Katonás rendben sorakoznak a kék kétkerekűek az Élettudományi Központ előtt. Egy-két kerékpár már hiányzik, ebből is látható, hogy a diákok elkezdték használni az új, környezetbarát közlekedési eszközöket. – Élhető környezetet akartunk teremteni, mely méltó a nemzetközi elismertségnek örvendő Egyetemnek. Hat évvel ezelőtt indult a projektünk azzal a céllal, hogy a távolabb elhelyezkedő campusok, mint az agrár-és a jogtudományi kar épületei, kollégiumai is gyorsan elérhetők legyenek kerékpárokkal – mondta Bognár István, a Debreceni Egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnökhelyettese. Elsőként szabadon használható kerékpárjavító állomásokat hoztunk létre. Majd tereprendezést követően kerékpártartókat építettünk. Szükség volt ezekre, mert sok hallgató saját kerékpárjával jár, és tároló hiányában a Nagyerdő területén fekvő épületeket övező fákhoz kötik biciklijüket. Aztán utánajártak a kerékpárkölcsönző rendszereknek. A hazai példák önkormányzati, vagy céges működtetést jelentettek, de ezeket nem akarták. A padovait találták követendő példának. Ott a diákönkormányzat működteti a rendszert, így ők is magukra vállalták kiépítését, működtetését, szervizelését. Kilencven kerékpárt vásároltak, s három campusra telepítették a gépeket: a Böszörményi úti, a Kassai úti, az Egyetem téri campusra, és az Augusztára (klinikák). 35 millió forintba került a rendszer kiépítése. A pénzt a saját bevételeiből biztosította a diákönkormányzat, mint pl. rendezvények belépődíjaiból.
GPS-alapú nyomkövetés, szervizelés
A masszív kerékpárokon minden olyan alkatrészt, amely leszakadhat, letörhet, a vázon belül vezettek el. Csomagtartó, beépített GPS, lámpák, csengő, „macskaszemek” garantálják a közlekedés kényelmét és műszaki biztonságát. A logóra egyetemi pályázatot írtak ki, és a több mint 120 pályázatból a biciklin hajtó figurát választották. A járművek karbantartására a diákönkormányzat környezetvédelmi bizottságának egyik tagja vállalkozott. Ő figyeli a GPS adatait, látja, hogy melyik állomáson hány kerékpár áll, és ahol túl sok van, onnan elszállítja oda, ahol kevés állomásozik. Az Egyetem üzemeltetési osztályától kaptak egy utánfutót erre a célra, és a szervizhez javító készletük is van.
Optimális kerékpárutak
Tervük, hogy optimális kerékpárutakat tartalmazó térképet készítsenek a campusok és a klinikák közötti közlekedésre. A legbiztonságosabb utat akarják megtervezni. Ugyanis sok a külföldi diák, a biciklista, a hazaiak közül sokan közlekednek autóval, mindenki siet az épületek között, amerre rövidebb utat talál. Ebben szeretnének rendet tenni. Továbbá a városközpontban lévő Hittudományi Egyetemet is be akarják vonni a kerékpárkölcsönző rendszerbe. Ugyanis a nagyerdei kollégiumokban laknak tanítóképzős hallgatók is, akiknek szintén jó lehetőség lesz kerékpárral járni az órákra. A kerékpárok a Debreceni Egyetem kártyájával (DEKa kártya) működtethetők elektronikus regisztrációt követően. Bérlet is váltható.
Nagypéntek után, 30-an használhatták először az egyetemi polgárok a kerékpárokat. Löki Viktornak, a Természettudományi Kar biológus hallgatójának tetszik az ötlet. Londonban látott ilyen városi közlekedési lehetőséget, de az ehhez képet bonyolultabb volt, a kerékpár kerekét kellett ki-és beakasztani kölcsönzéskor. Jó ötletnek tartja a kezdeményezést, ő gyalog, megfeszített tempóval 17 perc alatt jut a Karra. – Aki rá van utalva, az használni fogja – vélte.