Trendek nyomában a Sirha Lyon 2023 szakkiállításon

Ez év január 19–23. között rendezték meg az európai élelmiszeripar legnagyobb szakmai fiesztáját, a Sirha szakkiállítást Lyonban. Az expo 200 ezer négyzetméteren, 4700 kiállítóval és közel 210 ezer látogató részvételével zajlott. Ez azt jelenti, hogy ha a látogatók egy magyar város lakói lennének, a Sirha város hazánk második legnagyobb lakónépességű települése lenne. (x)  

A Sirha hagyományosan az innovációk és a jövőformáló élelmiszeripari-gasztronómiai trendek gyűjtő- és bemutatóhelye – hivatalos adatok szerint 616 újdonság mutatkozott be –, gondoskodva arról, hogy a látogató ne távozzon útravaló nélkül. Bősze Ákos, a METRO Horeca üzletágfejlesztési vezetője összefoglalta a leginkább figyelemre méltó irányokat.

 

Blue thinking

A vendéglátásnak és az élelmiszeriparnak szembe kell néznie korunk sürgető globális kihívásaival. Vajon fel vagyunk készülve arra, hogy 2030-ra 8,6 milliárd, míg 2050-re 9,8 milliárd ember él majd a bolygónkon? A Föld természeti erőforrásai kimerülőben, így a növekvő populáció számára szükséges élelmiszer-mennyiséget a jelenlegi módszereinkkel nem lehet előállítani. A potenciális élelmiszerkrízis veszélyére azonban nemcsak az élelmiszergyártóknak és a vendéglátóiparnak, hanem maguknak a fogyasztóknak is reagálniuk kell: a rossz szokások nem folytathatók tovább.  

A „green thinking” mellé egyre inkább felzárkózott a „blue thinking” is a környezettudatos gondolkodásban, és ennek megfelelően a Sirha egyik kiemelt kérdése a fogyatkozó vízforrások megőrzése volt. Biztosan kijelenthetjük, hogy a műanyag palackos vizek kora leáldozóban van: a vízhiány és a magas műanyagszennyezés miatt egyszerűen nem engedheti meg magának az emberiség ezt a rossz gyakorlatot. A Sirhán szép számmal voltak jelen hálózati víztisztító berendezést kínáló cégek: ez a szerkezet lehetővé teszi, hogy közvetlenül az azt használó vendéglátóhelyen üvegpalackokba töltsék a tisztított vizet. A berendezés felszerelése egyszeri befektetést kíván, ugyanakkor hosszú távon nagyobb profitot eredményez, és nem utolsósorban a hulladékképződést is visszafogja.

 

Gyermekétkeztetés az élhetőbb jövőért

Az élelmiszeriparban és a vendéglátásban terjedő környezettudatos szemlélet egyik kulcskérdését, a gyermekétkeztetés átalakításának fontosságát a Sirha keretében rendezett Bocuse d’Or szakácsvilágverseny vállalta fel. Idén a csapatoknak a tányér versenyszámban háromfogásos gyermekmenüt kellett készíteniük 15 személyre tökfélék, valamint a főételnél tojás felhasználásával, vegán előétellel.

A gyermekétkeztetés átalakítása szorosan összefügg az élelmiszer-hulladék képződésének kihívásával, ugyanis a gyermekeknek felszolgált ételek 48 százaléka a kukában landol. Vagyis világszerte a gyermekek által „termelt” élelmiszer-hulladék annyi üvegházhatású gázt termel a lebomlása során évente, mint amekkora az USA belföldi repülőgépjáratainak károsanyag-kibocsátása ugyanennyi idő alatt. A gyerekek nemcsak termelik a szemetet, hanem gyakran szemetet is esznek: az adalékanyagokkal terhelt, rossz minőségű alapanyagokból készült élelmiszerek fogyasztása minőségi éhezéssel és betegségekkel sújtja a jövő generációját.

Bár a vendéglátóhelyek és kiváltképp a közétkeztetés felelőssége a szemléletformálás területén is óriási, nem szabad elfelejteni, hogy a gyermekétkezés minősége végső soron otthonról indul. Ha a gyerekek már az étellel való ismerkedés fázisában normális, egészséges alapanyagokból frissen készített ételt kapnak, kevésbé fenyegeti őket az egészségtelen táplálkozás veszélye. A szakemberek mindamellett bizakodók: egyetértenek abban, hogy a büféasztalos étkezés bevezetése áttörést hozhat a gyermekétkeztetésben.

 

Élményközpontúság már az online jelenléttől kezdve

A vendéglátóiparban egyre inkább előtérbe kerül a vendégnek biztosított élmény. A vendég ugyanis nem egyszerűen fogyasztani szeretne, hanem komplex társasági, környezeti, szabadidős élményre vágyik, amelynek részei a felszolgált fogások és italok. A vendéglátóipar élménybiztosítása a modern vendég számára azonban nem a vendéglátóhelyen, hanem már sokkal korábban, a foglaláskor, valamint a digitális, online jelenlétnél elkezdődik. A METRO digitális üzletága, a Hospitality Digital révén a felhasználóbarát DISH by METRO éttermi szoftvert kínálja a hatékony, esztétikus és korszerű online jelenlét kialakításához. A szakkiállításon debütáló, az éttermi folyamatok kezelésére fejlesztett DISH POS egy intelligens felhőalapú POS-rendszer, amely megkönnyíti a vendéglátósok számára üzleti és működési folyamataik menedzselését, adminisztrálását és optimalizálását, aminek köszönhetően időt és pénzt takarítanak meg.  

A telefonos rendelések és foglalások helyét rövid időn belül átveszi az online kommunikáció. Nem véletlen, hogy a Sirhán az IT-szektor hatalmas, 5 ezer négyzetméteres területen mutatkozott be, a Horeca-szektor minden szegmensének kínálva szoftvereket és digitális megoldásokat. A hotelek a recepciós jelenlétét nem kívánó be- és kijelentkező rendszerrel válhatnak hatékonyabbá, a gyorséttermek érintőpaneles megoldásokkal gyorsíthatják meg a rendelésfelvételt, a kereskedők pedig a termékfotó beolvasásával allergénlistához juthatnak.

 

Automatizálás a flow-élményért

A METRO friss kutatása szerint a vendégek számára elsősorban a környezet (beleértve a digitális környezetet is), másodsorban a kiszolgálás a fontos, és csak ezután következik az étel, ital minősége.

A vendégek elvárják, hogy egyfajta „flow”-t éljenek át a vendéglátóhelyen, és e folyamatosságélmény biztosításának kulcsa az automatizálás lehet. Automatizált rendszerekkel nemcsak a megfelelő sztenderdeket lehet biztosítani, hanem bizonyos mértékig a munkaerőt is ki lehet váltani. Hiszen a vendéglátásban továbbra is munkaerőhiány van, a pandémia után sokan nem tértek vissza a szektorba. Az élelmiszer- és energiaárak mellett ráadásul a munkabérek is egyre magasabbak – pontosan a növekvő munkaterhek miatt, amelyek automatizált rendszerekkel enyhíthetőek. Az automatizálás a konyhai és vendégtéri folyamatok bármely szakaszában elérhető: az egyik népszerű innováció a Sirhán a feketemosogatást automatizálta egy intelligens programválasztásra képes berendezéssel.

Mindet akarom!

Akár vendéglátásról, akár élelmiszerről van szó, a növekvő fogyasztói elvárásoknak egyre nehezebb megfelelni. Kiváltképp igaz ez a Horeca számára is fontos convenience és ready-to termékek esetében: itt egyszerre kívánatos a gyorsaság, a maximális előkészítettség, a csomagolás, miközben elvárás, hogy mindemellett a termék egészséges és fenntartható legyen. Összességében hatalmas az igény a piacon az – egészséges – kényelmi termékekre, annak ellenére, hogy ezek jóval nagyobb környezeti lábnyommal rendelkeznek, mint a friss hozzávalókból otthon elkészített ételek.

A trend elhozta az alternatív tejek (tejhelyettesítők) idejét – mellettük a szakkiállításon bemutatkozott néhány, a gabonatejek otthoni elkészítését lehetővé tevő konyhagép, valamint egy nagykonyhai gép is, ami kantinok és hotelek számára lehet hasznos a tejhelyettesítők készítésében. A convenience termékekben is egyre hangsúlyosabban vannak jelen a húshelyettesítők, amelyekből nagyon komoly választék volt elérhető a Sirhán. Újdonság volt a zöldségbacon, ami nemcsak ugyanúgy néz ki, mint a bacon, hanem ízre is hasonló.

 

Húsok és helyettesítők

A kiállítótérben a húshelyettesítő termékek szomszédságában kaptak helyet a prémiumhúsok, illusztrálva a trendet, hogy miközben egyre többen távolodnak el a húsevéstől és lesznek vegánok, vegetáriánusok vagy flexitáriánusok, a „kevesebbet, de jó minőséget” jegyében a prémiumminőségű húsokra is növekszik az igény. A húsfogyasztás csökkentése az élelmezés szempontjából „húsbavágó” kérdés: ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, 2050-ben az emberiség éves húsfogyasztása a 2008-as szint duplája, 460-510 millió tonna lesz!

Séfek közreműködésével már kifejlesztettek egy hibrid alternatívát is, amely fele-fele arányban állt húsból és növényi (gomba) fehérjéből. Elkészítésnél ezáltal megőrzi a hús jellegzetes ízét és illatát, miközben kevesebb koleszterint és több rostot tartalmaz. (x)

 

 

Forrás: METRO / Turizmus Online


Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.
Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon

Gulyáságyú és tacskófutam – indul a food truck szezon 

Ismét a Kincsem Parkban gyülekeznek a legjobb mozgó street foodosok.
Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc

Jelentős forgalomcsökkenésről számolt be a gyorsétteremlánc 

A McDonald’s jelentős forgalomcsökkenést jelentett be az idei első negyedévre vonatkozóan.
Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata

Megújult a TRIBE Budapest Stadium éttermi kínálata 

Új séf, új étlap, új élmények.
Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme

Ilyen lesz a Balaton egyik legújabb étterme 

Május végén nyitja meg kapuit Alsóörsön az Y by Rácz Jenő étterem, amely a Michelin-csillagos séf, Rácz Jenő vezetésével várja a vendégeket.
Szigorítás az energiaitalok piacán

Szigorítás az energiaitalok piacán 

A jogszabály célja a fiatalok körében tapasztalható aggasztó energiaital-fogyasztási trendek visszaszorítása.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.