NiT: állítsák vissza a 18 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban!

Írásban fordult az Európai Bizottsághoz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete annak érdekében, hogy állítsák vissza a 18 és 21 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban, mivel az utánpótlás egyre nehezebben oldható meg.

A 3200 tagot tömörítő fuvarozói szakmai érdekképviselet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) levélben fordult Violeta Bulchoz, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosához annak érdekében, hogy az 1560/2015. (VIII.7.) Kormányhatározat 4. b pontjában megfogalmazott „gépjárművezető-hiány megszüntetése és folyamatos utánpótlás érdekében” részt vizsgálják meg, és tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozás vonatkozásában.

A NiT szerint ugyanis egyre nagyobb gondot okoz az utánpótlás a fuvarozásban, mivel a jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett, ekkorra pedig sokan már más szakmát választanak.

Idézet a NiT Violeta Bulchoz intézett leveléből:

Mind a személyszállító, mind az árufuvarozó tagjaink évek óta küzdenek a gépjárművezetői utánpótlás problémájával, országos szinten állnak mar tehergépjárművek és autóbuszok, tekintettel arra, hogy nincs elegendő gépjárművezető. A Nemzeti Közlekedési Hatóság éves adatai alapján – melyek a közúti közlekedési szolgáltatókra (engedéllyel rendelkező árufuvarozó és személyszállító vállalkozások) és az általuk üzemben tartott járművekre vonatkoznak –, valamint figyelembe véve az általános munkaerő-piaci tendenciákat, számításokat végeztünk. Az elkövetkezendő 5 évben és kizárólag a közúti szolgáltatásokat engedély birtokában végző vállalkozásokra számolva (sajátszámlásokra nem), számításba véve az általános 30%-os lemorzsolódást, mely a szakmát váltókat és nyugdíjba vonulókat foglalja magába, hozzávetőlegesen C kategóriában 35.750 fő és D kategóriában 3.270 fő GKI képesítéssel is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.

Egy, a Bizottság által a tavalyi évben végzett piacfelmérés szerint Németországban az elkövetkező években 100.000-s nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, ami szintén aggasztó, illetve kiszámíthatatlan hatással fog bírni a környező országok munkaerőpiacra.

Az általunk végzett és az illetékes Minisztérium által is elfogadott felmérés értelmében csak jelen pillanatban, azonnal és konkrét munkáltatói igénnyel azonnali munkakezdés céljából 6800 gépjárművezető (C és D kategóriásra egyaránt) azonnali képzésére van szükség annak érdekében, hogy a termelőeszköz haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.

A problémát az is fokozza, hogy a kötelező jogharmonizáció okán (a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv) a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett. A magyar képzési rendszer sajátosságaiból adódóan, mint az EU-tagállamok többségében is, a fiatal felnőttek jelentős része 18 éves korban érettségizik, és ekkor dönti el, hogy milyen szakmát válasszon, merre induljon tovább, milyen képzésen vegyen részt. Mivel a C kategóriás jogosítvány megszerzésére még 3 évet vámi kell, úgy a nagy többségük más foglalkozást vállal, a gépjárművezetői szakma utánpótlása így nem, vagy nehezen biztosított, a gépjárművezetők korfája idősödő tendenciát mutat. A fiatalok ahelyett, hogy gépjárművezetővé képeztetnék magukat elkallódnak, elérve a 21 (24) éves életkort már valamilyen szakmával, vagy stabil munkahellyel rendelkeznek, így nehéz arra rávenni őket, hogy egy újabb szakma elsajátítása érdekében „üljenek vissza” az iskolapadba. Az érettségit követő három éves időszak ebből a szempontból kiemelten fontos, a korhatárok megemelése, azok elfogadása időpontjához képest, nem várt negatív következménnyel járt.

A rendelkezésünkre álló baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.

Kérjük, biztosítsák annak lehetőségét, hogy Magyarországon, kizárólag belföldi forgalomban, így az EU közös piacára ráhatást nem gyakorolva, lehetőség legyen a hivatásos gépjárművezető-jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt 21 éves életkorban megszerezni. Tudomásunk szerint több Európai Uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így kérésünk nem egyedülálló vagy példanélküli.

Forrás: NiT Hungary


Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben

Körkép Budapest gyógyfürdőiről – ez várható 2025-ben 

Tény, hogy egyik legfontosabb turisztikai vonzerőnk, a fővárosi történelmi fürdőinek egy része felújításra szorul.
Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben

Kakasozás és pittyezés: majális a Skanzenben 

Májust gyakran nevezik zöld hónapnak, hiszen a természet, a fák és virágok újjászületésének ideje.
A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten

A gyönyörködtetés művészete – kiállítás Budapesten 

Három nő, három művészeti ág, egy közös nyelv: megnyílt a PRIMAVERA kiállítás a FISE Galériában.
Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál

Idén is Háromváros Kerékpáros Fesztivál 

Június 7-én és 8-án rendezik meg negyedik alkalommal Békéscsabán, Békésen és Gyulán a Háromváros Kerékpáros Fesztivált .
Programhegyek az Európa-napon

Programhegyek az Európa-napon 

Izgalmas programokkal és hasznos információkkal várják a szervezők az érdeklődőket az Európa-napon és az immár hagyományos EU-s futáson.
Kék Zóna Noszvajon

Kék Zóna Noszvajon  

Különleges eseménynek adott otthont a Nomád Hotel & Glamping.
Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat

Flash Award: lezárult a jelentkezés, már bírálják a pályázatokat 

Hatvanhárom pályázat érkezett a MaReSz idei versenyére.
Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar

Első önálló koncertjét adja Budapesten a skót sztárzenekar 

Június 11-én először lép fel önálló koncerttel Magyarországon a Biffy Clyro.
Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?

Miért olyan hatékony az ablakra ragasztható fólia?  

Egy hétvégi séta vagy reggeli kocogás során, ahogy a városban haladunk, láthatjuk, hogy rengeteg bolt kirakatán található fólia vagy valamilyen matrica. Ezek többféle célt szolgálhatnak, amelyek közül az első a figyelemfelkeltés. Ez egy jól bevált offline marketingeszköz, amit érdemes minden vállalkozásnak használnia.
Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány

Újabb hazai telepen ütötte fel a fejét a száj-és körömfájás járvány 

A Győr-Moson-Sopron vármegyei Rábapordányban is találtak ragadós száj- és körömfájásban fertőzött szarvasmarhát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.