Miért éri meg egy településnek a helyi termékek fejlesztése?

A szervezetfejlesztéssel és településmarketinggel foglalkozó EMKA Tanácsadó Kft. négy településen három helyi márkát, védjegyet hozott létre az elmúlt években - úgymint a Nánási Portékát, a Bácskai Becsest és a Hadháztájit. A projektmegvalósításaik közben felhalmozódott tapasztalatokat 5+1 pontban foglalták össze azoknak, akik most kísérelnek meg helyi márka bevezetésébe kezdeni.

Hogy milyen hozadékai lehetnek egy település számára a helyi termékek kereskedelmének, a helyi előállítás fellendítésének, termelői piacok kialakításának? Íme:

1. Multiplikátor gazdaságélénkítő szerep

A képlet egyszerű: mivel a helyben előállított termék a település legfeljebb 50 km-es körzetéből származik, az előállítás során felhasznált alapanyagok, alkotóelemek is a helyi gazdaságot erősítik, gyarapítják. A működő, nagy forgalmat generáló piacolás követendő példaként szolgálhat mások számára is, mely ösztönözhet új termelőket is a piacra történő belépésre. Mivel egy sikeres termék más gazdasági ágakra is kifejti multiplikátor hatását, így más gazdasági szektorok termelői is érezhetik a forgalom fellendülését, a helyi befektetések jövedelemgyarapító hatását.

2. Csökkenő munkanélküliség és szociális terhek

A termelés felfutása és a lakosság javuló jövedelemszintje elősegíti, hogy a helyiek biztosabb pénzügyi alapokra támaszkodjanak, ne legyenek kiszolgáltatva munkaviszonyuk esetleges váratlan megszüntetésének. A nagyobb jövedelmek nagyobb vásárlóerőt is generálnak, az ebből befolyó pénz pedig egy sikeresen működő helyi piac esetén a település körzetében marad. A magasabb és biztosabb foglalkoztatási arány, valamint az ezzel járó adóbefizetések, a lakosok kikerülése a szociális kedvezmények rendszeréből az önkormányzatok szociális terheit csökkentik. A helyi termékek előállítása emellett olyanokat is ösztönözhet a gazdasági láncba való bekapcsolódásra, akik korábban munkanélküliként csupán a gazdaság „külső szemlélői” voltak.

3. Közösségépítő, formáló szerep

A helyi termékek értékesítésére alkalmas helyszínek, piacok, közösségi terek hozzájárulnak ahhoz, - ellentétben a boltokban kapható termékekkel – hogy a fogyasztók és a termelők személyesen is találkozzanak, megosszák véleményüket, tapasztalataikat egymással. Ez a kommunikáció hozzájárul a fogyasztói bizalom erősítéséhez is, illetve a termékfejlesztéshez is, hisz a produktum előállítója első kézből kaphat visszajelzéseket a portékája minőségéről, használhatóságáról.

4. Lakossági elégedettségnövekedés

Helyi terméket vásárolni nem csak gazdaságélénkítő vagy közösségformáló, de manapság már trendi is. Emellett az árucsere ezen fajtája a lakosság biztonságérzetét is növeli, hiszen a vásárló tisztában van a termék származási helyével, minőségével, előállítási módjával. Ha a lakosság érzi, hogy a település figyelmet fordít az egészséges életmód terjesztésére, az élhető közeg megteremtésére, akkor bizonyára könnyebben elfogadja a központi döntéseket, szabályozásokat.

5. Környezettudatos, környezetterhelés-csökkentő

A helyi termékek előállítása, értékesítése a környezeti terhelés csökkentésében is jelentős szerepet játszik. Minimalizálható vele a szállítási költség, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, a csomagolási költség. Mivel a helyi áruk esetében a csomagolóanyag is gyakran helyből származik, ez tovább mérsékli a környezetterhelést, s további szektorokban erősíti a helyi termékek forgalomnövekedését

+1 Települési arculat, hírérték

Egy jól megtervezett és lakossági szinten hatékonyan bevezetett helyi piacot ösztönző fejlesztés marketing szempontból is számos hozadékkal jár. Nő a lakosság szimpátiája, elégedettsége, bizalma a település vezetése felé. Emelkedik a gazdasági élet szereplőinek elégedettsége is, hiszen a bővülő piac az ő lehetőségeiket is gyarapítja. A fejlesztés sikere a település arculatát, ismertségét is pozitívan befolyásolja, a később akár termékneveken megjelenő, híradásokból ismertebbé váló településnév számos más régióba is eljuthat, növelve a terület ismertségét, felkeltve az azzal kapcsolatos érdeklődést.


Jön a Társasjátékok Éjszakája

Jön a Társasjátékok Éjszakája 

Június 7-én országszerte számos egyedi programmal várják a társasjáték-rajongókat.
Múzeumok Éjszakáján ezt a helyszínt ne hagyja ki!

Múzeumok Éjszakáján ezt a helyszínt ne hagyja ki! 

Ugyanis annyira különleges és sosem látogatható – ha most kitárul a kapuja, érdemes felkeresni.
Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók

Aranyáron kelnek el művei világszerte – most alkotásai a Városligetben láthatók 

Világsiker után hazai premier: a festő, akit London, New York és Hongkong is ünnepel.
Jön a tatai korhű török fesztivál

Jön a tatai korhű török fesztivál 

Látványos hadijátékok színhelye lesz a pünkösdi hétvégén a tatai Öreg-tó partja.
Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton

Állandó áramlásban – kortárs horvát képzőművészeti kiállítás az Andrássy úton 

Keveset tudunk a kortárs horvát képzőművészetről, pedig a kultúra is fontos vonzereje lehetne annak az országnak, amely egyébként a magyar turisták legkedveltebb külföldi úti célja.
Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál

Hamarosan Belvárosi Kutyafesztivál 

Családi programokkal hívják fel a figyelmet a felelős kutyatartásra és az árva állatok örökbefogadására a Belvárosi Kutyafesztiválon szombaton Budapesten, az Olimpia Parkban.
Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon

Pünkösdi szezonnyitó esemény Siófokon 

Az eseményen az is kiderül, hogy melyek lettek Siófok város borai 2025-ben.
Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben

Élő hagyományok és közösségek a Skanzenben 

2025. június 8–9-én, vasárnap és hétfőn, immár 14. alkalommal rendezi meg a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum a Pünkösdi Örökség Ünnepet.
Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára

Már közel nyolcezer nevezés a hétvégi ALDI Női Futógálára 

És még nem zárult le a nevezési határidő.
Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése?

Művészet, design, dizájnerek: mit mutat a kreatívipar legújabb felmérése? 

A teljes magyar divat-, design-, szépség-, valamint játékipari szektort érintő, átfogó felmérést kezdeményez a Magyar Divat & Design Ügynökség.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.