A Turizmus Versenyképességi Indexet kétévente kiadó Világgazdasági Fórum egy nonprofit szervezet, amely 1971 óta ad ki jelentéseket a gazdaság különböző dimenzióiban: ipari termelés, energia szektor, kiberbiztonság, pénzügy, egészségügy stb.
A turizmus index csak az egyik publikációjuk, a legismertebb, legfontosabb versenyképességi index a „Globális versenyképességi index”, mely a világ legtöbb gazdaságának teljesítményét méri. Ebben Magyarország 2023-ban a világranglista 48. helyén állt, a régióban a V4 országok mind megelőznek, de számos további régiós (balkáni) ország mögöttünk van.
Karsai Árpád turisztikai szakértő összehasonlító elemzésben ismerteti a turizmus versenyképességi indexszét (az új szóhasználat szerint fejlődési index), melynek mérése 17 pilléren (korábban 14) 102 (korábban 90) mutatóval (indikátorral) történik.
Összességében a 2019-es 48. helyről a 37.helyre léptünk. Előrelépésünk a régióban a legmagasabb.
A helyezés javulása, a 2024-es jelentés helyezéseinek összehasonlítása a 2019-es évi eredményekkel
A TTCI kutatása kétharmad részben nemzeti és nemzetközi szakmai szervezetek, intézmények adatközlésén és egyharmad részben nagy sokaságú - vállalkozás vezetői - megkérdezésen alapuló jelentés, mely rövid értékelést is ad, megállapításokat is tesz a turizmus helyzetéről.
A kutatás célja rámutatni a versenyképesség érzékeny területeire, „réseire”, hiányosságaira és lehetőségeire, illetve tartalékaira. Ajánlásokat tesz jó gyakorlatokra, az infrastruktúra menedzsmentjének célszerű rendszerére, az erőforrások (természeti és kulturális javak) jobb megőrzésére.
Fotó: World Economic Forum
Miben változott tehát Magyarország turizmusa 2024-re a 2019-es eredményhez képest? (A 2024. évi jelentés tehát a 2023-as év adatgyűjtésén alapul).
A turizmust támogató háttér értékelései körében:
- Üzleti környezet tekintetében a 88.helyről a 45.helyre 43 hellyel léptünk előre, ami nagy reményekre ad okot. E komponensben még mindig elmaradásban vagyunk a saját összesített turizmus-rangsorbani helyünkhöz (37.) képest.Egyébként e mutatóban új elemek is vannak a korábbiakhoz képest: jogállamiság (jogalkotás kiszámíthatósága stb.), ország hitelképessége stb.
- Biztonság, közbiztonság terén 19 helyet javultunk (39-ről 20-ra). (Új részmutató a „bizalom a rendőrségben” elem.)
- Egészség, járványügy is pozitív, a 7. helyről a 11.-re kerültünk. (Az összetevők közül az ivóvízhez való hozzáférésben a pontszám maximális!!!)
- Az infokommunikációs színvonal is javult (47.-ről a 37. helyre változott).
- Emberi erőforrások és munkaerőpiac. Ez a hazai szakma által kiemelten átélt probléma: pl. a szakképzett munkaerő hiánya. E mutatóban a 66.-ról a 44. helyre javultunk. (A részletes mutatók: az oktatás és a képzések minősége, a magasan képzett alkalmazottak, a munkaerőpiac dinamizmusa, ütésállósága és garanciái)
Turizmuspolitikát övező feltételek:
- A turizmus priorizálása. A turizmus kormányzat általi kedvezményezése az össz-helyezésünknél jobb pontozást kapott, sőt 12 hellyel javítottunk 2019-hez képest (35. helyett 23. hely). Itt a mutató arról szól, hogy a kormányzat mennyire priorizálja és promotálja a turizmust és mennyire folytat turisztikai befektetéseket.
- Árakat illető versenyképességünk terén a 88.-ról 68. helyre lépett léptünk. A mutató az utazás mellett az utazási vállalkozás működtetését is vizsgálja. Itt a szállodai- és Airbnb-árak, az üzemanyagárak és a kereskedelemben a vásárlóerőparitás képezi az elért pontszámot. (Ez a mutató talán kissé ellentmondásos, mert a magas ár jobb jövedelmezőséget, sikeres szakmát eredményez, a vállalkozók és a szakmai irányítás is abban érdekelt, hogy a kínálat magasabb áron is sikeres legyen a piacon.)
- A nemzetközi nyitottság (Itt rangsorunk a 26. helyről 28. helyre változott). A mutató a látogatók felé tanúsított nyitottságot és határon túli utazások könnyítését vizsgálja. Adatként egy másik index: a Travelsat Reputation Index eredménye szolgál.
Infrastruktúra mutatócsoport:
- A légi infrastruktúra rangsorunk 52.-ről 51.-re változott. Az ország légi közlekedési kapcsolatképességét, a légitársaságok számát értékeli. (Karsai Árpád szerint ez is ellentmondásos mutató, mert ugyan miért is baj, hogy egy kis országnak nincsenek belföldi járatai, és egyáltalán a fenntarthatóbb közlekedés (vasút stb.) preferálása idején miért a repülések és utaskilométerek mennyisége bizonyítaná a versenyképességet?)
- A szárazföldi és kikötő infrastruktúra terén a 41.-ről a 14.helyre javultunk. (Közutak állapota, vasúti közlekedés hatékonysága stb.)
- A turisztikai szolgáltatások és infrastruktúra mutatóban a 49.helyről a 63. helyre estünk vissza. A mutató az attrakciók és üzleti turizmus központok megközelíthetőségét értékeli. (Vélhetően a centrum-reptér kapcsolat horrorisztikus állapota és a turistabuszok kerületi politikai zsákmányszerzés miatti üldöztetése (turizmusellenes lakossági hangulatkeltés) formálja a pontszámot.) Új elemként a turizmus-befektetéseket és a szállodaiperi és vendéglátási munkaerő-termelékenységet is számba veszik.
Természeti és kulturális erőforrások mutatócsoport:
- A természeti erőforrások oltalma, attraktivitása terén a 81.-ről a 89.-re estünk vissza. A mutató a nemzeti parkok forrásokkal való ellátottságát, a nemzetközi egyezményekhez csatlakozást, biodiverzitás alapján oltalomra szoruló és oltalmat kapó területek arányát, az ökoturizmus promóció állapotát értékeli (le).
- A kulturális erőforrások terén (digitális elérhetőség, világörökségek száma stb.) a 43.-ról a 41.-re léptünk.
- A nem-szabadidős erőforrások: vállalati, egyetemi intézmények vonzása, mint a MICE iparág húzóerőforrása képezi külön mutató tárgyát (46. hely)
Fenntarthatóság:
- Környezeti fenntarthatóság: ebben a mutatóban az energiahasználat fenntarthatóságának szintjét, a természeti környezet oltalmát és fenntartható menedzselését mérik. (21.-ről a 14. helyre javulás).
- Társadalmi-gazdasági fenntarthatóság: e mutatóban a turizmusipar gazdaságban betöltött súlyát, a turizmusban való foglalkoztatottságot, továbbá a magasan fizetett munkahelyek arányát és a nemek egyenlő esélyeit értékelik (92. hely).
- A kereslet fenntarthatósági foka: e mutatóban a turizmus országon belüli földrajzi túlkoncentráltságát, a beutazó vendég rövid tartózkodási idejét, az erős szezonalitást, egyes nem fenntartható jelenségek megjelenésének trendjeit, overturizmust és keresleti bizonytalansági kockázatokat értékel a kutatás (97. hely).
Fotó: Karsai Árpád/World Economic Forum
Az összességében a 2019-es 48. helyről a 37.helyre lépés jó reményeket ad arra, hogy 2030-ra elérjük a 30.helyezést.
A WTTCI 2024-es jelentésé szerint a szektor pandémia utáni növekedése folytatódik, de a helyreállás nem egyöntetűen sikeres, és sok kihívás övezi.
Megfigyelhető, hogy a turizmus fejlődése az európai és az ázsiai-csendes-óceáni régiók gazdaságaiban a legkedvezőbb, míg a fejlődő országokban számos - a fejlődést támogatását illető - hiányosság vár megoldásra. A szektort növekvő IKT információs és kommunikációs technológiai képesség jellemzi, de a munka egyenlőségében és ütésállóságában javulás szükséges.
A természeti és kulturális erőforrások a feljövő gazdaságokban esélyt adnak egy turizmus-vezérelt gazdasági növekedésre.
Némi javulás ellenére a turizmus szektor legnagyobb kihívása a növekedés és fenntarthatóság egyensúlyának megteremtésében van.