Zuhanás és kilábalás - ahogy egy tanácsadó látja

A turizmus trendjeiről Karsai Árpád turisztikai tanácsadó kísérelt meg egy áttekintést adni a SKIFT Digitális Media és az Oracle Informatikai óriáscégek 5 .800 fős (vállalkozók és utazók mintáján) végzett kutatásai, az UNWTO és az OECD elemzései és egy nagy GDS (Amadeus) trendkutató jelentése alapján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az összegzés a szerző gondolatain alapul, nem képezi a Szerkesztőség álláspontját, a szerző összegzései e formában a forrásadók véleményétől is eltérhetnek. 

A turizmusgazdaság időszakos válsághelyzetét is jelentő világméretű üzletbezárások, alkalmazottak millióinak kényszerszabadságra küldése, utazások elnapolása eleddig izzó évet hozott, a vállalkozók élet-halál harcot vívnak, az utazók az életmódjuk részévé vált turizmust nélkülöző helyzetbe kerültek. A szabadidőipar és a vendéglátás helyi szinten nagy sebességgel áll helyre, de a turizmus lényegét adó helyváltoztatás gátakba ütközik.

Milyen gyors lesz az újra-nyitás, mi a nyitás, az üzlet visszatérésének várható mértéke, üteme, mi kell az utazó bizalmához, mikor érzi a biztonságot? Ezekről a kérdésekről lesz szó:

Az UNWTO szerint (forrás: Unwto.org 2020 június) három forgatókönyv valószínű az idei évre nemzetközi turistaérkezéseire a határok újra-nyitásától függően:

a felső vonal a nulla növekedést mutatja (2019 bázis), azaz a tábla síkjában a „mínusz” tartomány van, annak mértéke a kérdéses. (A WTO számai nem tartalmazzák a belföldi turizmust.) A három forgatókönyv bevallottan nagyfokú bizonytalanságot tartalmaz.

Forrás UNWTO 2020 június.

Láthatóan a márciusi mínusz 97% után 2020 decemberre mínusz 78 vagy mínusz 70 vagy a legjobb forgatókönyv esetén mínusz 58%-ra tehető a feltételezett szcenárió szerint, ami mindazonáltal egy elképzelt szcenárió, nem pedig konkrét prognózis.

Az OECD 60-80%-ban prognosztizálja a nemzetközi turizmus 2020 évi visszaesését. Az OECD országokban a belföldi turizmus lehet a helyreállás motorja. (Az OECD országokban a turizmusiparban a belföldi turizmus 75% részesedéssel bír).

Az OECD alapvető fontosságúnak tartja az újraindítás tervszerűségét, a kormányzat és a szakma összefogását, az iparág koordinált komplex élénkítését, mert a turizmus szolgáltatásai összefüggő, egymástól függő rendszert alkotnak.   

A nagy szakmai véleményformáló szervezetek jóslatait és a trendfolyamatokra vonatkozó megállapításait nézve az alábbiakban összegezhetők a világturizmus trendjei. A helyzet a „helyreállási szakasz”, az újra-indulás időszakára értendő, a turizmus „igazi” újra-indulása az oltás globális hozzáférése idejére tehető, így ezek a trendek is erre az átmeneti időszakra értendők. 

Mobilitási trendek: Új trendek a COVID világjárvány kitörése óta: Staycation ( Vakációzz a saját hazádban !) A Belföldi turizmus trendje hizlalja a saját a gazdaságot, kivéve persze a vesztes térségeket, és kis országokat, akik a külföldi vendégből prosperáltak, itt a belföldi turizmus nem hizlal, csak életben tart, vagy még azt sem. Példa erre a főleg nemzetközi turizmusból élő budapesti turizmusgazdaság)

A szabadidőipar és a vendéglátás gyors helyreállás felé tart, azonban az élmények, szolgáltatások határon túli fogyasztása (nemzetközi turizmus) rossz pozícióba kerül az egészségügyi kockázatok miatt. Időszakosan az autós turizmus adja a távolságtartás és biztonság zálogát. (Habár a repülőgép magasfokú egészségbiztonságot ígér a steril szellőztetés révén, de előbb utóbb ki kell szállni belőle és a zsúfolt repülőterek még ilyen biztonságot nem adnak. Itt is gyors változások lehetnek, hisz például nagy japán repülőterek szeptembertől már napi 4.000 főig párórás PCR gyorstesztet tudnak nyújtani. Cél tehát nemcsak az öncélú biztonság, hanem a biztonságos nyitás is!)

A bizalom trendje körében: A bizonytalanság válik trenddé: az utazók tartósan úgy utaznak, hogy váratlan fejleményekkel, a célterületen való korlátozásokkal számolnak, a szolgáltatók pedig a foglalástól az érkezésig eltelt irreálisan rövid lead time-al. A vendég megszerzéséért nyújtott rugalmas, nagyvonalú storno-feltételek általános trenddé válnak. Az utazás-megszakítás (disruption)  menedzsmentjének, szállodai,  utazási irodai kezelése , biztosítók kockázattelepítése mind a bizalom növelésének kulcselemévé válik.

Piacbefolyásoló szereplők trendje: eddig a turizmus piacán a vendég, mint kereslet és a hihetetlenül sokrétű szolgáltatások arzenálja, mint kínálat voltak a szereplők, mostantól azonban új szereplő jelent meg amelyik erősebb mindenkinél: a WHO, a nemzetállamok Külügyminisztériumai (Konzuli Főosztályai, Operatív törzsei stb.). Ők kell diktálják, hogy lehet-e és hogy hova, meddig stb.

Az állam szerepe vagy szerepvállalásának hiánya: A desztinációk versenyében sikertényező, hogy az állam jól nyúl-e bele a turizmusba. A fogyasztói magatartás (utazási hajlandóság) a kutatások szerint visszatér, vállalkozások túlélési képessége azonban nemcsak a piacon múlik: a helyreállásban nemcsak az meghatározó, hogy kapnak-e támogatást az iparág vállalkozásai, hanem hogy az újra-indulást segítik-e élénkítő (stimulus) kampányok. A turizmusszakma egy multiszektoriális jószág: a sikeresélyt növeli, ha nem csak egy-egy szeletének sikerül a túlélés, hisz a szállodai fogadóképesség mellett a közlekedési cégek, utazási irodák, rendezvényszervezők, idegenvezetők stb. is kellenek majd a komplex kínálat versenyképességéhez.      

A human touch trendje: A szakmai elemzők az AI (mesterséges intelligencia), látogató menedzsmentet segítő és egészségi kockázatokat csökkentő APP-ok ( zsúfoltságjelző, belépés-optimalizáló, Covid pozitív jelenlévők közelségét jelző applikációk) nyomulása mellett egyesek kutatások (Amadeus)   az emberi tényező „ human touch” fontosságát is látni vélik: az érintés nélküli de telefonos- utazási irodai tanácsadás a kutatások szerint növeli az utazási bizalmat, mert a változékony adminisztratív szabályok és közlekedési szolgáltatók megválasztásának preferenciáiban az utazásokat szervező iroda adja a biztos szakmai tudást és a biztonságot.

Szervezési trendek: trend a csoportos utazás térvesztése, a csoportok várható kisebb létszámú indítása, a szervezett egyéni utazás felé való eltolódás, a MICE turizmusban az élő és video-meetingek kombinációját jelentő hibrid rendezvények előretörése.( A résztvevők kisebb számban utaznak a konferenciára és további meetingek helyszínére, a többiek a kivetítőn vesznek részt, így  válik „élővé” a vegyes rendezvény)

Utas és szolgáltató alkupozíciójának változása, mint trendfolyamat:

Az üzlet teljes visszaállásáig (kb.2022) trend lesz a nagyon  rugalmas storno-feltételek  (kötbérmentes elállás) és a rövidülő lead-time ( a foglalás és érkezés közötti elképesztően rövid idő ) jelensége, mely utóbbiak a szolgáltató yield managementjét gyötrővé tehetik, az optimális férőhelygazdálkodást rontják. Igaz a szolgáltató megteheti, hogy ráül az előlegre, de az emiatti bizalomvesztés általános méretű lehet. 

Mivel sürgethető a célok elkérése?

A Skift  (a nemzetközileg nagy súlyú, magát BI (business intelligence) intézetnek valló intézet áprilisi kutatása szerint (nevük eleve a folyamatos átalakulást, alkalmazkodó váltásra /shift/ utal) kérdőívére kapott válaszok közül álljon itt három: 

Trainingek (kérdés szállodai managereknek): Tervezi /folytatja a személyzet átképzését, amikorra visszatérnek a munkába? (Forrás Skift 2020 július)

 

 

Utas megnyerése (kérdés fogyasztókhoz): Az alábbiak közül mi kell változzon ahhoz, hogy szobafoglalásában könnyebben döntsön? (Több válasz is lehetett) (Forrás Skift 2020 július)

 

Szállodai értékesítési lépésváltás (kérdés szállodai managereknek) :

Miben változtatna az értékesítési politikáján (foglalási és disztribúciós stratégia)? (Forrás Skift 2020 július)

 

 

Nem tervezek

változást

Számolok a jövőbeni változtatással

 Már folyik vagy le is zajlott a változtatás

Rugalmasabb storno/refund

19%

37%

45%

Revenue management stratégiám

újragondolása

19%

43%

38%

Online értékesítési stratégia újra

gondolása

23%

43%

33%

Új/több loyalty promóciós kedvezmény

29%

46%

24%

Mellőzni/csökkenteni a kötelező több éj előírást

39%

36%

26%

Mellőzni/csökkenteni a kötelező előleget

41%

38%

21%

 

A szakma tehát derűlátó, de sokan az igazi újra-indulásra vonatkozó meggyőződésüket már idén őszről először tavaszra, majd inkább 2022-re értik.

A nagy trend(újra)fordító ismét az egészségügy kezében van és egy szúrós tű formájában (tömeges védőoltás) várható.

Forrás: Turizmus Online


Már ragaszkodnak az otthoni munkavégzéshez a munkavállalók

Már ragaszkodnak az otthoni munkavégzéshez a munkavállalók 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.
Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont

Esztergom megnyitotta az idei rendezvényszezont 

Esztergom minden korábbinál színesebb rendezvényszezont nyit az idei évben.
Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón

Először született magyar győzelem a brüsszeli díjátadón 

A fesztivál során immár negyedszerre osztották ki a rangos NEB díjakat, amelyek innovatív és fenntartható európai projekteket díjaznak
Megmutatják magukat Gyenesdiás rejtett kincsei

Megmutatják magukat Gyenesdiás rejtett kincsei 

Gyenesdiás, a Nyugat-Balaton családbarát üdülőfaluja méltán híres díjnyertes strandjairól, de igazi élmények a parton túl is felfedezhetők.
Idén új helyszínen folytatódik a Szeláví! Fesztivál

Idén új helyszínen folytatódik a Szeláví! Fesztivál 

Barátok, nyáresti koncertek, koccintás az élet apró örömeire és kirándulások a Dunakanyar egyik legszebb helyén
Helyzetjelentés a munkaerőpiacról: fluktuáció, munkaerő-kereslet, passzív leépítés, átképzés

Helyzetjelentés a munkaerőpiacról: fluktuáció, munkaerő-kereslet, passzív leépítés, átképzés 

Mérséklődött a fluktuáció, de a HoReCa-szektorra alapvetően ez még nem jellemző. Friss munkaerő piaci elemzés - fontos megállapításokkal.
Futóverseny és koncertek - jön az EU-napi futás

Futóverseny és koncertek - jön az EU-napi futás 

Szabó Balázs Bandája, a Carson Coma Akusztik Trió és a Lázár tesók is fellépnek május 12-én az idei Európa-napon.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.