A fiatal fesztiválozók lehetnek a jövő utazói

A turizmus és a fesztiválok kapcsolatáról, az partneri együttműködésről rendezett észak-magyarországi szakmai napot kedden Miskolcon a városházán, a Magyar Fesztivál Szövetség.

A régió három megyéjéből: Hevesből, Borsod-Abaúj-Zemplénből és Nógrádból érkezett fesztivál-, rendezvény- és konferenciaszervezőket, a szállásadókat, a vendéglátásban, az utazási irodáknál és a művelődési intézményekben dolgozó szakembereket a városháza udvarán egy gólyalábas, kalapos fiatalember köszöntötte. A találkozó helyszínén a jelentősebb hazai fesztiválok feliratos paravánjait helyezték el a rendezők, ezzel is utalva azok fontosságára.

Miskolc arculata sokat változott

Köszöntőjében Elekes Zoltán, a Magyar Fesztivál Szövetség alelnöke arra emlékeztetett: fontos, hogy a találkozó résztvevői megismerjék egymás munkáját, bepillantsanak a rendezvényeikbe. Így egymást segítve tematikus turisztikai csomagokat állíthatnak össze, erősítve a szálláshelyek jobb kihasználását. A rendezvények, a fesztiválok ugyanis jelentősen hozzájárulhatnak a látogatások számának növeléséhez.

Bevezető előadásában Kiss Gábor, Miskolc alpolgármestere - a házigazdák nevében - méltatta a borsodi megyeszékhelynek a turizmusban betöltött szerepét. Kiemelte, hogy az elmúlt években Miskolc arculata sokat változott és a gazdaságában egyre fontosabb szerepet játszik az idegenforgalom is. Tavaly például fél milliárd forinttal növekedett a városban a vendégéjszakákból származott bevétel. Arra is utalt, hogy a műemlék diósgyőri vár újjáépítésével, az utóbbi három évtized legnagyobb turisztikai fejlesztését valósították meg.

Fesztivál elemzések, tapasztalatok

A továbbiakban Molnár Anita, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője tartott prezentációt. Szólt a nemzetközi fesztiválpiaci tapasztalatokról. Elemzések szerint a gazdasági válság főleg a dél-európai országok turizmusára gyakorolt kedvezőtlen hatást. Több helyen jellemzővé váltak az egynapos fesztivállátogatások, miközben a színvonalas, nagyobb események iránt nőtt az érdeklődés. A közepes rendezvények száma viszont csökkent.

Az előadó az itthoni helyzetről is szólt. Az erre vonatkozó kutatások 57 fesztiválra terjedtek ki, noha évente ennél sokkal több ilyen rendezvényt tartanak. A szakértők megállapították, hogy erős a verseny a rendezvények között és azok maradnak meg, amelyek a névválasztásukkal, témájukkal, egyediségükkel, a hagyományokhoz kapcsolódva tűnnek ki. Leginkább ezekkel nyerik el a különböző érdeklődő korosztályok bizalmát. Molnár Anita kiemelte Észak-Magyarországot, amely jelentős helyet foglal el a fesztiválok sorában. Példaként említette Tokajt és Egert a borturizmusának imázsával. Azt is hangsúlyozta, lényeges, hogy az utazók döntéseikhez időben megismerhessék az éves rendezvénynaptárakat. Felhívta a figyelmet arra, hogy napjainkban a 18-30 éves fiatalok a leggyakoribb fesztivállátogatók, akik közül kerülhetnek ki a jövő utazói.



Ezután Musatics Éva, a Magyar Beutaztatók Szövetségének titkára tartott előadást a szövetség érdekvédelmi munkájáról és utazási irodáknak a fesztiválok népszerűsítésében vállalt tevékenységéről. Hangsúlyozta: a vendégek azt tekintik döntésük alapjának, hogy miként juthat el egy -egy rendezvényre és milyen élményeket szerezhetnek. Ezért arra hívta fel a fesztiválszervezők figyelmét, hogy a rendezvények helyét és idejét pontosan, legalább fél évvel előre tudassák. Így hozhatnak ugyanis reális döntést az érdeklődők arról, hogy mit választanak. Emellett a fesztivál belépők ára szintén fontos, mert a partnerek szeretik tudni, hogy a pénzükért milyen szolgáltatást kapnak. Ezek érdekében nagyon fontos a további szoros együttműködés a beutaztató irodák és a fesztiválok, a programok szervezői között.

A hazai TDM-ek szerepe

A belföldi vendégforgalomban évente három és fél millió turista vesz részt. Az utaztatásukban versenyeznek egymással a az ebben résztvevő intézmények és vállalkozások - mutatott rá Nagy Júlia, a Magyar TDM Szövetség alelnöke. Tapasztalatok szerint az érintettek a szabadságuk egy részét töltik pihenéssel, illetve évente két-három hosszú hétvégét szánnak erre. Mindezt figyelembe kell venniük a szakembereknek amikor újabb termékek fejlesztésével tesznek ajánlatokat egy-egy utazásra, programra. Azt is kiemelte, hogy ebben egyre nő a turisztikai desztinációs menedzsmentek szerepe. Országszerte igyekeznek összehangolni és a piacokra vinni a turisztikai értékeket. Szervezik az információs rendszereket, közreműködnek a szakmai képzésekben és a szemléletformálásban is. Példaként említette a Miskolci TDM munkáját, melynek a menedzsereként a munkatársaival szorosan együttműködnek a turizmusban érdekeltekkel. Emlékeztetett, hogy a legtöbb TDM hazánkban Balatonnál működik, de Észak-Magyarországon is több tevékenykedik közülük. A következő időszakban akkor lehet sikeres a munkájuk, ha az szakmai kapcsolatokat tovább erősítik.
A találkozón részt vevők a prezentációkon kívül megismerhették az Európai Fesztivál Szövetség és a Magyar Fesztivál Szövetség munkáját, valamint az Európai és Magyar Regisztrációs Minősítési Rendszer helyzetét is. Ezek mellett a szakhatóságok illetékesei tartottak kerekasztal beszélgetést a fesztiválok, a rendezvények biztonságos, jogkövető rendezésének fontosságáról és feltételeiről.


Hamarosan startol a 40. Vivicittá

Hamarosan startol a 40. Vivicittá 

Április 12-én startol Budapesten a tavasz legnépszerűbb szabadidősport-eseménye, a negyvenedik, jubileumi Telekom Vivicittá.
 Turizmusmarketing konferencia Pécsett

Turizmusmarketing konferencia Pécsett 

2025. április 11-én rendezik Pécsett a hazai turizmus- szakmai konferenciák zászlóshajójává vált évenkénti turizmusmarketing konferenciát.
MSZÉSZ régiós ülések: fenntarthatósági gyakorlatok, osztrák piac jelentősége

MSZÉSZ régiós ülések: fenntarthatósági gyakorlatok, osztrák piac jelentősége 

A március 27-28-i régiós üléseken több mint 150 szállodaipari szakember vett részt.
Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány

Újabb két magyarországi szarvasmarhatelepen lehet száj- és körömfájásjárvány 

A helyzet azért is aggasztó, mert a két telep a magyar-szlovák határ közelében van.
A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre

A hazai munkavállalók fele nyitott egy új munkalehetőségre 

A fizetés mértéke és a juttatási csomag a legfőbb vonzerő.
Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine

Digitális színház, történelmi tárlat és időutazás: nyílik a Time Machine  

Április 8-án Budapest legújabb attrakciója egy egyedülálló időutazásra hív.
Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben

Nyomozós játék, cellalátogatás, börtönkoszt, tombolanyeremények a Várbörtönben 

Egyéves születésnapját igencsak különleges módon ünnepli a veszprémi Várbörtön Látogatóközpont.
Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál

Békéscsabán kezdődik a tavaszi fesztivál 

Csaknem harminc rendezvényt kínál a Békéscsabai Tavaszi Fesztivál.
Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben

Ennyit költött a rendezvényszektor 2024-ben 

A rendezvényszektor vállalati eseménymarketing piacának árbevétele 2024-ben 78,4 milliárd forint volt és 4,3 százalékos növekedést mutatott.
Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum

Különleges programokkal ünnepel a Folly Arborétum 

Idén 120 éves a badacsonyörsi botanikus kert.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.