Az ügyvédet annak kapcsán kérdezték, hogy csütörtökön a sajtóban cikkek jelentek meg a baleset során rögzített hangfelvételről.
Sógor Zsolt elmondta, van egy hangfelvétel a parancsnoki hídról, amelyen külső hangok is hallhatók. Angolul hallatszik például, hogy "Istenem, hajó, hajó". Az is hallható, ahogy a kapitány azt kérdezi, mi történt. Egy másik állóhajó kamerája által rögzített felvételen pedig az látszik, hogy a Viking az ütközés után visszatolatott, majd ismét elindult.
Sógor Zsolt elmondta, a Viking radarja másfél perccel az ütközés előtt riasztást adott, de hangjelzése ki volt kapcsolva. A Hableányon nem volt radar, - arra a típusra nem is kell - de rádiója igen. A Viking kapitánya mégsem jelezte előzési szándékát. Ráadásul hídbejáratnál alapvetően tilos is az előzés - jegyezte meg az ügyvéd, aki szerint "szabályszegések sorozata" vezetett a súlyos tragédiához, amelyben 28-an életüket vesztették.
A Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le. A férfi kifizette az óvadékot, jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll.
Újabb áldozatot azonosítottak
Közben a május 29-i dunai balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó újabb utasának holttestét azonosították. Az áldozatok keresésében részt vevő gyalogos járőrök pénteken jelentették, hogy holttestet találtak a Dunában, Makád térségében. A holttest azonosítása megtörtént, az eddig eltűntként keresett nő a dunai hajóbaleset áldozata - közölte honlapján a rendőrség, hozzátéve, hogy a kutatásban résztvevők a Duna Margit hídi szakaszától a déli országhatárig továbbra is keresnek még egy dél-koreai utast.
Újrafogalmazott merülési szabályok
A Magyar Búvár Szakszövetség (MBSZ) elismerésben részesítette azt a 24 ipari és mentőbúvárt, aki részt vett a Hableány balesetét követő mentésben, illetve a hajóroncs kiemelésében. 15, a mentésben részt vevő búvár a legmagasabb búvárelismerést, az úgynevezett negyedik csillagot is átvehette.
Nyíri Iván, az MBSZ elnöke hangsúlyozta: a magyar búvárok csúcsteljesítményükkel "újrafogalmazták a merülés szabályait", amelynek alapján a Búvár Világszövetség a szabálykönyv átírására készül. Az elfogadott standardok szerint ugyanis ilyen erős sodrású vízben 3 méteres mélység alatt nem lehet mozogni, a mentésben részt vevő búvárok viszont 6 méteres mélységben is eredményesen dolgoztak. Szong Sun Keun, a Koreai Köztársaság budapesti nagykövetségének katonai attaséja a koreai nép nevében köszönetet mondott a magyar búvároknak helytállásukért. Emlékeztetett arra, hogy speciálisan kiképzett dél-koreai katonai búvárok is részt vettek a mentésben, akik magyar kollégáikkal együtt megtanulták, hogy közösen miként küzdjék le a nehézségeket.
(Forrás: MTI)