Az elmúlt években nemcsak itthon, de külföldön is jelentős fejlődésen ment át a kerékpározás, az ehhez kapcsolódó turizmus. Az utóbbi időben Európában több kerékpárt adtak el, mint autót. Az EuroVelo kerékpáros útvonalak is elérték hazánkat, s az elsődleges cél ezek keresztezése, illetve az azokra a hazai kerékpárutakkal történő rácsatlakozás. - A legtöbb pénzt a kerékpáros turista költi, aki egy bankkártyával indul útnak, legalább száz, de legtöbb esetben akár ezer kilométert is megtesz, amely során folyamatosan igénybe veszi a vendéglátóhelyek, illetve a szálláshelyek szolgáltatásait, bevásárol, ajándékot vásárol - hangsúlyozta Vörös Ferenc, a Zöld Kerékpár Turisztikai Nonprofit Kft. projekt igazgatója. - Ennek jegyében hoztuk létre intelligens, több nyelven elérhető, hazánkban egyedülálló kölcsönző hálózatunkat az Ős-Dráva projekthez kapcsolódva, öt településen - Harkány, Kémes, Vejti, Vajszló, Sellye -, ahol összesen hetven elektromos kerékpárt helyeztünk el, dokkolókkal, így azok bármelyik állomáson felvehetők és letehetők. A diszpécser-szolgálattal folyamatosan internet-kapcsolatban állnak az állomások, ami lehetővé teszi folyamatos feltöltésüket. E mellett minden egyes kerékpárt GPS-szel láttuk el, hogy baj esetén segíteni tudjuk. A kerékpárjainkkal egy feltöltéssel akár száz kilométert is megtehetnek a turisták. A hálózat része tizenegy tájba illő pihenőhely is, amelyeket utcabútorokkal, kerékpártámasztékokkal szereltünk fel, az áramellátásukat pedig a tetőre felszerelt napelemekkel oldottuk meg.
A tervek között szerepel, hogy GPS és mobiltelefon feltöltőket is elhelyezünk bennük. Szó volt arról is, hogy a Budapest, Mohács között - az EuroVelo 13-hoz csatlakozó 402 kilométer hosszú kerékpárút építése - 2017-ben kezdődik meg. A Mohács, Villány, Harkány között már elkészült védett kerékpárutak az Ős-Dráva mentén létrehozott újabb 125 kilométeres szakasszal, az Ős-Dráva mentén kialakított kerékpárkölcsönző rendszer együtt még több lehetőséget teremtenek a térség kerékpáros turizmusban rejlő lehetőségek kiaknázására.
Elhangzott, az aktív - öko- és kerékpáros - turizmus fellendítése kedvezően hat a térség gazdasági növekedésének elősegítésére, a munkanélküliség csökkentésére. - A Drávát és annak partját kezdik felfedezni a turisták, az elektromos kerékpárok pedig megteremtik a lehetőséget egy másfajta élmény megszerzésére elsősorban azoknak, akik a hagyományos biciklikkel ezt nem élhetnék át, mint például az idős emberek, vagy a mozgásukban korlátozottak. A családoknak is kedvelt utazási céljává válhat a térség, hiszen adva van hozzá minden, az érintetlen táj, a csend, a falusi szálláshelyek, gyógyfürdők, vásárlási lehetőség, a különleges templomok és az itt élők tárgyi kultúráját, történetét, életmódját bemutató tájházak.
Ezen elemek felhasználásával létrehozott programcsomagokkal lehetne a térségbe csábítani a kerékpáros turistákat, hogy minél többen válasszák egy-egy hosszú hétvégére - hangsúlyozta Vörös Ferenc. Mindehhez a következőket fűzte hozzá Komlós Attila, a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság munkatársa, a természeti értékeken alapuló turizmus fontos eleme, hogy egy útvonalra több célpontot fűzzenek fel. Szólt arról is, az elmúlt évben átadott Ős-Dráva Látogatóközpontban is ennek jegyében szervezik a programokat. Egyebek mellett a Drávába torkolló Fekete-vízen kenutúrákat szerveznek, amelynek során az érdeklődők megismerkedhetik az ártér különleges flóráját és faunáját, valamint kerékpár kölcsönzésre is lehetőség van, amelyekkel végigjárhatók többek között a hagyományos gazdálkodást és a Dráva élővilágát bemutató tanösvények.
Baranya megye kerékpáros fejlesztési terveivel pedig Riegl Gábor, a megye önkormányzat főépítésze ismertette meg a hallgatóságot, aki többek között elmondta, Baranyán két nemzetközi kerékpáros túraútvonal – az EuroVelo 13 a Dráva mentén és az EuroVelo 6 a Duna mentén – megy át, a cél, hogy ezeket összekapcsolják Péccsel, s ezáltal kerékpárral bejárhatóvá tegyék a megyét. Ehhez meg kell teremteni dél felé Pécs és Máriagyűd között, észak felé Pécs, Orfű, Sikonda és Komló között, valamint Orfűtől Szentlőrinc felé az összeköttetést az Ős-Dráva kerékpárúttal, valamint Mohács irányában a dunai kerékpárúttal. Hangsúlyozta, olyan kerékpáros úthálózatot kívánnak kialakítani, ami lehetővé teszi a térség turisztikai, gasztronómiai, kulturális látványosságainak három-négy napos túra keretében történő felkeresését.