Imponáló bővülést jeleznek az Észak-Alföldön a Központi Statisztikai Hivatal előzetes vendégforgalmi adatai, az idei esztendő január-szeptember közötti időszakára vonatkozóan. A vendégek száma (573.547 fő) 10,4%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, a vendégéjszakák száma (1.603.142 éjszaka) pedig 10,8 %-kal bővült - tájékoztatott Katona Ilona, a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketingigazgatója.
Utóbbi teljesítménnyel a legmagasabb értékű vendégforgalmi emelkedést sikerült elérniük az észak-alföldi kereskedelmi szálláshelyeknek, a többi hazai régióhoz képest (vendégéjszaka tekintetében holtversenyben Dél-Alfölddel).
A 11%-os belföldi vendégéjszaka növekedés mellett, Észak-Alföld elsődleges (meghatározó) küldőországai is rendre jó mutatókkal bírnak (124.600 lengyel vendégéjszaka 112,2 %, 80.987 német vendégéjszaka 110,5 %, 80.987 román vendégéjszaka 116,1, 53.666 szlovák vendégéjszaka 114,2 %). A címben feltett kérdésre a válasz tehát: Lengyelország.
A régió ún. feltörekvő piacairól is biztató vendégforgalomról lehet beszámolni, a vendégéjszakák alakulása 2014. év azonos időszakához képest, pl.: Csehország esetében 14.648 - 126,9 %, Egyesült Királyság 6.914 - 111,7%, Ausztria 9.632 - 122,4 %.
A régió turisztikai szolgáltatóinak visszajelzései alapján, illetve az utolsó negyedéves foglalások tükrében az év egészében is kimagasló teljesítmény valószínűsíthető. Ebben nagy szerepet játszik az Észak-Alföld folyamatosan megújuló turisztikai kínálata, illetve azok hatékony módon történő promóciója.
A desztináció ismertségét növelő turisztikai marketing tevékenységünk a debreceni új repülőjáratok kapcsán a következő volt:
- Malmö: digitális megjelenés a malmöi repülőtéren (check in pultoknál, transzfer zónában, reptér felé vezető úton), hirdetés a reptér és a várost összekötő transzferbusz hátoldalán, rádió spotok (RIX FM/ MIX Malmö/ NRJ Skane), nyomtatott megjelenések, napilapokban (Sydsvenskan, Hala Malmö, Hala Lomma).
- Párizs: 7 oldal szerkesztőségi PR cikk + 1 oldal hirdetési felület a francia City magazinban, decemberi megjelenéssel, 50.000 pld-ban.
- Milánó: Travel Quotidiano szaklap karácsonyi különszámában 2 oldal terjedelmű pr cikk, on-line felületein 4 héten keresztül banner kampány, hírlevelükben DM hirdetés, kiadvánnyal és imázsfilmmel megjelenés a milánói karácsonyi vásárban.
- Brüsszel: 2 oldal terjedelmű hirdetés, a belgiumi Travel Magazinban, 2015. december 15-i megjelenéssel, 7000 pld-ban. 2016. a gasztronómia éve.
A 2016. évi nemzeti marketingterv stratégiai iránya a turisztikai- és agrármarketing egymást erősítő jellege, amely legkézzelfoghatóbban a gasztronómia területén jelenik meg. Ezért 2016 a „Gasztroélmények Éve" lesz a Magyar Turizmus Zrt. koordinálásával.
A Torkos Csütörtökkel induló tematikus év 4-5 nagyszabású, országos vagy azon is túlnyúló gasztronómiai eseményt ölel fel, amelyeket regionális és külképviseleti szervezésű vagy támogatású, illetve agrármarketing termékpályákhoz kapcsolódó események sora kísér egész évben. Minden hónapban más és más ételek, ételcsoportok „kerülnek majd terítékre" a gasztroélmények bemutatása során, figyelemmel a legújabb globális trendekre, illetve a kárpát-medencei, regionális és kistérségi ízekre és hagyományokra egyaránt.
A „Gasztroélmények Éve" koncepciójának megalkotásakor a társaság szorosan együtt kíván működni a szakmai szervezetekkel és szolgáltatókkal, illetve a felhasznált kommunikációs és infokommunikációs eszközök terén korszerű, innovatív, versenyképes hátteret kíván biztosítani a tematikus év ernyője alá vont eseményeknek. A Gasztroélmények Éve a Magyar Turizmus Zrt. azon stratégiai célját is szolgálja, hogy az eddigieknél nagyobb erőkkel népszerűsítsék a magyar vidék vonzerőit mind belföldön, mind pedig külföldön. Debrecen, 2015. december 09.
Gasztrorendezvények a régióban 2016-ban
Debreceni Mangalica Napok
Ez a tavaszi hétvége kihagyhatatlan program az egész családnak, hiszen a felhőtlen kikapcsolódásról az ínycsiklandó ételek mellett népi kézműves vásár és szórakoztató programok gondoskodnak.
Időpont: 2016. március
Debreceni Pulykanapok
Ha pulyka, akkor Debrecen, ha nyár, akkor Pulykanapok. Ezen a vidám nyári fesztiválon a profik és a hobbiszakácsok csapatai külön-külön versengenek a legeredetibb és legfinomabb pulykából készült étel díjáért.
Időpont: 2016. május első vagy második hétvégéje
Mézeskalács-fesztivál, Debrecen
Debrecenben még a tányér is ehető, persze csak ha mézes. Az eredeti, kizárólag Debrecenben és ütőfával készült mézeskalács nem csak finom, de szép ajándék is, melyet mindenki más formában szeret.
Időpont: 2016. július 30-31.
XI. Alföldi Betyárétel Főző Fesztivál, Kétpó
Évek óta békebeli hangulatával, sokszínű programjaival vonzza a fesztivál a családokat a térség minden pontjáról, az ország számos településéről.
Időpont: 2016. június 17-19.
Jászberényi Nemzetközi Mézvásár és Méhésztalálkozó
Magyarország legnagyobb méhészeti rendezvénye, ahol találkozhatnak termelők, fogyasztók és kereskedők. Időpont: 2016. augusztus 06.
Nemzetközi Szilvalekvárfőző Verseny, Szatmárcseke
Környékbeli és külföldi főzőcsapatok gondoskodnak a régi, népi hagyomány – a lekvárfőzés – felelevenítéséről.
Időpont: 2016. augusztus
Sütőtök fesztivál, Nagydobos
Nagydobosi sütőtök köré szervezett gasztronómiai, kulturális fesztivál, középpontban a nagydobosi sütőtök bemutatása.
Időpont: 2016. szeptember
Hadházi Káposztás Napok, Hajdúhadház
A háromnapos rendezvénysorozat célja, hogy a felelevenítse a település régi időkre visszanyúló, a káposztatermesztéssel és feldolgozással kapcsolatos hagyományait, szokásait.
Időpont: 2016. szeptember
Debreceni Zamat Pálinka és Páros Fesztivál
Lélekmelegítő gasztronómiai program Debrecen legkiválóbb éttermeinek kínálatával, az ország legjobb pálinkáival, és a hazai könnyűzenei élet legjobbjainak éjszakába nyúló koncertjeivel.
Időpont: 2016. szeptember 18.
Szolnoki Gulyásfesztivál
Szolnok, a gulyás fővárosa - így szól a minden év szeptemberében megrendezésre kerülő, Nemzetközi Gulyásfőző-és Hagyományőrző Fesztivál szlogenje.
Időpont: 2016. szeptember
Bioétel- és Borfesztivál, Hajdúszoboszló
Hajdúszoboszló hagyományos őszi gasztrokulturális rendezvényén a bio alapanyagokból helyben készült ételkülönlegességeknek és a kiváló magyar pincészetek borainak jut a főszerep.
Időpont: 2016. szeptember
Szatmár-Beregi Szilvanapok - Az új pálinka ünnepe, Tarpa
A rendezvény fénypontja az Új Pálinka Ünnepe, amely a hagyományőrző Lovagrend ünnepélyes felvonulása és ceremóniája, mely az új pálinkák minősítéséből, a pálinka verseny díjátadásából, az elismerő oklevél átnyújtásából, illetve az új lovag avatásából áll.
Időpont: 2016. szeptember 24.