Kívül-belül műalkotást akartunk létrehozni

Társlapunk, a Kreatív nyolcadik alkalommal rendezte meg a PAKK csomagolásdizájn-versenyt, melynek végeredményeként 29 munka lett döntős és 21 kapott díjat, ebből 4 volt az arany. Idei újítás volt, hogy kiemeltünk egy kategóriát, a kisüzemi sörök kategóriáját, amely a magyarországi kisebb termelők kreativitását, dizájn-megoldásait hivatott díjazni és népszerűsíteni. A PAKK arany díjasait bemutató sorozatunk első darabjaként a kategória első helyezettjével, a Mad Scientist söröket megálmodó csapattal, Tarján Csabával, Szilágyi Tamással és Závodszky Gergővel beszélgettünk.

Mit lehet tudni rólatok, mit tanultatok, mivel foglalkoztatok korábban?

Tamás: Hárman indítottuk a Mad Scientist sörfőzdét, én pszichológiát tanultam, a srácok közül Csabi biomérnök, Gergő pedig gépészmérnök.

Mikor kezdődött a kézműves sörök iránti rajongásotok?

Gergő: Nehéz megmondani, a sörök iránt gimnáziumban kezdtem el érdeklődni. Ekkortájt főleg belga, német és cseh söröket kóstoltam. Az első „craft” kategóriás sör a Brewdog Punk IPA-ja volt. Ez körülbelül 2012-ben volt, és azon a nyáron már megfőztem életem első saját sörét.

Tamás: Az általános tapasztalat pedig azt mutatja, hogy innen már nincs megállás.

Hogyan jött az ötlet, hogy saját sörfőzdét indítsatok? Mikor indult a főzde?

Csabi: A házi sörfőzés után az utunk a hazai sörfőzdékbe vezetett, ahol lefőztük az első saját sörünket nagyobb tételben.

Tamás: Felmerült bennünk, hogy ha igazán akarnánk, ezt akár mi is tudnánk csinálni, és gőzerővel elkezdtünk abba az irányba teperni, hogy összehozzuk a sajátunkat.

Gergő: 2016 március 15-én főztük az első sörünket a saját sörfőzdénkben. Ez a dátum innentől kezdve duplán ünnep nekünk.

A PAKK elsősorban a dizájnról szól. Hogyan találtátok ki ezt a különleges címkesorozatot?

Tamás: Amikor a saját főzdénket építgettük, az egész elkezdett egy belsőséges dologgá válni számunkra. Már csak az érdekelt minket, hogy a „saját gyermekünk” a legszebb legyen a világon. Úgy döntöttünk, hogy nem alkalmazott grafikust, hanem grafikusművészt bízunk meg a címkék tervezésére. Ezáltal szerettünk volna egy olyan terméket létrehozni, ami kívül-belül műalkotás. Baranyai András grafikusművész mindenért a „felelős”.

Honnan jött az egyes ízek és a képi világ összekapcsolása?

Gergő: Minden sörnél egy történet volt a fejünkben. A Monkey Temple sörünk esetében például egy bajor búzasörről van szó, ami vanília hozzáadásával készült. A majmok és a dzsungel környezet erre enged asszociálni. A majmokról a banán, a templomról, és a dzsungel környezetben megjelenő vanília virágokról pedig a vanília juthat az ember eszébe.

Csaba: Az összes sörnél van egy tematika. A Limerick ír vörös sörünk kicsit druidás hangulatú, mintha ők főznék a sört, a Colonial Bitter olyan, mintha egy gyarmati időszakból lenne egy hazatérő sörfőző újragondolt söre. A Jam72 intenzitásával ízben és a képi világban is egy amerikai rockfesztivál őrültségét idézheti a fogyasztó számára.

Tamás: Próbáltuk vizuálisan elképzelni az érzéseket, amik megjelennek bennünk akkor, amikor ezeket a söröket kóstoljuk. Andrisnak ezeket elmeséltük, és innentől kezdve ő már szabadkezet kapott. Az egész „műalkotás” koncepciónak pont ez volt az alapja.

Négyféle sörrel pályáztatok, várható-e bővítés, és ha igen, azt milyen képi világ jellemzi majd?

Gergő: Mára már nyolc féle sörünk van. A kisüzemi sörfőzdék nagy előnye, hogy mindig van valami új.

Csaba: Az új söröket is hasonló koncepcióban alkotjuk meg. Ezeket is Andris tervezi majd.

Tamás: Az új sörök főként sorozatok részei, a Colonial Witbier például egy újabb utazás a gyarmati érába. Itt a Colonial Bitter címkéjének egy mutációját használjuk. Van továbbá egy „brewlab” sorozatunk is, aminek a címkéje kicsit olyan, mint egy főzőházi napló. Az első igazán új dizájn a szeptemberi új sörünknél fog majd érkezni.


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.