Több száz bérrepülő maradt az oroszoknál

Több milliárd dolláros kár lehet a következménye annak a szankciós táncnak, amit Oroszország és az Európai Unió jár a repülőgépbérlések körül. A világ légitársaságai által üzemeltetett utasszállítók nagyjából fele bérelve van, és az orosz cégek is tekintélyes mértékben erre hagyatkoztak. A lejárt határidő miatt szinte borítékolható, hogy az oroszoknak bérbeadott gépek már sosem kerülnek vissza tulajdonosaikhoz - írja a napi.hu.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A New York Times jelentése alapján, jelenleg 523 bérelt repülőgép van orosz légitársaságoknál, ebből 101 a többnyire országon belül operáló S7 Airlines birtokában, míg további 89 az Aeroflotnál, ami a nemzetközi porondon képviseli Oroszországot. A fennmaradó 333 géppel együtt ez a világon bérbeadott kereskedelmi gépek 6 százalékát teszi ki, ami Kína 14 százaléka után, a második legnagyobb piacot jelenti repülőgépbérléssel foglalkozó cégek számára. A gépek összértéke akár a 15 milliárd dollárt (5 ezer milliárd forint) is elérheti az India Express szerint.

A helyzet elsősorban az Ukrajna orosz megszállásra adott válaszlépésének köszönhető, amelyek az Oroszországgal folytatott kereskedelmi kapcsolatok megszakítását várták el a cégektől. A vonatkozó szankciókat a háború kezdete után néhány nappal rendelte el az Európai Unió, ennek köszönhetően viszont a levegőben kezdtek lógni a repülőbérlési szerződések. A repülőgépbérbeadó vállalatoknak és orosz ügyfeleiknek március 28-ig kellett volna rendezniük a helyzetet, azonban ez a határidő túl szűknek bizonyult a bonyolult helyzet feloldásához.


"A legnagyobb géprablás"

A szankciókra adott válaszként az orosz vezetés március közepén fogadott el egy törvényt, miszerint országukban újra regisztrálhatóvá tették azokat a külföldi tulajdonban levő gépeket, amiket a szankciók hatására ellehetetlenítettek a repüléstől. A Financial Times által megszólaltatott Paul Jebely, aki többek között egy májustól működő nemzetközi légiközlekedési bíróság elnöke is, egyszerűen Grand Theft Aeronak keresztelte az intézkedést.

A Financial Times azonban olyan szakértőket is megszólaltatott, akik szerint a határidő lejárta és a beláthatatlan ideig elhúzódó háborús helyzet ellenére sem lehetetlen valamiféle megállapodás az oroszokkal. A Deutsche Welle Business tudósítása szerint Vitalij Szaveljev közlekedési miniszter korábban megígérte, hogy kompenzálni fogják a bérbeadókat. Miniszteri kinevezése előtt Szaveljev több mint 10 évig irányította az orosz Aeroflottot, így feltehetően több súlya lehet szavainak: tény azonban hogy egyelőre semmilyen konkrétumot nem árultak el.


A karbantartás vasfoga

Ez a bizonytalan helyzet fölöslegessé is teheti a tárgyalásokat, mert még ha vissza is tudják szerezni a gépeket, azok egy bizonyos idő után teljesen használhatatlanná válnak a nemzetközi közlekedésre. Az utasszállítók esetében ugyanis különösen elengedhetetlen követelmény a karbantartási nyilvántartások megbízhatósága. Ha nem ellenőrizhető, hogy pontosan mit tákoltak egy repülőn, azok teljesen értéktelenné válhatnak a bérbeadók számára, nyilatkozta Andreas Spaeth repülési témákban jártas újságíró.

Szerinte hosszútávon lehetetlenné fog válni a gépek szabályszerű karbantartása, ugyanis a szankciók miatt a megfelelő alkatrészek sem juthatnak el Oroszországba. Emiatt ha bármit cserélni kell, az oroszok egyetlen opciója, hogy a használaton kívüli gépeiket "kannibalizálják" a hazai forgalom kiszolgálásának érdekében. Ezzel nem csak a nemzetközi légiközlekedési szabályokat sértenék meg, hanem az 1944-es chicagói egyezményt is, amire az összes civil repülésre vonatkozó szabályzat épül.

Forrás: napi.hu


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.