák a figyelmet. Saját példánk: a siófoki könyvtár gazdag helytörténeti anyagában a városra és a térségre vonatkozó gyűjtemény mellett Balaton-gyűjtemény is megtalálható, hozzáférhető, kutatható. Fedezzék fel a könyvtárakban rejlő lehetőségeket!

A szerzőről


A Magyar Turizmus Zrt. Az év turisztikai témájú szakdolgozata pályázatán különdíjban részesült az írás, amelynek szerzője, Vörös Ildikó 2011-ben
végzett az ELTE BTK Könyvtártudományi intézet MA képzésén, informatikus könyvtáros szakon, üzleti információmenedzser szakiránnyal.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.