11 trükk, ami miatt az étteremben többet költ a vendég

11 trükk következik, amely mind azt célozza, hogy az étteremben többet költsön a vendég. Amerikai pszichológusok állították össze azt a listát, ahol tapasztalataik, kutatásaik alapján összegezték, mit tesznek az éttermesek, vendéglátósok annak érdekében, hogy minél többet költsön náluk az, aki hozzájuk betér.

1.      Az elsőt máris felesleges lenne figyelembe venni idehaza, ha nem fordítanánk a dolgot a hazai viszonyok alapján: azt tanácsolják az emberi lélekben jártas szakemberek, hogy az étlapon sehol ne szerepeljen a dollár (esetünkben a forint jele) jele, mert ez mindig arra emlékezteti a vendéget, hogy pénzt ad ki valamire. A Cornell University School of Hotel Administration által végzett kutatás szerint azok a vendégek, akik nem látják az árnál a dollárjelet, lényegesen többet költenek, mint ahol fehéren-feketén ott áll.

2.      Az akciós termékek általi régi trükköt is sokan alkalmazzák: gyakori, hogy 9-essel a végén írják az árakat, ugyanis az emberek hajlamosak egy pl. 2.999 Ft-ba kerülő fogásról azt gondolni, hogy az jóval barátibb összeg, mintha azt írnák az étlapra, az adott étel 3.000 Ft-ba kerül.

3.      A Cornell University pszichológusai szerint sikeres recept lehet, ha az ajánlott ételeket érzékletesen írják le, mert ez is nagyban befolyásolhatja a választást. Valamint gyakran sikeres, ha a szószok, mártások, vagy különböző ételek, italok leírásánál szerepel a pontos márkanév vagy a különféle jelzők: pl. Jack Daniel szósz, Minute Maid narancslé stb.

4.      Szintén a körön belüli érzést, a szinte családias hangulatú vendéglátás érzetét erősíti a vendégben, ha különféle ételeknél feltüntetik, hogy ez egy nagyi receptje alapján készült sütemény, vagy Margit néni krumpli salátája. A házias receptekben bíznak a vendégek, felkelti az érdeklődésüket, és szívesen rendelik, hogy részesei legyenek a csipetnyit nosztalgikus, békebeli vendéglátásnak.

5.      Ha etnikus (és nem etikus!) jellegű az alapanyag, azaz az adott területre, régióra jellemző, az mindig hiteles a vendég számára, így biztos lehet abban, hogy friss, és a konyhán odafigyelnek az összetevőkre. Charles Spence, oxfordi kísérleti pszichológus szerint fontos és vendégcsalogató megoldás, ha a fogásoknál feltüntetik, hogy helyi összetevőből készült, és az is csábító a vendég számára, ha olyan eljárással készül, és olyan módon tálalják fel, ami szintén az autentikus vendéglátást jelzi.

6.      Az ételek összetevőit, és a fogásokat bemutató képek mindig érdekesek és informatívak a vendégek számára, azonban az igazi high-end éttermek filozófiája szerint ezek túl vásári fogások, és nem is alkalmazzák.

7.      Ha valahol különösen drága ételeket kínálnak - az szintén jó megoldás lehet a pszichológusok megállapítása szerint ahhoz, hogy az adott helyen a többi ételt jó áron tüntessék fel, még akkor is, ha az adott ár nem éppen baráti, azaz még az is túl magas az átlagoshoz képest.

8.      Szintén a vendégek kellemes érzetét segíti, ha egyféle ételből kétféle mennyiséget kínálnak. Mivel a kevesebb kerülő, kisebb adagot szívesen választja a vendég, természetesen nem jön arra rá, hogy eredetileg azt szánták eladásra, a nagyobb adag inkább csak összehasonlításra szolgál, és azt biztosítja, hogy a vendég úgy érzi: most jól járt.

9.      Étlapon, ill. ahol táblán vagy másutt szerepel a napi kínálat, és az online platformokon gyakran alkalmazzák azt a megoldást, hogy a jobb felső sarokba helyezik el az információt, mert tény, hogy az emberi szem, a figyelem mindig oda irányul először.

10.  „A kevesebb mindig több” elvét sokan nem veszik figyelembe. Mert ha a vendég állíthatja össze a napi kínálat alapján saját menüsorát, akkor szereti, ha van többféle fogás, így végigpróbálhatja az étterem teljes kínálatát.

11.  Az University of Leicester kutatása szerint a kellemes érzést, az étterem hangulatát, a vendégek költési hajlamát segíti a kellemes zene. Ne vad rock-számokra, vagy a legújabb pop slágerekre gondoljunk, hanem olyan, speciális összeállításra, amely kimondottan a hely hangulatához igazítva készül, és amely tükrözi az étterem koncepcióját. A klasszikus zene egy topgasztro helyen mindig beválik, a popzene megosztóbb lehet, ezért ezt kevesebben is választják.


Még vasárnap éjfélig csodálhatja: javában tündököl a pécsi Fényfesztivál

Még vasárnap éjfélig csodálhatja: javában tündököl a pécsi Fényfesztivál 

Pénteken kezdetét vette a Zsolnay Fényfesztivál, amely már az első napon ezreket vonzott Pécs belvárosába.
Lezárult a Tokaj témáját feldolgozó grafikai tervpályázat

Lezárult a Tokaj témáját feldolgozó grafikai tervpályázat 

Hatvan pályázótól érkezett százhúsz alkotás a megadott határidőig.
Határtalan nyár – fesztivál fesztivál hátán

Határtalan nyár – fesztivál fesztivál hátán 

Magyarország, Erdély és a Felvidék kínál minőségi zenét minden korosztálynak a következő hét fesztivál eseményein.
Emiatt marad el a tűzijáték Cegléden

Emiatt marad el a tűzijáték Cegléden 

Bár ellenérzések korábban is felmerültek a pirotechnikai bemutató kapcsán, ezúttal egészen más állt a háttérben.
Le kell bontani egy balatoni kilátót

Le kell bontani egy balatoni kilátót 

Életveszélyessé vált a faszerkezet.
Jönnek a Székesfehérvári Királyi Napok

Jönnek a Székesfehérvári Királyi Napok  

Székesfehérvár belvárosa idén nyáron ismét megelevenedik.
Nagyon alacsony a Duna! – figyelmeztet a vízi rendőrség

Nagyon alacsony a Duna! – figyelmeztet a vízi rendőrség 

Az alacsony vízszint miatt a fő hajózási útvonal jelentősen beszűkült.
Már várják a négylábú strandolókat Fonyódon

Már várják a négylábú strandolókat Fonyódon 

Megnyitotta az idei szezont a fonyódi kutyabarát fürdőhely.
Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban

Titokzatos Erzsébet-portré a Gödöllői Királyi Kastélyban 

A Gödöllői Királyi Kastély egy eddig ismeretlen, különleges Erzsébet királyné-portréval gazdagította gyűjteményét.
Augusztusban PanyolaFeszt

Augusztusban PanyolaFeszt 

A tavaly nagykorúvá cseperedett PanyolaFeszt komoly missziót vállal évről évre, fontos ügyeket karol fel.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.