A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel információt biztosítva a közeljövőben várható trendekről.
A TKI index 2022. augusztusban -13 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén romlónak érzékelik. Júliushoz képest az index értéke 10 ponttal csökkent. A csökkenés elsősorban a szálláshely-szolgáltatást érintette.
A turizmus teljesítmény várakozások indexe (a szálláshely-szolgáltatásban vendégéjszakák számát, a vendéglátásban a vendégek számát, az egyéb turisztikai szektorban tevékenységtől függően a vendégek/ügyfelek/foglalások számát méri) +7 pontra emelkedett 2022 augusztusában, így az előző hónapokhoz hasonlóan meghaladta a GKI EU számára készülő konjunktúrakutatásában mért szolgáltatási szektor indexét (-6 pont), valamint a nemzetgazdasági átlagot is (-2 pont). A turizmus egyes alszektorai közül a szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai szektorokban átlagot meghaladó (+11, illetve +16 pont), míg a vendéglátásban ennél alacsonyabb és negatív (-8 pont) az index.
A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 30%-a növekedést vár a vendégéjszakák számában (utóbbiak kétharmada jelentős növekedést), 50%-uk stagnálást, s 20%-uk vár visszaesést. A vendéglátásban működők 20%-a vár vendégforgalom növekedést, míg 42% stagnálást, 38%-uk pedig visszaesést vetít előre.
A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest +4 ponton állt az év 8. hónapjában, mely azt mutatja, hogy nagyon lassú ütemben, de nőtt a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan -3 pontot mértek, mely azt jelenti, hogy a cégek nagyon kis mértékben, de csökkentik a munkaerőállományt. Ez a szezonális hatások miatt (a nyári főszezon végeztével) természetesnek tekinthető.
A turisztikai cégek 79%-a áraik, 55%-a a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 15%-ot, míg a működési költségek növekedése 27%-ot tett ki. Vagyis a cégek nem hárították át az összes költségnövekedést a fogyasztókra, elsősorban a profitjuk rovására egy részét „lenyelték”.
A részletes elemzést a csatolmányokban olvashatják.