A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 2,9 százalékkal nőtt, és elérte a 35,9 milliárd forintot. Ezen belül a szállásdíjbevétel 4,2 százalékkal, 21,570 milliárd forintra emelkedett, a vendéglátás bevétele 0,7 százalékkal csökkent és 7,209 milliárd forint volt, az egyéb bevételek 2,7 százalékkal, 7,087 milliárd forintra emelkedtek. A szállodák szobakihasználtsága 1,0 százalékponttal, 58,5 százalékra nőtt a tavaly júniusihoz képest.
Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok a kereskedelmi szálláshelyeken 0,5 százalékkal kevesebbet, 1,488 milliárd forintot költöttek júniusban. Az első fél évben viszont 6,9 százalékkal nőtt a SZÉP-kártya felhasználási értéke a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégek összesen 7,469 milliárd forintot költöttek.
A kiadható szobákra jutó átlagos szobaár bevétel (REVPAR) júniusban 10 ezer 728 forint, az egy szobára jutó teljes bevétel (TREVPAR) 17 ezer 839 forint volt, 4,7, illetve 2,9 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
A belföldi vendégéjszakák növekedése jellemző Budapesten
A KSH 2016. augusztus 11-én közzétett előzetes adatai szerint 2016 júniusában 360 ezer vendég 788 372 vendégéjszakát töltött el Budapest kereskedelmi szálláshelyein. Ez lényegében stagnálást jelent 2015 júniusához képest, illetve a vendégéjszakák számában egy enyhe, közel 1%-os visszaesés mutatkozott. A külföldi vendégek száma stagnált (312.737), a belföldi vendégek száma viszont 6%-kal növekedett (47.585). A külföldi vendégéjszakák száma 2 %-ot csökkent júniusban (698.229), a belföldi vendégéjszakák száma viszont 7%-os növekedést mutatott (90.143).
A 2016 január-júniusi összesített adatok szerint a kép ennél kedvezőbb. Az év első hat hónapjában 1.792.585 vendég 4.041.967 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ami hozzávetőleg 4, illetve 2%-os növekedésnek felel meg. Ezen belül a külföldi vendégek száma 3%-kal emelkedett (1.523.697), a belföldi vendégeké pedig közel 9%-kal (268.889). Az idei év első félévében a külföldi vendégéjszakák mérlege 1%-os növekedést mutatott (3.535.664), a belföldi vendégéjszaka pedig dinamikusan, több mint 11%-kal nőtt (505.303).
A budapesti kereskedelmi szálláshelyek szobáinak kapacitáskihasználtsága enyhén csökkent, 2016 júniusában 73%-os, 2016 első félévére vetítve ugyanez az adat 62%-os volt.
A kereskedelmi szálláshelyek szállásdíj-bevétele 2016 júniusában közel 4%-kal, az első félévben összesen pedig több mint 8,5%-kal növekedett. Ezen belül a külföldi szállásdíj több mint 7%-os, a belföldi pedig több mint 22,5%-os növekedést mutatott az év első hat hónapjában.
2016 első félévében folytatódott a szállásárak növekedése. Egy szoba átlagára 5,6%-kal, 21.003 Ft-ra emelkedett; az egy szoba egy működési napjára jutó szállásdíj (REVPAR) pedig 5,1%-kal 13.044 Ft-ra nőtt 2016 első hat hónapjában.
Budapest turisztikai küldő országai közül – a vendégéjszakák tekintetében – Ausztria csökkenést mutatott és 2016 első hat hónapjában 92,4%-on áll a megelőző év azonos időszakához képest. 107%-ra növekedett viszont az Egyesült Királyságból regisztrált vendégéjszakák száma. A többi fontos európai küldő ország hasonló mutatói is változatos képet mutatnak: Franciaország 91,25%-ot, Hollandia 115,75%-ot, Lengyelország 96%-ot, Németország 89,61%-ot, Olaszország 86,47%-ot, Románia 108,67%-ot, Spanyolország 109,08%-ot, Oroszország 85,77%-ot produkált.
A növekedés dinamizmusa továbbra is fennáll az ázsiai piacokról – kivéve Japánt. 2016 első félévében India vendégéjszaka mutatója 118,10%, Kína 153,26%, Izrael 124,49%, Korea 113,44%, Japán 87,53% volt Budapest kereskedelmi szálláshelyein.
Az Egyesült Államokból regisztrált vendégéjszakák mutatója nőtt (103,80%), Kanada viszont enyhén csökkent (98,85%).
A belföldi vendégéjszakák növekedéséhez a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) – a Főváros hivatalos kulturális, turisztikai és marketing szervezetének – tevékenysége is hozzájárult.
A BFTK számos akciót, megjelenést tervez 2016 őszére is. Szeptemberben bemutatkozik egyebek mellett a lengyelországi Krynica városában megrendezendő V4 gazdasági fórumon, valamint Kanadában, a Montreali Magyar Napok rendezvénysorozatán. A moszkvai Leisure, a párizsi Top Reesa, a Rimini TTG, a londoni WTM turisztikai kiállításokon a BFTK turisztikai szakemberei – a cég online és nyomtatott kiadványai segítségével – szintén bemutatják és képviselik Budapest turisztikai desztinációt.
A szeptember 27-én esedékes Turizmus Világnapjának megünneplésére a BFTK szakmai fórummal és nagyközönségi akciókkal készül.
Forrás: Turizmus Online / MTI