NiT: állítsák vissza a 18 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban!

Írásban fordult az Európai Bizottsághoz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete annak érdekében, hogy állítsák vissza a 18 és 21 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban, mivel az utánpótlás egyre nehezebben oldható meg.

A 3200 tagot tömörítő fuvarozói szakmai érdekképviselet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) levélben fordult Violeta Bulchoz, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosához annak érdekében, hogy az 1560/2015. (VIII.7.) Kormányhatározat 4. b pontjában megfogalmazott „gépjárművezető-hiány megszüntetése és folyamatos utánpótlás érdekében” részt vizsgálják meg, és tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozás vonatkozásában.

A NiT szerint ugyanis egyre nagyobb gondot okoz az utánpótlás a fuvarozásban, mivel a jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett, ekkorra pedig sokan már más szakmát választanak.

Idézet a NiT Violeta Bulchoz intézett leveléből:

Mind a személyszállító, mind az árufuvarozó tagjaink évek óta küzdenek a gépjárművezetői utánpótlás problémájával, országos szinten állnak mar tehergépjárművek és autóbuszok, tekintettel arra, hogy nincs elegendő gépjárművezető. A Nemzeti Közlekedési Hatóság éves adatai alapján – melyek a közúti közlekedési szolgáltatókra (engedéllyel rendelkező árufuvarozó és személyszállító vállalkozások) és az általuk üzemben tartott járművekre vonatkoznak –, valamint figyelembe véve az általános munkaerő-piaci tendenciákat, számításokat végeztünk. Az elkövetkezendő 5 évben és kizárólag a közúti szolgáltatásokat engedély birtokában végző vállalkozásokra számolva (sajátszámlásokra nem), számításba véve az általános 30%-os lemorzsolódást, mely a szakmát váltókat és nyugdíjba vonulókat foglalja magába, hozzávetőlegesen C kategóriában 35.750 fő és D kategóriában 3.270 fő GKI képesítéssel is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.

Egy, a Bizottság által a tavalyi évben végzett piacfelmérés szerint Németországban az elkövetkező években 100.000-s nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, ami szintén aggasztó, illetve kiszámíthatatlan hatással fog bírni a környező országok munkaerőpiacra.

Az általunk végzett és az illetékes Minisztérium által is elfogadott felmérés értelmében csak jelen pillanatban, azonnal és konkrét munkáltatói igénnyel azonnali munkakezdés céljából 6800 gépjárművezető (C és D kategóriásra egyaránt) azonnali képzésére van szükség annak érdekében, hogy a termelőeszköz haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.

A problémát az is fokozza, hogy a kötelező jogharmonizáció okán (a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv) a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett. A magyar képzési rendszer sajátosságaiból adódóan, mint az EU-tagállamok többségében is, a fiatal felnőttek jelentős része 18 éves korban érettségizik, és ekkor dönti el, hogy milyen szakmát válasszon, merre induljon tovább, milyen képzésen vegyen részt. Mivel a C kategóriás jogosítvány megszerzésére még 3 évet vámi kell, úgy a nagy többségük más foglalkozást vállal, a gépjárművezetői szakma utánpótlása így nem, vagy nehezen biztosított, a gépjárművezetők korfája idősödő tendenciát mutat. A fiatalok ahelyett, hogy gépjárművezetővé képeztetnék magukat elkallódnak, elérve a 21 (24) éves életkort már valamilyen szakmával, vagy stabil munkahellyel rendelkeznek, így nehéz arra rávenni őket, hogy egy újabb szakma elsajátítása érdekében „üljenek vissza” az iskolapadba. Az érettségit követő három éves időszak ebből a szempontból kiemelten fontos, a korhatárok megemelése, azok elfogadása időpontjához képest, nem várt negatív következménnyel járt.

A rendelkezésünkre álló baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.

Kérjük, biztosítsák annak lehetőségét, hogy Magyarországon, kizárólag belföldi forgalomban, így az EU közös piacára ráhatást nem gyakorolva, lehetőség legyen a hivatásos gépjárművezető-jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt 21 éves életkorban megszerezni. Tudomásunk szerint több Európai Uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így kérésünk nem egyedülálló vagy példanélküli.

Forrás: NiT Hungary


Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon?

Best of Balaton 2024: Ön mit szeret a Balatonon? 

A Best of Balaton negyedik éve mutatja be, miért érdemes bármely évszakban felkeresni a „magyar tengert”.
Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben

Hamarosan Auer Fesztivál Veszprémben 

A veszprémi születésű Auer Lipót hegedűművész és hegedűpedagógus emlékére július 29-én kezdődik a komolyzenei rendezvényfolyam.
A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját

A Weight kapta az 56. Kékszalag KPMG Fair Play Díját 

Véget ért az 56. Kékszalag vitorlás verseny, és a programsorozat zárásaként átadták a KPMG Fair Play Díjat is.
Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében

Ezek a legkedveltebb balatoni nyaralóhelyek a magyarok körében 

A Balaton térségét választók körében az apartmanfoglalások voltak a legnépszerűbbek.
Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható

Egy közel 800 éves műemlék mostantól teljes szépségében látható 

A harmadik romemlék fejújításánál tart a Market Építő Zrt. CSR programja.
Reptéri feketeleves ellen: napi egy kávé árából utasbiztosítás

Reptéri feketeleves ellen: napi egy kávé árából utasbiztosítás 

A repülő járatok mindennapossá váló sok órás késései, az ebből következő kiadások és további bajok láttán olyanok is elgondolkoznak a külföldi utazásuk biztosításán, akik eddig ezzel nem foglalkoztak.
Hatszáz nevezést vártak, végül ötszáztízen indultak a Kék Szalagon - idén nincs csúcsdöntés

Hatszáz nevezést vártak, végül ötszáztízen indultak a Kék Szalagon - idén nincs csúcsdöntés 

FRISSÍTVE A rohanógépek elől vágtattak délidőben, a tavalyi győztes Fifty-Fifty azonban jóval az élmezőny mögött haladt. Időközben azonban változott a helyzet - alaposan beleszólt a verseny alakulásába az időjárás. És igencsak váratlan végeredmény született!
Ne induljon szombaton Balaton-átúszásra!

Ne induljon szombaton Balaton-átúszásra! 

A szervezők ugyanis a szombatra szervezett programot a következő napra, július 21--re, vasárnapra tették át.
Bor és jazz a debreceni Nagyerdőben

Bor és jazz a debreceni Nagyerdőben 

Idén augusztus 8-11. között várják a borbarátokat és jazzkedvelőket a Nagyerdőre, ahol a Békás-tó partján a fesztivált a zöld természet ölén rendezik. Világsztár is érkezik a rendezvényre.
Így változott a Balaton az elmúlt háromszáz év alatt

Így változott a Balaton az elmúlt háromszáz év alatt 

Többszáz éves katonai térképek és a legfrissebb műholdfotók rajzolják ki, mit tettünk a Balatonnal 300 év alatt.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.