Új londoni reptér épül a Temzén?

A brit fővárostól 50 kilométerre, a Temze (Thames) folyó deltájában új megareptér épülhet.

Az, hogy mindhárom londoni repülőtér (Gatwick, Heathrow, Stansted) kapacitásának végére ért, komoly gátja a fejlődésnek. Míg a német repülőterek folyamatosan bővülnek (frankfurti új pálya/terminál, Berlin Brandenburg új repülőtér, müncheni új terminál és pálya), addig a szigetország reptereinek fejlesztése megrekedt.

Pedig már a 40-es évek táján felmerült a Temze folyónak a La Manche-csatornába torkolló végén egy nagyrészt a folyó deltában építendő repülőtér terve, melyet most a Lord Norman Foster által vezetett tervező iroda, Boris Johnson londoni főpolgármester megrendelésére ismét előterjesztett.

A Thames Hub Airport intermodális gyűjtő-elosztó pont lenne légi, vízi és földi csatlakozásokkal, a személy- és a teherforgalom számára egyaránt. A fővárostól 50 kilométerre lévő Hoo-félszigeten épülhetne meg négy, párhuzamos, egyenként 4.000 méteres fel- és leszállópálya, valamint a köztük lévő terminálok, évi 150 millió utas kapacitással. Ezzel a legnagyobb európai gyűjtő-elosztó pont címet is szeretnék megszerezni.

A Temze HUB-nak a további előnye, hogy európai versenytársaival ellentétben 24 órás üzemelése lenne, éjszakai zajkorlátozások nélkül. A kontinensen ezt egyetlen repülőtérnek sem sikerült kiharcolnia, és emiatt például Frankfurtban nem tudják teljesen kihasználni az új pálya előnyeit. Hasonló a probléma Amszterdamban és Hamburgban is.

A HUB az angliai és az európai vasúti hálózatba bekapcsolható nagy sebességű, négy sínpáros utas- és áruszállító vasúti összeköttetéssel, a terminálok alatti ki- és beszálló helyekkel, rámpákkal napi 300.000 utas szállítására lenne tervezve. A tervek elkészítésének költsége 1 millió font körüli, míg a 2060-ra befejeződő, de időközben már részben használatba vehető projekt 57 milliárd euróba kerülne az adófizetőknek.

Mindenesetre Boris Johnson londoni főpolgármester és a Forster iroda vezetője is bizakodó. Véleményük szerint Anglia nem engedheti meg magának, hogy a légi szállításban kivívott vezető helyét bárki veszélyeztesse.


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.