Így is lehet légitársaságot megújítani

Az utóbbi hónapokban sorra indultak hazánkban kezdeményezések, különböző nevű „nemzetinek” kikiáltott légitársaságok alapítására, de a komolytalan kezdeményezések eddig csak bizonyos emocionális érzelmeket elégítettek ki, látható és konkrét eredmények nélkül.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közelünkben viszont a Lithuanian litván légitársaság a csőd után újjá alakítva Air Lituanica néven ismét megindította a forgalmát, mint új nemzeti légitársaság. Mivel e hó elejétől Litvánia vette át az EU soros elnöki tisztét, a cég vezetői ezt a politikailag is megfelelő alkalmat kihasználva, egy hosszabb előkészítési idő után bejelentették az új nemzeti  légi társaság megindítását. Ez a szomszédos Észtországból átvett Embraer-170-es gépekkel e hó elején már el is indult az első járattal, stílszerűen Brüsszelbe az EU fővárosba. A későbbiekben tervezik, hogy nagyobb géppel az E-175-el fogják, többek között ezt az útvonalat is repülni.

A Lithuanica egy 1933-ból származó klasszikus repülős cég név. A litvánok első sikeres óceán átrepülő gépének ez volt a neve. A litvánok nem akartak egyedül és csak saját erővel kitörni a piacra, ezért az észt Estonian Airlinesssal igen szoros kooperációban dolgoznak. A gépeket átmenetileg észt pilóták repülik, míg az új cég saját szakemberei befejezik az átképzést és megszerzik a szakszolgálati engedélyeket. De mivel ez a stewardesseknél egy egyszerűbb és gyorsabb folyamat volt, így az utas kabinban az utas kiszolgálás színvonalát emelve, litván légiutas-kísérők dolgoznak. Közös járatszámmal üzemelnek az észtekkel és összehangolták az Estonian Airlinessal a helyfoglalási, tarifális és menetrend szerkesztési előírásaikat is. Igen érdekes a cég tulajdonosi felépítése is, bár nem teljesen egyértelmű az összetétel.

A Lithuanian információi szerint a résztulajdonosok között 83 százalékban a Start Vilnius, a litván főváros, illetve 17 százalékban a magánbefektetőket tömörítő Lituanica Club található. A szakmailag jól értesült Air Transport World tájékoztatása szerint viszont a városi hatóságok csak 34 százalékot, a Lituanica Club 17 százalékot birtokolnak és a többi részesedés egy „magánbefektetői” csoporté. Erikas Zubrus légitársasági elnök szerint az első járatokra, így az időközben megindított amsterdami járatra is, sokkal több külföldi, mint hazai utas váltott jegyet, mely szerinte máris egy komoly bizalmi megnyilvánulás az új szállító részére.

A biztató kezdet után azt tervezik, hogy már augusztusban ünnepelhetnek egy sor új járatindítást, a berlini, a moszkvai a müncheni és a prágai vonalukon is. A cég vezetői sokat tanultak a korábbi litván nemzeti fuvarozó hibáiból és magukat az európai menetrendszerű és fapados légi szállítói közé akarják pozícionálni. Terveik szerint már az első évben legalább 15-20 százalékkal remélnek a vilniusi repülőtér forgalmából részesedni. A desztinációik meghatározásánál azt a rendszert követik, hogy olyan városokba repülnek, ahová mások, kihasználtság hiányában a járataikat megszüntették. Arra törekszenek, hogy a menetrend és a kapacitásuk, célállomás orientált legyen és megfeleljen úgy a business, mint a turisztikai forgalom piaci igényeinek. A tervezett útvonalaikon korábban például az Estonian Airlines és a svéd Skyways Boeing 737-as típussal repültek a saját észtországi és svédországi hub-jukra koncentrált menetrenddel.

A Lituanica ezt a trendet megfordította és a marketing kutatásaik során számukra megfelelőbb, Vilnius központú menetrendet publikál, olyan célállomásokra, ahonnan az országon belüli, vagy akár tengerentúli desztinációkhoz is jó csatlakozása lesz. A nagy európai légitársaságokhoz hasonlóan egy járaton három tarifaosztályt vezettek be, melyekből úgy az üzleti, mint az economy-n utazók is profitálhatnak. Fedélzeti kiszolgálásuk a hazai, nemzeti konyha és a nemzetközi menük felszolgálását ötvözi. A társaság 2015-ig azt tervezi, hogy 13-16 európai üzleti és turista desztinációt fog üzemeltetni és évi 500-600 ezer utast tervez szállítani.

Az áru- és a postai szállítással lesznek ugyan kapacitás problémák, de ezeket remélhetőleg a járatsűrítések megoldják majd.

Az sem egy elhanyagolható szempont, hogy két éven belül kb. 1800-2000 új munkahelyet teremtenek az országon belül és kívül is. Mindenesetre a megindult brüsszeli járat már biztató eredményeket hozott, köszönve a soros EU elnökségnek.   


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.