NiT: állítsák vissza a 18 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban!

Írásban fordult az Európai Bizottsághoz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete annak érdekében, hogy állítsák vissza a 18 és 21 éves korhatárt a belföldi fuvarozásban, mivel az utánpótlás egyre nehezebben oldható meg.

A 3200 tagot tömörítő fuvarozói szakmai érdekképviselet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) levélben fordult Violeta Bulchoz, az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosához annak érdekében, hogy az 1560/2015. (VIII.7.) Kormányhatározat 4. b pontjában megfogalmazott „gépjárművezető-hiány megszüntetése és folyamatos utánpótlás érdekében” részt vizsgálják meg, és tegyék lehetővé Magyarországon a 18 éves korhatár visszaállítását a belföldi fuvarozás vonatkozásában.

A NiT szerint ugyanis egyre nagyobb gondot okoz az utánpótlás a fuvarozásban, mivel a jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett, ekkorra pedig sokan már más szakmát választanak.

Idézet a NiT Violeta Bulchoz intézett leveléből:

Mind a személyszállító, mind az árufuvarozó tagjaink évek óta küzdenek a gépjárművezetői utánpótlás problémájával, országos szinten állnak mar tehergépjárművek és autóbuszok, tekintettel arra, hogy nincs elegendő gépjárművezető. A Nemzeti Közlekedési Hatóság éves adatai alapján – melyek a közúti közlekedési szolgáltatókra (engedéllyel rendelkező árufuvarozó és személyszállító vállalkozások) és az általuk üzemben tartott járművekre vonatkoznak –, valamint figyelembe véve az általános munkaerő-piaci tendenciákat, számításokat végeztünk. Az elkövetkezendő 5 évben és kizárólag a közúti szolgáltatásokat engedély birtokában végző vállalkozásokra számolva (sajátszámlásokra nem), számításba véve az általános 30%-os lemorzsolódást, mely a szakmát váltókat és nyugdíjba vonulókat foglalja magába, hozzávetőlegesen C kategóriában 35.750 fő és D kategóriában 3.270 fő GKI képesítéssel is rendelkező gépjárművezető képzésére lenne szükség Magyarországon.

Egy, a Bizottság által a tavalyi évben végzett piacfelmérés szerint Németországban az elkövetkező években 100.000-s nagyságrendben vonulnak nyugdíjba járművezetők, ami szintén aggasztó, illetve kiszámíthatatlan hatással fog bírni a környező országok munkaerőpiacra.

Az általunk végzett és az illetékes Minisztérium által is elfogadott felmérés értelmében csak jelen pillanatban, azonnal és konkrét munkáltatói igénnyel azonnali munkakezdés céljából 6800 gépjárművezető (C és D kategóriásra egyaránt) azonnali képzésére van szükség annak érdekében, hogy a termelőeszköz haszongépjárművek és autóbuszok újra munkába állhassanak.

A problémát az is fokozza, hogy a kötelező jogharmonizáció okán (a vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv) a C és D kategóriás jogosítvány megszerzésének alsó korhatára 2013. január 19-től 18 évről 21 évre, illetve 21 évről 24 évre emelkedett. A magyar képzési rendszer sajátosságaiból adódóan, mint az EU-tagállamok többségében is, a fiatal felnőttek jelentős része 18 éves korban érettségizik, és ekkor dönti el, hogy milyen szakmát válasszon, merre induljon tovább, milyen képzésen vegyen részt. Mivel a C kategóriás jogosítvány megszerzésére még 3 évet vámi kell, úgy a nagy többségük más foglalkozást vállal, a gépjárművezetői szakma utánpótlása így nem, vagy nehezen biztosított, a gépjárművezetők korfája idősödő tendenciát mutat. A fiatalok ahelyett, hogy gépjárművezetővé képeztetnék magukat elkallódnak, elérve a 21 (24) éves életkort már valamilyen szakmával, vagy stabil munkahellyel rendelkeznek, így nehéz arra rávenni őket, hogy egy újabb szakma elsajátítása érdekében „üljenek vissza” az iskolapadba. Az érettségit követő három éves időszak ebből a szempontból kiemelten fontos, a korhatárok megemelése, azok elfogadása időpontjához képest, nem várt negatív következménnyel járt.

A rendelkezésünkre álló baleseti statisztikák sem igazolják, hogy a fiatalabb korosztály körében nagyobb lenne a közlekedésbiztonsági kockázat ezekben a járműkategóriákban.

Kérjük, biztosítsák annak lehetőségét, hogy Magyarországon, kizárólag belföldi forgalomban, így az EU közös piacára ráhatást nem gyakorolva, lehetőség legyen a hivatásos gépjárművezető-jelöltek részére a C kategóriás jogosítványt 18, a D kategóriás jogosítványt 21 éves életkorban megszerezni. Tudomásunk szerint több Európai Uniós tagállam is élt hasonló lehetőséggel bizonyos tevékenységek esetében, így kérésünk nem egyedülálló vagy példanélküli.

Forrás: NiT Hungary


Háromnapos őszi fesztivált rendez a Néprajzi Múzeum

Háromnapos őszi fesztivált rendez a Néprajzi Múzeum  

Családi foglalkozások, tárlatvezetések, valamint néptáncbemutatók és kézműves programok is várják az érdeklődőket a Néprajzi Múzeum Nagy dobra verjük! elnevezésű őszi fesztiválján október 25. és 27. között Budapesten.
Őszi darules a szegedi Fehér-tónál

Őszi darules a szegedi Fehér-tónál  

A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság túravezetői közreműködésével felejthetetlen élményben lehet részük azoknak, akik ellátogatnak az őszi darulesek egyikére a szegedi Fehér-tóhoz – közölte honlapján az intézmény.
Budapest Design Week: rekord számú látogató az idei rendezvényeken

Budapest Design Week: rekord számú látogató az idei rendezvényeken 

A több mint 100 hazai és régiós kortárs alkotót bemutató tárlat idén látogatói rekordot döntött: 5000 érdeklődőt vonzott a közel 300 designterméket, illetve ipar- és képzőművészeti alkotást felvonultató kiállítás.
Táncra perdült a Szabadság-szobor

Táncra perdült a Szabadság-szobor 

Különleges látványban lehetett része, aki a október 11-én este a Fővám téren járt.
Nem lesz több Balaton Sound Zamárdiban

Nem lesz több Balaton Sound Zamárdiban 

Már nyáron körbejárta az internetet a hír, hogy lejárt Zamárdi és a Balaton Soundot szervező Sziget Zrt. között a 2024-ig tartó szerződés, most kiderült: nincs folytatás.
Ez a rákfajta nem hiányzott a Balatonba

Ez a rákfajta nem hiányzott a Balatonba 

A vörös mocsárrák (Procambarus clarkii) világszerte az egyik leggyakoribb tízlábú rákfajjá vált a véletlen és direkt telepítések hatására. Most már a Balatonban is megtalálható.
FoxPost lett a Packeta

FoxPost lett a Packeta 

A Packeta és a FoxPost egyesítése után a tulajdonosok a lokális márka megtartása mellett döntöttek.
Hívatlan vendég a Balatonban

Hívatlan vendég a Balatonban 

Kellemetlen szagú ivóvízre panaszkodtak a Balatonszéplaki Vízmű területén élők, és kiderült ennek oka is.
Belépett a milliomosok klubjába Hajdúszoboszló

Belépett a milliomosok klubjába Hajdúszoboszló 

Legalábbis az idei vendéjszakaszámok tekintetében.
Ajtó a múltból a jelenen át a jövőbe - már látogatható a Varjaskéri templomrom

Ajtó a múltból a jelenen át a jövőbe - már látogatható a Varjaskéri templomrom  

Nyolcszáz évnyi szolgálat után helyreállították, ami megmenthető volt belőle - készen áll a következő ezer évre.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.