A konferencia első napján a vendéglátók (Hajdúszoboszló városa, a Hungarospa Zrt. és a helyi TDM képviselői) mutatkoztak be. A fürdőváros tavaly egymillió vendégéjt (+3,6%) regisztrált, 20 ezer szállásférőhellyel és jelentős IFA bevétellel rendelkezik, melyből támogatja a helyi TDM szervezetet. A kiváló gyógyvízre települt Hungarospa folyamatos, jelentős fejlesztések révén vált a város nemzetközi hírű vonzerejévé. Legfrissebb újdonságuk a hamarosan elkészülő extrém zóna a sportos kihívásokat kedvelőknek. A Hungarospa saját konferenciatermével és szállodájával komplex egységet képez.
A Hajdúszoboszlói Turisztikai Nonprofit Kft. 180 taggal rendelkezik, fenntartását 40 százalékban a város, 20-20 százalékban a Hungarospa és a helyi szolgáltatók biztosítják. A fürdő és a helyi TDM jövőképe az egészségügyi turizmus, hiszen évente máris 900 ezer gyógyászati kezelést vesznek itt igénybe.
Semsei Sándor, az új MTDMSZ elnök céljai
Semsei Sándor elnök beszédében mindenekelőtt elődje, Balogh Károly munkáját köszönte meg, és tiszteletbeli elnökké választását javasolta. Meggyőződése szerint a turizmus globális piacán a térségek versenye zajlik. A TDM rendszerrel kapcsolatban kiemelte, hogy a pályáztatási rendszer nem megfelelő, olyan Turizmus Törvény megalkotása szükséges, mely csak a közérdekű turisztikai szervezetekről szól, hiszen a szakma vállalkozóit már rég különféle rendeletek szabályozzák. Semsei Sándor ugyanakkor a TDM-ek háza táján kezdené a munkát, mert több aktivitással, az országos szövetséghez való minél szélesebb körű csatlakozással teremthető meg az a szakmai erő, mely a döntéshozókra hatást képes gyakorolni.
A turizmuspolitika aktuális kérdései
Dr. Horváth Viktória helyettes államtitkár (Nemzetgazdasági Minisztérium) ismertette a SZÉP kártya tavalyi sikereit és idei megerősödését. A turisztikát is érintő, e ciklusban megnyíló uniós pályázati források eléréséhez több, most általa ismertetett címszó alatt érdemes kereskedni. Kifejtette, hogy támogatja a TDM mozgalmat. A legtöbb vendégéjszakát elért top 30 vidéki település közül szinte valamennyiben működik turisztikai desztináció menedzsment (TDM) szervezet. A Turizmus Törvény megalkotására azonban csak ősszel, a nemzeti Turizmus Stratégia elfogadása után lehet számítani. Meglátása szerint még sok a tisztázatlan kérdés a TDM rendszer körül, a legnagyobb baj, hogy a köztudatban, a turizmusban, az önkormányzatokban tevékenykedők körében sincs elég információ erről a fontos rendszerről. Sokkal erősebb média hátszél segíthetné a TDM-ek helyzetének megszilárdulását.
Így működhet együtt a Magyar Turizmus Zrt. és egy régiós TDM
Arra a kérdésre, hogy az azonos munkát, de különböző szinteken végző MT Zrt. és a TDM-ek között milyen együttműködési formák léteznek, Hoffmann Henrik (Balaton Turizmus Szövetség elnöke) előadásából kaptunk tájékoztatást. A „Nyitott Balaton” projektben elsőként érték el, hogy egy turisztikai termék népszerűsítéséhez erős médiatámogatást kapjanak az MT Zrt. Regionális Marketing Igazgatóságától. A „Nyitott Balaton” projektben a tavaszi Balaton sportos, aktív kínálatát gyűjtötték össze: 20 település 400 szolgáltatója csatlakozott az akcióhoz. Sikerült megnyerni a balatoni hajózás, a tó környéki vasút és a civil szervezetek támogatását is. Mindezt a „Nyitott Balaton” honlapja és a média népszerűsítette. Nem várt módon a Balaton fagyijának kiválasztása mozgatta meg leginkább a média munkatársainak fantáziáját. Az önkormányzatokkal kapcsolatban azonban rossz a Balaton Turizmus Szövetség tapasztalata, a legtöbben csak saját településük határáig látnak, nem együttműködőek.
Érdemes lenne azonban figyelni Hoffmann Henrik azon javaslatára, hogy vezessék be újra a turisztikai adót, melyet a település vállalkozói fizetnének. A külföldi minták alapján meggondolandónak tartja azt is, hogy csak bizonyos nagyságrendű vendégéjszakaszám alapján létesülhessen TDM szervezet. Az általa ajánlott határ a 400-600 ezres vendégéjszakaszám.