Miért éri meg egy településnek a helyi termékek fejlesztése?

A szervezetfejlesztéssel és településmarketinggel foglalkozó EMKA Tanácsadó Kft. négy településen három helyi márkát, védjegyet hozott létre az elmúlt években - úgymint a Nánási Portékát, a Bácskai Becsest és a Hadháztájit. A projektmegvalósításaik közben felhalmozódott tapasztalatokat 5+1 pontban foglalták össze azoknak, akik most kísérelnek meg helyi márka bevezetésébe kezdeni.

Hogy milyen hozadékai lehetnek egy település számára a helyi termékek kereskedelmének, a helyi előállítás fellendítésének, termelői piacok kialakításának? Íme:

1. Multiplikátor gazdaságélénkítő szerep

A képlet egyszerű: mivel a helyben előállított termék a település legfeljebb 50 km-es körzetéből származik, az előállítás során felhasznált alapanyagok, alkotóelemek is a helyi gazdaságot erősítik, gyarapítják. A működő, nagy forgalmat generáló piacolás követendő példaként szolgálhat mások számára is, mely ösztönözhet új termelőket is a piacra történő belépésre. Mivel egy sikeres termék más gazdasági ágakra is kifejti multiplikátor hatását, így más gazdasági szektorok termelői is érezhetik a forgalom fellendülését, a helyi befektetések jövedelemgyarapító hatását.

2. Csökkenő munkanélküliség és szociális terhek

A termelés felfutása és a lakosság javuló jövedelemszintje elősegíti, hogy a helyiek biztosabb pénzügyi alapokra támaszkodjanak, ne legyenek kiszolgáltatva munkaviszonyuk esetleges váratlan megszüntetésének. A nagyobb jövedelmek nagyobb vásárlóerőt is generálnak, az ebből befolyó pénz pedig egy sikeresen működő helyi piac esetén a település körzetében marad. A magasabb és biztosabb foglalkoztatási arány, valamint az ezzel járó adóbefizetések, a lakosok kikerülése a szociális kedvezmények rendszeréből az önkormányzatok szociális terheit csökkentik. A helyi termékek előállítása emellett olyanokat is ösztönözhet a gazdasági láncba való bekapcsolódásra, akik korábban munkanélküliként csupán a gazdaság „külső szemlélői” voltak.

3. Közösségépítő, formáló szerep

A helyi termékek értékesítésére alkalmas helyszínek, piacok, közösségi terek hozzájárulnak ahhoz, - ellentétben a boltokban kapható termékekkel – hogy a fogyasztók és a termelők személyesen is találkozzanak, megosszák véleményüket, tapasztalataikat egymással. Ez a kommunikáció hozzájárul a fogyasztói bizalom erősítéséhez is, illetve a termékfejlesztéshez is, hisz a produktum előállítója első kézből kaphat visszajelzéseket a portékája minőségéről, használhatóságáról.

4. Lakossági elégedettségnövekedés

Helyi terméket vásárolni nem csak gazdaságélénkítő vagy közösségformáló, de manapság már trendi is. Emellett az árucsere ezen fajtája a lakosság biztonságérzetét is növeli, hiszen a vásárló tisztában van a termék származási helyével, minőségével, előállítási módjával. Ha a lakosság érzi, hogy a település figyelmet fordít az egészséges életmód terjesztésére, az élhető közeg megteremtésére, akkor bizonyára könnyebben elfogadja a központi döntéseket, szabályozásokat.

5. Környezettudatos, környezetterhelés-csökkentő

A helyi termékek előállítása, értékesítése a környezeti terhelés csökkentésében is jelentős szerepet játszik. Minimalizálható vele a szállítási költség, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, a csomagolási költség. Mivel a helyi áruk esetében a csomagolóanyag is gyakran helyből származik, ez tovább mérsékli a környezetterhelést, s további szektorokban erősíti a helyi termékek forgalomnövekedését

+1 Települési arculat, hírérték

Egy jól megtervezett és lakossági szinten hatékonyan bevezetett helyi piacot ösztönző fejlesztés marketing szempontból is számos hozadékkal jár. Nő a lakosság szimpátiája, elégedettsége, bizalma a település vezetése felé. Emelkedik a gazdasági élet szereplőinek elégedettsége is, hiszen a bővülő piac az ő lehetőségeiket is gyarapítja. A fejlesztés sikere a település arculatát, ismertségét is pozitívan befolyásolja, a később akár termékneveken megjelenő, híradásokból ismertebbé váló településnév számos más régióba is eljuthat, növelve a terület ismertségét, felkeltve az azzal kapcsolatos érdeklődést.


Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum

Több mint kétmillió eurót fordíthat turisztikai fejlesztésre a Magyar Nemzeti Múzeum 

Az esztergomi vármúzeum és a zselízi Esterházy-kastély felújítására nyert pályázatot.
Turizmus Konjunktúra Index: a turizmus lehet idén a húzóágazat

Turizmus Konjunktúra Index: a turizmus lehet idén a húzóágazat  

Az ágazat szereplői helyzetüket pozitívnak érzékelték.
Új üzletág igazgató a HotelPremio Group-nál

Új üzletág igazgató a HotelPremio Group-nál 

Fazakas F. János a cégcsoport növekedéséért felel ez év május 1-től.
Stand up, flamenco, örökzöld slágerek: közeledik a pécsi Zsolnay Piknik

Stand up, flamenco, örökzöld slágerek: közeledik a pécsi Zsolnay Piknik 

Ingyenes kultúrális és családi programok június elsején és másodikán.
Innovációs díjat kapott a Skanzen

Innovációs díjat kapott a Skanzen 

Az előremutató projekt egyesíti a kultúrát a gondoskodással, egyedülálló módszertani és mentálhigiénés erőforrást biztosítva.
Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál?

Közeleg a főszezon - milyen a jó vendégvárás a Balatonnál? 

Balatoni vendéglátás, vendégvárás témában Csapody Balázs, a Kistücsök étterem tulajdonosa, a Pannon Gasztronómia Akadémia (PGA) elnöke kérdezte a tó körül élő, szolgáltatási területen dolgozó szakértőket.
Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot

Elképzelhető, hogy végleg lezárják a Rám-szakadékot 

A klímaváltozás a népszerű kirándulóhelyekre is hatással van.
Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat

Kiosztották a Hévíz Város Turizmusáért díjat 

Molnár Ágnes a szálloda nyitása óta az Európafit oszlopos tagja.
Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni

Turizmusban a kulcs: az utazó fejével kell gondolkodni 

Egy friss kutatás eredményeiről számolt be Sulyok Judit, a Pannon Egyetem Turizmus Intézeti Tanszékének tudományos munkatársa a Veszprémben tartott Balaton Konferencián, május 2-án.
Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái

Titkokat őriznek az ország legkülönlegesebb és legidősebb fái 

Az Évgyűrűkben őrzött történetek – Magyarország fáinak titkos meséi című fotókiállítást május 4-én nyitják meg Badacsonyörsön.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.