Miért éri meg egy településnek a helyi termékek fejlesztése?

A szervezetfejlesztéssel és településmarketinggel foglalkozó EMKA Tanácsadó Kft. négy településen három helyi márkát, védjegyet hozott létre az elmúlt években - úgymint a Nánási Portékát, a Bácskai Becsest és a Hadháztájit. A projektmegvalósításaik közben felhalmozódott tapasztalatokat 5+1 pontban foglalták össze azoknak, akik most kísérelnek meg helyi márka bevezetésébe kezdeni.

Hogy milyen hozadékai lehetnek egy település számára a helyi termékek kereskedelmének, a helyi előállítás fellendítésének, termelői piacok kialakításának? Íme:

1. Multiplikátor gazdaságélénkítő szerep

A képlet egyszerű: mivel a helyben előállított termék a település legfeljebb 50 km-es körzetéből származik, az előállítás során felhasznált alapanyagok, alkotóelemek is a helyi gazdaságot erősítik, gyarapítják. A működő, nagy forgalmat generáló piacolás követendő példaként szolgálhat mások számára is, mely ösztönözhet új termelőket is a piacra történő belépésre. Mivel egy sikeres termék más gazdasági ágakra is kifejti multiplikátor hatását, így más gazdasági szektorok termelői is érezhetik a forgalom fellendülését, a helyi befektetések jövedelemgyarapító hatását.

2. Csökkenő munkanélküliség és szociális terhek

A termelés felfutása és a lakosság javuló jövedelemszintje elősegíti, hogy a helyiek biztosabb pénzügyi alapokra támaszkodjanak, ne legyenek kiszolgáltatva munkaviszonyuk esetleges váratlan megszüntetésének. A nagyobb jövedelmek nagyobb vásárlóerőt is generálnak, az ebből befolyó pénz pedig egy sikeresen működő helyi piac esetén a település körzetében marad. A magasabb és biztosabb foglalkoztatási arány, valamint az ezzel járó adóbefizetések, a lakosok kikerülése a szociális kedvezmények rendszeréből az önkormányzatok szociális terheit csökkentik. A helyi termékek előállítása emellett olyanokat is ösztönözhet a gazdasági láncba való bekapcsolódásra, akik korábban munkanélküliként csupán a gazdaság „külső szemlélői” voltak.

3. Közösségépítő, formáló szerep

A helyi termékek értékesítésére alkalmas helyszínek, piacok, közösségi terek hozzájárulnak ahhoz, - ellentétben a boltokban kapható termékekkel – hogy a fogyasztók és a termelők személyesen is találkozzanak, megosszák véleményüket, tapasztalataikat egymással. Ez a kommunikáció hozzájárul a fogyasztói bizalom erősítéséhez is, illetve a termékfejlesztéshez is, hisz a produktum előállítója első kézből kaphat visszajelzéseket a portékája minőségéről, használhatóságáról.

4. Lakossági elégedettségnövekedés

Helyi terméket vásárolni nem csak gazdaságélénkítő vagy közösségformáló, de manapság már trendi is. Emellett az árucsere ezen fajtája a lakosság biztonságérzetét is növeli, hiszen a vásárló tisztában van a termék származási helyével, minőségével, előállítási módjával. Ha a lakosság érzi, hogy a település figyelmet fordít az egészséges életmód terjesztésére, az élhető közeg megteremtésére, akkor bizonyára könnyebben elfogadja a központi döntéseket, szabályozásokat.

5. Környezettudatos, környezetterhelés-csökkentő

A helyi termékek előállítása, értékesítése a környezeti terhelés csökkentésében is jelentős szerepet játszik. Minimalizálható vele a szállítási költség, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, a csomagolási költség. Mivel a helyi áruk esetében a csomagolóanyag is gyakran helyből származik, ez tovább mérsékli a környezetterhelést, s további szektorokban erősíti a helyi termékek forgalomnövekedését

+1 Települési arculat, hírérték

Egy jól megtervezett és lakossági szinten hatékonyan bevezetett helyi piacot ösztönző fejlesztés marketing szempontból is számos hozadékkal jár. Nő a lakosság szimpátiája, elégedettsége, bizalma a település vezetése felé. Emelkedik a gazdasági élet szereplőinek elégedettsége is, hiszen a bővülő piac az ő lehetőségeiket is gyarapítja. A fejlesztés sikere a település arculatát, ismertségét is pozitívan befolyásolja, a később akár termékneveken megjelenő, híradásokból ismertebbé váló településnév számos más régióba is eljuthat, növelve a terület ismertségét, felkeltve az azzal kapcsolatos érdeklődést.


Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények

Utazás 2025 kiállítás: fókuszban a különleges élmények 

Az idei évben különös figyelmet kap a Balaton négyévszakos turizmusa, míg a nemzetközi vendégek közül Szlovákia mutatkozik be különleges gasztronómiájával és kulturális örökségével.
 Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon

Most először: nemzetközi snowboard verseny Magyarországon 

Látványos nemzetközi snowboard-verseny, tökéletes hó és minden pályán zavartalan nyitvatartás várja a sízőket a hétvégén Mátraszentistvánon.
Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban

Hosszabb a balatoni STRAND Fesztivál, mint korábban 

Egy nappal hosszabb lesz a STRAND Fesztivál.
NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés

NGM: díjmentes marad a szálláshely-minősítés 

Visszavonják a társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezetet, amely a szálláshely-minősítési tevékenységhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak szabályozását célozta.
Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen

Sétálójeggyel nyit újra a szentendrei Skanzen 

A Skanzen házaiba ugyan még nem térhetünkk be, de sétálhatunk, túrázhatunk a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó 75 hektáros területen.
Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából

Vegyes ízelítő a 2025-ös HoReCa Design Kiállítás választékából 

Az idei HoReCa Design Kiállítás, amely a Bútor, Lámpa, Dekor Kiállítás részeként látogatható, számtalan innovatív és különleges termékkel várja a szakmai érdeklődőket.
Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet

Csendes Olivér: a hazai turizmus idén is húzóágazat lehet 

Az Utazás kiállítás szakmai napján a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szervezésében megrendezésre kerülő konferencián a hazai turizmus szereplői osztották meg tapasztalataikat.
Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban

Kicsi gazdák, nagy kalandok: egyedülálló farsang a múzeumban 

A Mezőgazdasági Múzeum szervezői egyedülálló farsangi kalandra hívják a családokat 2025. március 1-jén a Vajdahunyad várába. Egy napra gyermekeinkből lehet tehenész, lovász, gabonatermesztő vagy szatócsboltos.
PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások

PwC: erősödő bizalom a világgazdaságban, óvatos vállalati várakozások 

A hazai cégvezetők 70 százaléka számít globális gazdaság gyorsulására, 60 százalék a hazai gazdasággal kapcsolatban is optimistán nyilatkozott, míg saját vállalata növekedésében mindössze 39 százalék bízik.
Így zajlott a jubileumi BCEFW

Így zajlott a jubileumi BCEFW 

A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) az elmúlt években a régió egyik legjelentősebb divateseményévé vált, a 15. szezon pedig minden eddiginél színesebb programmal és új nemzetközi együttműködésekkel ünnepelte a közép-európai divatot február 10-16. között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.