Fenntarthatósági szempontból jobb a hibrid munkavégzés

A HRFeed korábbi írásából kiderült, hogy a munkavállalók számára egyre fontosabb, hogy olyan munkahelyet találjanak, ahol a vállalati kultúra része a fenntarthatóságért való törekvés, a környezetvédelem. Akkor a cégek által nyújtott termék, szolgáltatás, valamint a vállalati stratégia kapcsán beszélgettünk erről szakértőinkkel, most azonban a szervezet működésének központi helye, az iroda fenntarthatósága kerül előtérbe – az átalakuló munkavégzési igények és a zöldebb iroda kapcsán Tomaj Zsófia, fenntartható fejlődési szakértő nyújtott segítséget a HRFeed-en.

Az elmúlt 1,5 év tripla K-ja (koronavírus, karantén, kijárási korlátozás) után sem áll(t) vissza a korábban megszokott irodai munka. Az Office@home és a Kinnarps közös magyarországi kutatásából – melyben 300 vezetőt kérdeztek – kiderült, hogy a válaszadók mindössze 4%-a nem fogja biztosítani a későbbiekben az otthoni munkavégzés lehetőségét – ez korábban 28% volt. Ezzel kimondható, hogy a korábbi, kizárólag irodai munkának lassan befellegzett. Munkavállalói oldalról két jelentős meglátás is érkezett a Microsoft globális kutatása alapján: 73 százalékuk szeretne a járványhelyzet után is rugalmas feltételekkel, főleg otthonról dolgozni, azonban a megkérdezettek 67%-a hiányolja jelenleg a megszokott kontaktusokat.

A teljes otthoni munkavégzés sem fenntartható hosszú távon, mert igényeljük a társas kapcsolatokat. A fenntarthatóság hármas aspektusa kapcsán [szerk.: környezeti, gazdasági, társadalmi pillér] itt nagyon felértékelődik a társadalmi vonal, azon belül is a munkavállalók jólléte, beleértve a mentális jólétet. Jelenleg úgy tűnik, hogy a hibrid megoldás lesz hosszú távon fenntartható, de minden iroda egyéni sajátosságai fogják meghatározni, hogy milyen szabályok mentén alakítják ki a munkafolyamatokat.

Tomaj Zsófi szerint a hibrid megoldásnak a társadalmi mellett természetesen nem elhanyagolható környezeti és gazdasági előnye is van. Egy átlagos irodai dolgozó naponta akár 1-2 kg szemetet is termelhet. Mivel korábban időnk egy nagyobb részét a munkahelyünkön, irodában töltöttük, így arányosan a keletkező szemét is ott került kidobásra. Ha belegondolunk, elég gyorsan összejöhet ez a mennyiség: a munkába menet megvett kávé pohara, az ebédre rendelt étel tartódoboza, maga az ételmaradvány, a munka közben elhasznált jegyzettömbök, cetlik mind ebbe a kategóriába tartoznak. „Nem szabad elfelejteni azt a sok szemetet sem, amit maga a szervezet termel: az amortizálódott irodai bútorok, elektronikai hulladék, patronok közel sem fenntartható módon kerülnek megsemmisítésre.” – tette hozzá Zsófi.

Azonban a kevesebb utazás nem csak kisebb kibocsátással jár, de időt és pénzt is spórol meg a munkatársaknak. Az IEA elemzése azt mutatja, hogy ha mindenki világszerte csak egy napot otthonról dolgozna, akkor a közúti személyszállítás globális olajfogyasztásának körülbelül 1%-át takarítanánk meg évente. Figyelembe véve azt a növekedést, amely a háztartások energiafelhasználását eredményezné, a globális CO2-kibocsátásra gyakorolt általános hatás éves szinten 24 millió tonna (Mt) csökkenést jelentene - ami megegyezik Nagy-London éves CO2-kibocsátásának többségével.

„Hozzá vagyunk szokva ahhoz a gondolathoz, hogy ha van egy cégünk, kell, hogy legyen irodánk is. A kérdés viszont az, hogy tényleg fent kell-e tartani egy ritkán látogatott irodát. Arra kell csak az iroda, hogy az aktáknak legyen helye vagy hogy hetente helyet adjon pár közös meetingnek? Pár ember jár csak be, de a többiek otthonról dolgoznak? Milyen funkciókra szolgál a mostani közös tér? Ma már nem kell saját iroda, sok más lehetőség van. A közösségi irodák, illetve az alkalmakra bérelhető tárgyalók számos opciót kínálnak. Kevésbé formális helyek is megfelelhetnek meetingeknek, mint egy olyan kávézó, ahol van egy nagyobb kommunális asztal vagy egy külön terem.” – mondta a szakértő.

Véleménye szerint legelőször meg kell vizsgálni, milyen negatív környezeti hatásai vannak a cégnek, és ott érdemes kezdeni az átalakítást (ha még nem volt korábban erre irányuló törekvés). Ez lehet nyersanyagokhoz, szén-dioxid kibocsátáshoz, vízhasználathoz vagy nem utolsó sorban energiafelhasználáshoz kapcsolódó. De kisebb és könnyebben bevezethető megoldások is vannak: például, ahol sok hulladék keletkezik, érdemes a fenntarthatóbb hulladékkezelésre koncentrálni, legyen ez akár az egyszer használatos műanyagok kiiktatása, a folyamatok digitalizációja a papír használat csökkentéséért, és persze a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése.

Sokan csak a kézzel fogható, szemmel látható eredményekre törekednek, azonban a fenntarthatóság harmadik, társadalmi pillére kifejezetten fontos a munkahelyi környezetben: az egyenlő bánásmód, a bérek közötti különbségek kiegyenlítése, de a diverzitás, elfogadás és integrálás is legalább ilyen fontos. A kollégák mentális egészségének támogatása (úgy, ahogyan a fizikálisé is) szintén elengedhetetlen. „Egy olyan iroda, ahol a fenntarthatóság központi helyen van, növeli a munkával való elégedettséget és javíthatja a termelékenységet. Csökkenti az egy alkalmazottra eső átlagos betegnapok számát. A tehetségmegtartást és a tehetségszerzést is támogatja. Várhatóan a kollégák is szívesen mennek vissza dolgozni otthonról egy olyan térbe, ahol a fenntartható szemlélet magas szinten érvényesül.” – zárta a gondolatot Tomaj Zsófi.

Azért, hogy a vállalati kultúra részévé váljon mindez, már rengeteg, könnyen használható eszköz áll rendelkezésre. Nem csak a vezetés, hanem a HR egyik fontos feladata is az, hogy a cég által képviselt értékeket mindenkivel megismertessék, így akár csapatépítők alatt, akár online felületen keresztül is erősíthető ez a szemlélet, de a közösen gondozott iroda, a közös felelősségvállalás szintén erősítheti a kollégák közti kapcsot. Ahogyan a cikk elején említett korábbi anyagunkban beszámoltunk, a munkavállalók részéről már globálisan is érkezett visszajelzés a fenntartható irodák, munkahelyek preferálására. Ezt párosítva a fenntartható fejlődési szakértő gondolataival, miszerint a mindennapos munkavégzésben, hatékonyságban is kifejezetten támogató közeget jelenthet a környezetbarát iroda, érdemes lehet elgondolkodni azon, hogyan tehetjük mi is zöldebbé az említett szempontok alapján közösségi tereket.

Forrás: HRPWR


A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról

A szakma reagálása a SZÉP-kártya felhasználásának változásáról 

A SZÉP-kártya felhasználási szabályainak 2025. január elsejei módosítása milyen hatással lehet a hazai turizmus és vendéglátás szektorra?
Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét

Vitézy Dávid 5 pontba szedte, miért hintették be sóval Budapest marketingcégét 

A közlekedési szakértőként elhíresült politikus legfrissebb Facebook bejegyzésében részletesen beszámol arról, miért tartotta fontosnak, hogy a 2025. évi költségvetésben megvonják a főváros marketingügynökségének, a Budapest Brand forrásainak nagy részét.
Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló

Egy korszak vége: bezár az ikonikus Körszálló 

Október végén robbant a hír, hogy lebontás fenyegeti a Körszállót, hivatalos nevén a Hotel Budapestet, most újabb részletek derültek ki.
Márciusban életre kel a rakpart

Márciusban életre kel a rakpart 

Télen kell készülni a nyárra, idén is lesz rakpartnyitás, nem is akárhogy – írta a főpolgármester a Facebook-oldalán csütörtökön.
Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál

Szlovák-magyar összefogás Somoskő és Salgó váránál 

Közösen dolgozik Salgótarján és a szlovákiai Sátorosbánya önkormányzata, valamint a salgótarjáni Dornyay Béla Múzeum Somoskő és Salgó várainak értékmentésén európai uniós támogatással.
Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is

Egyelőre két hazai síterep működik, de hétvégén nyithat a többi is 

Szerdán több helyen hullott néhány centiméter hó, de ez még nem elegendő a sípályák üzemeltetéséhez.
Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re

Globális rendezvényiparági előrejelzés 2025-re 

Egy friss tanulmány áttekintést ad a globális rendezvényágazat idei évi kilátásairól, trendjeiről.
Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat

Így kerülte ki egy budapesti apartmankomplexum az Airbnb tilalmat 

A Király utcai Central Passage Társasház már megtalálta a módját, hogy továbbra is szálláshelyként működhessenek a lakásai.
Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből

Izgalmas kiállítás Füreden, a magyarok egyik nagy festőjének műveiből 

Egy híres magyar művész képei az űrben és David Bowie szívében is helyet kaptak. Most alkotásaival a Balatonra csalogatják a turistákat. A Vasarely kiállítás január 18-tól március 9-ig lesz látható Balatonfüreden.
Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő

Miniszteri ígéret: június 30-ára megnyílhat ismét a miskolctapolcai barlangfürdő 

Az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.