1. Az elsőt máris felesleges lenne figyelembe venni idehaza, ha nem fordítanánk a dolgot a hazai viszonyok alapján: azt tanácsolják az emberi lélekben jártas szakemberek, hogy az étlapon sehol ne szerepeljen a dollár (esetünkben a forint jele) jele, mert ez mindig arra emlékezteti a vendéget, hogy pénzt ad ki valamire. A Cornell University School of Hotel Administration által végzett kutatás szerint azok a vendégek, akik nem látják az árnál a dollárjelet, lényegesen többet költenek, mint ahol fehéren-feketén ott áll.
2. Az akciós termékek általi régi trükköt is sokan alkalmazzák: gyakori, hogy 9-essel a végén írják az árakat, ugyanis az emberek hajlamosak egy pl. 2.999 Ft-ba kerülő fogásról azt gondolni, hogy az jóval barátibb összeg, mintha azt írnák az étlapra, az adott étel 3.000 Ft-ba kerül.
3. A Cornell University pszichológusai szerint sikeres recept lehet, ha az ajánlott ételeket érzékletesen írják le, mert ez is nagyban befolyásolhatja a választást. Valamint gyakran sikeres, ha a szószok, mártások, vagy különböző ételek, italok leírásánál szerepel a pontos márkanév vagy a különféle jelzők: pl. Jack Daniel szósz, Minute Maid narancslé stb.
4. Szintén a körön belüli érzést, a szinte családias hangulatú vendéglátás érzetét erősíti a vendégben, ha különféle ételeknél feltüntetik, hogy ez egy nagyi receptje alapján készült sütemény, vagy Margit néni krumpli salátája. A házias receptekben bíznak a vendégek, felkelti az érdeklődésüket, és szívesen rendelik, hogy részesei legyenek a csipetnyit nosztalgikus, békebeli vendéglátásnak.
5. Ha etnikus (és nem etikus!) jellegű az alapanyag, azaz az adott területre, régióra jellemző, az mindig hiteles a vendég számára, így biztos lehet abban, hogy friss, és a konyhán odafigyelnek az összetevőkre. Charles Spence, oxfordi kísérleti pszichológus szerint fontos és vendégcsalogató megoldás, ha a fogásoknál feltüntetik, hogy helyi összetevőből készült, és az is csábító a vendég számára, ha olyan eljárással készül, és olyan módon tálalják fel, ami szintén az autentikus vendéglátást jelzi.
6. Az ételek összetevőit, és a fogásokat bemutató képek mindig érdekesek és informatívak a vendégek számára, azonban az igazi high-end éttermek filozófiája szerint ezek túl vásári fogások, és nem is alkalmazzák.
7. Ha valahol különösen drága ételeket kínálnak - az szintén jó megoldás lehet a pszichológusok megállapítása szerint ahhoz, hogy az adott helyen a többi ételt jó áron tüntessék fel, még akkor is, ha az adott ár nem éppen baráti, azaz még az is túl magas az átlagoshoz képest.
8. Szintén a vendégek kellemes érzetét segíti, ha egyféle ételből kétféle mennyiséget kínálnak. Mivel a kevesebb kerülő, kisebb adagot szívesen választja a vendég, természetesen nem jön arra rá, hogy eredetileg azt szánták eladásra, a nagyobb adag inkább csak összehasonlításra szolgál, és azt biztosítja, hogy a vendég úgy érzi: most jól járt.
9. Étlapon, ill. ahol táblán vagy másutt szerepel a napi kínálat, és az online platformokon gyakran alkalmazzák azt a megoldást, hogy a jobb felső sarokba helyezik el az információt, mert tény, hogy az emberi szem, a figyelem mindig oda irányul először.
10. „A kevesebb mindig több” elvét sokan nem veszik figyelembe. Mert ha a vendég állíthatja össze a napi kínálat alapján saját menüsorát, akkor szereti, ha van többféle fogás, így végigpróbálhatja az étterem teljes kínálatát.
11. Az University of Leicester kutatása szerint a kellemes érzést, az étterem hangulatát, a vendégek költési hajlamát segíti a kellemes zene. Ne vad rock-számokra, vagy a legújabb pop slágerekre gondoljunk, hanem olyan, speciális összeállításra, amely kimondottan a hely hangulatához igazítva készül, és amely tükrözi az étterem koncepcióját. A klasszikus zene egy topgasztro helyen mindig beválik, a popzene megosztóbb lehet, ezért ezt kevesebben is választják.
Forrás: businessinsinsider