hirdetés
hirdetés

Repül az első kínai elektromos repülőgép

Megkapta a kínai Légügyi Hatóságtól az Aircraft Operation Ceriticate (Légijármű Üzemelési Bizonyítványt) az első elektromos meghajtású kínai gyártmányú repülőgép, melyet rövid távú kiképzési és rövid üzleti repülésekre terveztek.

hirdetés

A BXL-E típusú Rui Xiang kétüléses repülő egy viszonylag rövid, másfél órás feltöltés után 45-60 percet képes a levegőben tölteni, 3.000 méter magasság ban, 120 kilométer/óra sebességgel repülve. Az észak kelet kínai Liaoning tartományi Légügyi Hivatalának szóvivője szerint a helyi Akadémián kifejlesztett konstrukció nagyban hozzájárul a súlyos hazai légszennyeződés elleni harchoz. Jelentősége azonban nem csak a közel nullás káros anyag kibocsájtás, hanem a szénszálas ötvözetekből készült törzs és szárny a rendkívül könnyű súly és az alacsony üzemelési költség is. A gép súlya mindössze 480 kg. a gyártási költsége pedig 980 ezer jüan azaz kb. 44 millió forint. Ennél is attraktívabb az egy órára eső repülési költség, mely mindössze 20 jüan, azaz 900 forint.

A gyártók biztosra mentek, amikor elhatásozták, hogy három éven belül évi 100 darabot készülnek legyártani és ehhez az üzem építését már egy éve meg is kezdték. Az ugyancsak észak kínai Shenjan városban jövőre elkészülő gyár előzetes kalkulációi szerint egy gép a hozzá tartozó akkumulátorokkal és töltő rendszerrel 1 millió jüanból kb. 45 millió forintból kihozható. A jelenleg legyártott készletből már 28 darabra van is rendelésük és további 200 az opciós előrejelzés. A gép két prototípusát az elmúlt év november 10-én egy nemzetközi légi ipari kiállításon nagy sikerrel már be is mutatták. A jelenlegi alapváltozatot elsősorban pilótaképzésre, meteorológiai megfigyelésekre és az üzletemberek rövidtávú utazásaihoz gondolták bevetni.

A továbbfejlesztett típuson, melyben már 10 fő utast szállíthatnak és sokkal hosszabb repülési időt terveztek, azonos építési paraméterekkel. A kínai fejlesztés jóval meghaladja a korábban (1973) Ausztriában tervezett MB-E-1 elektromos repülő max. 9 perces teljesítményét, mindössze 380 méteres magasságban.  Mindemellett az időzítés nagyon jó volt, mert a párizsi Klíma Csúcson Kínát, mint az káros anyagban szabályosan fuldokló országot komolyan elítélik. Pekingben a repülőgép hírével egy időben ismételten piros riasztást rendeltek el.

Veér Jenő
a szerző cikkei

(forrás: zakenreis.nl)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0.0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megjelent a Pont itt Magazin!

Minden, ami Klasszis TopDesign 2022 versenyünkről tudható: pályázati kiírás, kategóriák, a hazai és nemzetközi zsűri tagjai, a verseny menete, díjátadó gála, valamint a győztesek bemutatása.

Találkozzunk a Facebookon!

Partnerünk